تیتر امروز

«جوانی جمعیت ایران» از رویا تا واقعیت
«دیدارنیوز» در گفت‌وگو با آسیب‌شناس اجتماعی بررسی می‌کند:

«جوانی جمعیت ایران» از رویا تا واقعیت

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی معتقد است تا زمانی که چالش‌های درمانی، آموزشی و رفاهی را حل نکنند نمی‌توان انتظار افزایش جمعیت داشت.
سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...
دیدار آنچه در مشهد اتفاق افتاد را بررسی می‌کند

سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت، مشهد، ساعت حدود دو بعدازظهر؛ باران شروع می‌شود، سیل می‌آید، ۹ نفر جان خود را از دست می‌دهند، اما مدیران شهری می‌گویند: آبگرفتگی بود نه سیل!.
هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!
افاضات اضافه

هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت به «حماسه» بزرگ اخیر در کشور اشاره کرده و گفته بابت این اتفاقات ما فقط باید متشکر باشیم و حمایت کنیم.

حمله اسرائیل به رفح؛ ادعای نتانیاهو درباره پیشنهاد حماس

ارتش اسرائیل بعد از ویران‌کردن شهر غزه به بهانه پاسخ به حماس و با وجود اعتراض‌های جهانی گسترده علیه تل‌آویو و بنیامین نتانیاهو، حالا به کشتار در رفح و جنگی خونین‌تر فکر می‌کند.

کد خبر: ۱۶۵۰۲۹
۱۰:۳۶ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

حمله اسرائیل به رفح؛ هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره یورش تل‌آویو

دیدارنیوز _ سرویس بین‌الملل: باوجود موافقت گروه حماس با طرح پیشنهادی به میانجی‌گری مصر و قطر برای آتش‌بس در غزه، اسرائیل مخالفت خود را اعلام و بر حمله به رفح تاکید کرده است.

به گزارش دیدارنیوز، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر جنگ‌طلب اسرائیل که حیات سیاسی خود را در تداوم جنگ و کشتار می‌بیند، بر تهاجم و اقدام نظامی در رفح تاکید کرده است.

در ادامه آخرین خبرها، گزارش‌ها، تصاویر و ویدیوهای مربوط به جنگ غزه، تحولات منطقه و یورش اسرائیل به رفح را می‌خوانید:

ساعت: ۲۰:۰۲/ نتانیاهو: پیشنهاد مورد قبول حماس از خواسته‌های ضروری اسرائیل فاصله دارد

نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شد طرح پیشنهادی مصر و قطر که حماس با آن موافقت کرده، با مطالبات ضروری این رژیم فاصله دارد.

به نقل از ایسنا، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز سه شنبه مدعی شد: پیشنهاد مورد قبول حماس با خواسته‌های اساسی رژیم صهیونیستی فاصله زیادی دارد و هدف از این پیشنهاد تضعیف ورود نیرو‌های ارتش به رفح است، اما حاصل نخواهد شد. تل‌آویو با هیچ پیشنهادی که امنیت و آینده رژیم را تهدید کند، موافقت نخواهد کرد.

حمله اسرائیل به رفح؛ هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره یورش تل‌آویو

به نقل از سایت خبری عربی۲۱، نتانیاهو گفت: ما به جنگ خود علیه حماس ادامه می‌دهیم و ورود ما به رفح گام بسیار مهمی است. ورود به رفح دو هدف اصلی جنگ یعنی «بازگشت گروگان‌ها و نابودی حماس» را تامین می‌کند. فشار نظامی بر حماس شرط لازم برای بازگشت اسیران است.

وی با اشاره به اقدام نیرو‌های اشغالگر درخصوص بستن طرف فلسطینی گذرگاه رفح در مرز مصر و غزه، مدعی شد: کنترل امروز گذرگاه رفح توسط نیرو‌های ما گام بسیار مهمی است و ما در راه از بین بردن چهار تیپ حماس در رفح هستیم.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه مدعی شد: اجازه نخواهیم داد حماس توانایی‌های نظامی خود را در غزه بازسازی کند و در غزه حکومت کند.

نتانیاهو همچنین گفت به هیئت مذاکره کننده این رژیم در قاهره دستور داده به شروط خود برای آزادی اسرای صهیونیستی و مطالبات این رژیم برای تضمین امنیت رژیم صهیونیستی پایبند باشد.

ساعت: ۱۷:۵۸/ هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره یورش تل‌آویو

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با هشدار درباره این‌که حمله گسترده به شهر رفح به وقوع «فاجعه انسانی» منجر می‌شود، اسرائیل را به توقف تنش‌ها و مشارکت مثبت در مذاکرات جاری فراخواند.

حمله اسرائیل به رفح؛ ورود به محور «فیلادلفیا» پس از ۱۹ سال

ساعت: ۱۷:۰۸/ ورود اسرائیل به محور «فیلادلفیا»

نیرو‌های اسرائیلی، روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت برای اولین بار پس از ۱۹ سال وارد محور «فیلادلفیا» (صلاح الدین) شدند.

بر اساس معاهده صلح مصر و اسرائیل در سال ۱۹۷۹، محور «فیلادلفیا» یا صلاح الدین یک منطقه حائل بین مرز دو کشور محسوب می‌شود. این محور تابع شرایط و استاندارد‌های عبور از سرزمین‌های فلسطینی به مصر است.

در معاهده صلح مصر و اسرائیل تصریح شده که برای هر اقدامی در این محور، مصر تعدادی از نیرو‌های خود را برای تامین امنیت آن بر اساس پروتکل امضا شده با اسرائیل در منطقه مستقر خواهد کرد.

حمله اسرائیل به رفح؛ مرکز غزه بمباران شد +ویدیو

حضور ناظران اتحادیه اروپا

در سال ۲۰۰۵، زمانی که نیرو‌های اسرائیلی نوار غزه را ترک کردند، مجبور به عقب‌نشینی از گذرگاه رفح شدند و وظیفه نظارت بر این گذرگاه را به ناظران اتحادیه اروپا و تشکیلات خودگردان فلسطین واگذار کردند، اما نیرو‌های ارتش اسرائیل امروز بار دیگر به «فیلادلفیا» یا صلاح الدین بازگشتند.

ساعت: ۱۳:۵۷/ مرکز غزه بمباران شد

ارتش اسرائیل، روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت همزمان با آغاز عملیات زمینی در شهر رفح در جنوب نوار غزه، مناطق واقع در مرکز این باریکه را هدف حملات هوایی گسترده قرار داد.

ساعت: ۱۲:۴۴/ تعداد کشته‌های فلسطینی‌ها در غزه به ۳۴ هزار و ۷۸۹ نفر رسید

مقام‌های بهداشتی در نوار غزه می‌گویند بر اساس آمار‌های جدید، تعداد فلسطینی‌هایی که از ۷ اکتبر به بعد در اثر حملات ارتش اسرائیل کشته شده‌اند به دست‌کم ۳۴ هزار و ۷۸۹ نفر رسیده است.

همچنین تخمین زده می‌شود که بسیاری از افراد ناپدید شده که اطلاعی از سرنوشت آن‌ها در دست نیست زیر آوار بمباران چند ماه اسرائیلی‌ها جان باخته‌اند.

حمله اسرائیل به رفح؛ هشدار بورل درباره کشته‌شدن غیرنظامیان/ جنایت تازه ارتش نتانیاهو

ساعت: ۱۱:۲۵/ کشته شدن ۲۰ نفر از جمله زنان و کودکان در حملات هوایی اسرائیل به رفح

خبرگزاری فلسطینی وفا از کشته شدن ۲۰ نفر از جمله زن و کودک در حملات هوایی اسرائیل به رفح خبر داد.

بر اساس این گزارش همچنین یک نفر دیگر در حمله به شهر غزه کشته شده است.

ساعت: ۱۱:۰۹/ هشدار بورل درباره کشته‌شدن غیرنظامیان

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید حمله اسرائیل به رفح در نوار غزه باعث کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان خواهد شد.

بورل در گفتگو با رسانه‌ها اضافه کرده که اتحادیه اروپا و ایالات متحده هشدار‌های صریح خود را در این خصوص به مقام‌های اسرائیلی داده‌اند.

حمله اسرائیل به رفح/ ادعای تل‌آویو درباره کنترل گذرگاه

به نقل از یورونیوز، او همچنین اضافه کرده که جامعه جهانی از نتانیاهو خواسته‌اند چنین عملیاتی را انجام ندهد.

او در ادامه افزود: «من نگرانم که چنین حمله‌ای باعث پدید آمدن تلفات زیاد در میان غیرنظامیان شود و دیگر هیچ منطقه امنی در غزه وجود نخواهد داشت.»

ساعت: ۱۰:۳۲/ تردید‌ها نسبت به توافق آتش‌بس بالاگرفت

به نقل از یورونیوز، ارتش اسرائیل روز سه شنبه هفتم ماه مه (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بخش‌هایی از رفح واقع در جنوب غزه را بمباران کرد. دلیل انجام این حملات آن هم چند ساعت پیش از مذاکرات جدیدی که قرار است در مصر ادامه پیدا کند، افزایش فشار بر حماس عنوان شده است.

دفاع مدنی در نوار غزه از «کشته‌های متعدد» طی شبانه‌روز گذشته در رفح خبر داد. بیمارستان کویت واقع در این شهر نیز کشته شدن دست‌کم ۱۱ تن و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر را تایید کرده است. همزمان، شاهدان و منابع امنیتی فلسطینی از حملات هوایی در سلاعات پایانی روز دوشنبه و ساعات آغازین سه‌شنبه در کنار آتش شدید توپخانه در سراسر نوار غزه، به‌ویژه در رفح و اطراف آن خبر می‌دهند.

حمله اسرائیل به رفح؛ ادعای تل‌آویو درباره کنترل گذرگاه/ تردید‌ها نسبت به توافق و وحشت مصری‌ها

جهاد اسلامی، متحد حماس نیز دوشنبه شب اعلام کرد که در پاسخ به این حملات، راکت‌هایی از غزه به سمت جنوب اسرائیل شلیک کرده است.

هشدار‌های بین المللی نسبت به عواقب تهاجم زمینی اسرائیل به رفح، واقع در مرز با مصر، طی ساعات گذشته به اوج خود رسیده است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد تهاجم اسرائیل به این شهر «غیرقابل تحمل» توصیف کرد و از اسرائیل و حماس خواست تا برای دستیابی به توافق آتش‌بس تلاش کنند.

ارتش اسرائیل روز دوشنبه از ضرورت انهدام «چهار گردان آخر» حماس در نوار غزه خبر داد و مدعی شد بیش از ۵۰ «هدف تروریستی» را در این شهر هدف قرار داده است.

همزمان رسانه‌های اسرائیلی از درگیری در تل آویو بین پلیس و تظاهرکنندگان اسرائیلی که خواستار توافق آتش بس و آزادی گروگان‌ها هستند، خبر دادند.

تخلیه رفح

به گفته این منابع، استقرار تانک‌های اسرائیلی در نزدیکی گذرگاهی در جنوب نوار غزه در همسایگی مصر موجب بیم مصر از هجوم گسترده فلسطینی‌هایی شده که از خشونت‌های رفح می‌گریزند. مصر، مجرای اصلی کامیون‌های کمک‌رسانی به غزه، میانجی کلیدی در تلاش‌های آتش‌بس بوده و قاطعانه با هرگونه جابجایی دسته جمعی پناهجویان از نوار غزه به داخل خاک خود مخالفت کرده است.

یکی از مقامات هلال احمر فلسطین در شرق رفح، به خبرگزاری فرانسه گفت: «ساکنان با وحشت در حال تخلیه مناطق هستند.»

اسرائیل پس از عملیات در شهر غزه و سپس خان یونس، هفته هاست که تهدید کرده است که حمله زمینی خود را تا رفح به عنوان آخرین سنگر حماس و محل استقرار ۱.۲ میلیون فلسطینی که اکثریت آن‌ها به دلیل جنگ آواره شده بودند، ادامه می‌دهد. با این حال، روز دوشنبه ۶ ماه مه، پس از اینکه مذاکرات در قاهره به توافق آتش بس منجر نشد، ارتش اسرائیل عملیات تخلیه ده‌ها هزار نفر از رفح را آغاز کرد.

ساعت: ۱۰:۲۸/ وضعیت نامشخص توافق آتش‌بس در غزه همزمان با آغاز حمله به رفح

به نقل از دویچه وله، در تازه‌ترین تحولات مربوط به جنگ غزه، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه حماس روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت طی یک گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر قطر و همچنین رئیس دستگاه امنیتی قاهره، پذیرش طرح آتش‌بس پیشنهادی این دو کشور را به آن‌ها اعلام کرد. در پی اعلام موافقت حماس با طرح آتش‌بس پیشنهادی، تل‌آویو اعلام کرد که همزمان با بررسی آن، عملیات نظامی خود در شهر رفح را نیز به پیش خواهد برد.

در عین حال، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل شامگاه دوشنبه اعلام کرد که با وجود این که خواسته‌هایش با پیشنهاد حماس، "فاصله زیادی" دارد، هیاتی را به منظور بررسی و پیش‌برد مذاکرات با گروه میانجی اعزام خواهد کرد.

بر اساس اعلام دفتر نتانیاهو، تصمیم کابینه جنگ اسرائیل به اتفاق آراء مبتنی بر این است که تل‌آویو عملیات رفح را به پیش برده و با "وارد کردن فشار نظامی" بر حماس، به پیش‌برد فرایند آزادی گروگان‌ها و سایر اهداف جنگی کمک کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی