تیتر امروز

رئیس‌جمهور به شهادت رسید/ باقری سرپرست وزارت خارجه شد/ تسلیت آیت‌الله سیستانی و عزای عمومی در عراق
سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی در آذربایجان شرقی (بروزرسانی می‌شود)

رئیس‌جمهور به شهادت رسید/ باقری سرپرست وزارت خارجه شد/ تسلیت آیت‌الله سیستانی و عزای عمومی در عراق

روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه، بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شد و صبح روز دوشنبه رئیس جمعیت هلال احمر از پیدا شدن لاشه بالگرد خبر داد. متاسفانه ابراهیم رئیسی...
ابراهیم رئیسی تلاش می‌کرد دولتی فراجناحی باشد/امیرعبداللهیان «شهید قدس» است
«دیدارنیوز» در گفت‌وگو با «کنعانی‌مقدم» واقعه شهادت رییس‌جمهوری و هیات همراه را بررسی می‌کند:

ابراهیم رئیسی تلاش می‌کرد دولتی فراجناحی باشد/امیرعبداللهیان «شهید قدس» است

یکی از سیاستمداران در گفت‌وگو با دیدار معتقد است که رییسی با جمع کردن منتقدان و موافقان زیر یک سقف تلاش می‌کرد فراجناحی باشد.
دیدار بررسی می‌کند

تولید و تامین دارو مهم است یا ورود به موضوع رعایت پوشش در داروخانه‌ها؟

در حالیکه معضل کمبود برخی دارو‌ها برای بیماران خاص در کشور مرتفع نشده؛ خبر تخصیص دارو به داروخانه‌ها به شرط رعایت حجاب چند روزی است موضوع رسانه ها شده و دیدار هم تحلیلی بر این موضوع دارد.

کد خبر: ۱۶۵۱۲۳
۱۳:۳۳ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

تولید و تامین دارو مهم است یا ورود به موضوع رعایت پوشش در داروخانه‌ها؟
دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: همین چند روز پیش یک خبر به نقل از سازمان غذا و دارو با این مضمون"رعایت نکردن حجاب در داروخانه، در سهمیه داروی داروخانه‌ها نقش دارد" منتشر شد و چند ساعت بعد این خبر که به نقل از سید حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو بیان شده بود، واکنش‌های مختلفی را به همراه داشت.

اولین خبر هفدهم اردیبهشت ساعت حدود سه بعدازظهر منتشر شد و در همان ساعت اولیه، رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی اظهارنظر‌ها درباره این خبر را به نقل از افراد مختلف منتشر کردند و همین واکنش‌ها سبب شد چند ساعت بعد روابط‌عمومی سازمان غذا و دارو دست به کار شد و این متن را منتشر کرد:"با اشاره به اینکه سخنان اخیر رئیس سازمان غذا و دارو ناظر بر پوشش حرفه‌ای کادر داروخانه بوده و تنظیم کننده خبر از گفتار به متن دچار اشتباه محتوایی شده، دستورالعمل نحوه پوشش داروخانه‌ها بر اساس چک‌لیست‌های بازرسی، ارزشیابی و حرفه‌ای و به‌منظور تفکیک پرسنل و مسئول فنی است."

چند ساعت پیش از جنجالی که این خبر به پا کرد، سایت انتخاب صحبت محمدی را نظر شخص او بیان نکرد و تلویحا نوشت که این صحبت نظر وزارت بهداشت است و فقط رییس سازمان غذا و دارو آن را بیان کرده است.

اینطور که انتخاب نوشته، محمدی برای اینکه جنجالی به پا نشود در صحبت هایش از کلمه "حجاب" استفاده نکرده و گفته بود "موضوع رعایت هنجار‌ها جزو مواردی است که در مواردی مانند سهمیه داروخانه‌ها نقش دارد. اگر یک داروخانه نسبت به رعایت هنجار‌ها اقدام نکند، در وهله نخست تذکر داده می‌شود و اگر تذکر تأثیری نداشته باشد موارد بازدارنده در خصوص داروخانه متخلف اجرا می‌شود. اگر موارد بازدارنده نیز مثمر ثمر نباشد متخلفان به مراجع قانونی معرفی می‌شوند."

البته محمدی تنها به بیان این موضوع اکتفا نکرده و گفت: سازمان غذا و دارو از نخستین مجموعه‌هایی بود که به موضوع رعایت پوشش ورود کرد و به همین دلیل اصول رعایت پوشش در داروخانه را ابلاغ کرد.

هر چند که این خبر هم مانند سایر خبر‌ها بعد از یک و دو روز سر و صدا به پا کردن در لابه لای خبر‌های دیگر گم شد، اما طرح چند پرسش خالی از لطف نیست، نخست اینکه اساسا مسئله حجاب و صدور دستورالعمل در این زمینه در حیطه وظایف رییس سازمان غذا و دارو است؟

آیا این سازمان وظایف مهمتر دیگری مثل جلوگیری از وقوع بحران دارویی که ممکن است سه ماه آینده دامنگیر مردم شود، ندارد؟ به عنوان مثال روز گذشته محمدامین قبادی، دبیر انجمن داروسازان تهران، اعلام کرده تولید خیلی از دارو‌ها در ایران متوقف شده است و سندیکا‌ها هشدار داده بودند که ذخیره خیلی از دارو‌ها به زیر ۳ ماه می‌رسد.

یا همین داروی بیماری‌های sma که مدتهاست بیماران به دلیل کمبود دارو مورد نیاز زندگی شان در معرض خطر جدی است و متولیان ماههاست قول داده اند که کار تولید انبوه آن را انجام دهند و تازه روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه رئیس سازمان غذا و دارو می‌گوید احتمالا این دارو خرداد ماه عرضه می‌شود، هر چند که باز هم زمان دقیق آن معلوم نیست و شاید در همین مدت هم بیماران به دلیل نبود دارو سرنوشت متفاوتی را تجربه کنند؛ و در نهایت اینکه اگر سازمان غذا و دارو این قدرت بالا را برای برخورد با عدم رعایت حجاب در داروخانه‌ها دارد پس چطور در زمینه تخلفات برخی داروخانه‌ها از جمله گرانفروشی ادعا می‌کند نیروی کافی برای نظارت بر داروخانه‌ها را ندارد؟ یا مهمتر اینکه اگر اینهمه نیرو برای رسیدگی به مسئله حجاب در داروخانه‌ها را دارید پس چرا در برخورد با قاچاق دارو درمانده اید؟

عجیت‌تر اینکه در بحران‌ها مانند پاییز که اوج شروع سرماخوردگی و آنفوانزا است، کشور با بحران کمبود سرم و دارو‌های آنتی بیوتیک روبرو می‌شود و هر سال هم مسئولان وزارت بهداشت غافلگیر می‌شوند و این سریال هر سال تکرار می‌شود!

بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی