امروز ۲۷ اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومیهاست و این روز بهانهای شد تا دیدارنیوز در گفت و گویی با یکی از فعالان حوزه روابطعمومی سمنها، چالشها و کاستیهای این حوزه را بررسی کند.
دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: امروز ۲۷ اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومیهاست و این روز بهانهای شد تا دیدارنیوز در گفت و گویی با یکی از فعالان حوزه روابط عمومی سمنها، چالشها و کاستیها را بررسی کند.
هر سال در روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی، همواره این روابط عمومیهای وزارتخانه، نهاد و سازمانهای صاحب نام هستند که در صدر اخبار قرار میگیرند، اما در این میان نامی از روابط عمومیها بخشهای دیگر که بدون اغراق تاثیرگذاری بیشتری هم دارند برده نمیشود، از این رو ما در دیدارنیوز تلاش مان این بود که این شکل را تغییر دهیم.
از این رو قرار بود در یک نشست تخصصی معایب و محاسن عملکرد روابط عمومی یک سازمان خدمتگذار مردم (شهرداری تهران) با روابط عمومی سمنها (سازمانهای مردم نهاد) را بررسی کنیم، اما یک روز مانده به برگزاری این نشست روابط عمومی اداره کل خدمات شهری شهرداری تهران به عنوان مسوول مستقیم با سمنها از حضور در این برنامه انصراف داد و در نهایت این نشست به یک گفتوگو با سمانه نایینی یکی از فعالان با سابقه حوزه روابط عمومی سمنها منجر شد.
این گفتوگو را میتوانید اینجا و در آپارات ببیند.
این فعال اجتماعی در ابتدای صحبتهای خود به این موضوع اشاره داشت که اساسا اتفاقی که در حوزه روابط عمومیها در سطح کلان مانند شهرداری اتفاق افتاده این است که آنها خود را ملزم به پاسخگویی نمیبینند و همه توان و فعالیت خود را به تولید خبرهایی میکنند که بارها منتشر شده و در نهایت هیچ مشکلی هم از مردم حل نکرده است.
او به ماجرایی که در هفته گذشته برای موسسه طلوع بی نشانها پیش آمده اشاره میکند و میگوید: این موسسه سالهاست که در حوزه آسیبهای ناشی از اعتیاد و کارتن خوابی کار میکند و در یکی از مراکز این موسسه که در منطقه ۱۰ شهرداری تهران قرار دارد هم اکنون ۸۰ زن آسیب دیده از کارتن خوابی و در معرض آسیب با حضور در این مرکز سبک زندگی یاد میگیرند تا بتوانند زودتر به آغوش خانواده و جامعه برگردند، اما شهرداری این منطقه بدون در نظر گرفتن این ملاحظات برای مرکز حکم تخلیه فرستادند و میخواهند ساختمان را پس بگیرند و برایشان هم مهم نیست چه سرنوشتی در انتظار آنهاست.
نائینی در بخش دیگری از صحبت هایش به این موضوع هم اشاره دارد که در بروز چنین اتفاقهایی نخستین مرجعی که باید برای این اتفاق پاسخگو باشد روابط عمومی است، اما در این چند روز که چند نامه ارسال شده و خبرنگاران این موضوع را رسانهای کردند هیچ پاسخی از سوی شهرداری منطقه ۱۰ و سازمان خدمات شهری ارائه نشده است.
این فعال حوزه روابط عمومی سمنها معتقد است: اگر همین الان به یک سازمان مردم نهاد مراجعه کنید و از آنها بخواهید که بیلان کاری و مالی شان را به شما نشان دهند آنها بدون کوچکترین تردیدی این کار را انجام میدهند، اما چنین برخوردی را شما در هیچ یک از نهادهای دولتی نمیبینید.
او بهترین تدبیر برای عبور از بحرانها مانند اتفاقی که برای مرکز طلوع بی نشانها افتاده را اتحاد و همبستگی همه روابط عمومیها و فعالان رسانهای دانست و یادآور شد پیش از کرونا، یک همکاری منسجم و جدی بین روابط عمومیها بود، اما با ورود کووید ۱۹ همه چیز قطع شد، اما لازم است دوباره این همکاری شکل بگیرد.