تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"
گزارشی از جاذبه‌های بندر لنگه

سفر به نقطه تلاقی دریا و صحرا

تاریخ و گذشته بندر لنگه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ از مسجد تاریخی ملک ابن‌عباس گرفته تا قلعه شیخ سلطان المرزوقی و عمارت تاریخی فکری باعث شده که این بندر باستانی جاذبه‌های خاص خودش را داشته باشد.

کد خبر: ۱۶۴۴۲۳
۱۱:۲۹ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

سفر به نقطه تلاقی دریا و صحرا

دیدارنیوز: بندر لنگه یکی از تماشایی‌ترین بنادر جنوبی کشور است که قدمت آن به دوران هخامنشیان می‌رسد؛ جایی که صحرا به دریا پیوند می‌خورد و شکل عجیب صخره‌های منطقه «سایه خوش» آن، تنه‌به‌تنه تصاویر کارت‌پستالی کشور‌های خارجی می‌زند.

وجود آبشار پلکانی «بدو» با حوضچه‌های متعدد و نیز قرار‌گیری جزایر لاوان و شیدور در فاصله نه‌چندان دور از بندر لنگه، لیست جاذبه‌های طبیعی این شهر را کامل می‌کند.

تاریخ و گذشته بندر لنگه هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. وجود مسجد تاریخی ملک ابن‌عباس، قلعه شیخ سلطان المرزوقی و عمارت تاریخی فکری در بندر لنگه باعث شده که این بندر باستانی برای علاقه‌مندان به میراث فرهنگی نیز جاذبه‌های خاص خودش را داشته باشد.

در کنار تمام این‌ها امکان قایق‌سواری و ماهیگیری در دریا، غواصی‌کردن در سواحل، بازدید کردن از کارگاه بزرگ لنج‌سازی، تجربه تفریحات آبی و دریایی مثل شاتل و جت‌اسکی هم در بندر لنگه فراهم است. با سفر به این بندر جنوبی می‌توانید ضمن کشف این مقصد گردشگری کمتر شناخته‌شده، اوقاتی خوش و سرشار از تفریحات متنوع داشته باشید.

سفر به نقطه تلاقی دریا و صحرا

پیوند کویر و دریا در «سایه خوش»

یکی از جاذبه‌های طبیعی بندر لنگه منطقه «سایه خوش» است؛ جایی که دریا و صحرا با هم پیوند خورده و سکوت کویر و غوغای موج‌های دریا، فضایی فراتر از انتظار را خلق می‌کند.

بیابان سایه‌خوش در بخش غرب روستای سایه‌خوش در ۵۵کیلومتری بندر لنگه قرار گرفته است، تپه‌های این بیابان در اثر فرسایش، آب و باد به‌گونه‌ای تراش خورده‌اند که گویی هر یک به اثری هنری بدل گشته‌اند.

تصویر خورشید که از میان کلوت‌هایی کوتاه و بلند بیابان سایه‌خوش، سر بر آورده و سر فرو می‌برد، طلوع و غروب این منطقه را چشم‌نواز کرده است. برای رسیدن به بیابان سایه‌خوش باید از جاده بندر لنگه به سمت بندرعباس رهسپار شوید تا فرصت تماشای کلوت‌ها را داشته باشید.

در مسیر رسیدن به سایه‌خوش، فرصت بازدید از روستایی که به همین نام بوده و بر سر راه‌تان واقع شده را هم نباید از دست بدهید. این روستا تاریخ و قدمت بالایی دارد و بند حسن و کاروانسرای صفوی از جمله آثار تاریخی آن هستند.

سفر به نقطه تلاقی دریا و صحرا

لاوان؛ جزیره کمتر شناخته‌شده خلیج‌فارس

با سفر به بندر لنگه امکان رفتن به جزیره لاوان را نیز در دسترس خواهید داشت. از بندر لنگه می‌توانید با تاکسی یا اتوبوس به بندر مقام بروید و از آنجا با قایق به سمت لاوان رهسپار شوید. لاوان یکی از بزرگ‌ترین جزایر استان هرمزگان و خلیج‌فارس بوده و از این حیث پس از جزایر قشم و کیش، بزرگ‌ترین جزیره ایرانی در آب‌های خلیج‌فارس محسوب می‌شود.

ساکنان این جزیره در سال‌های دور به صید مروارید می‌پرداختند، اما امروز بیشتر در زمینه صید ماهی فعالیت دارند. نیمی از خاک جزیره لاوان در اختیار شرکت نفت لاوان و تاسیسات دولتی است و همین موضوع سبب شده بسیاری از ساکنان جزیره در شرکت ملی نفت کار کنند.

سفر به نقطه تلاقی دریا و صحرا

طبیعت جزیره لاوان بکر و دست نخورده است و همین موضوع مناظر جزیره را خاص و متفاوت کرده است. تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی از جمله چشم‌انداز‌های طبیعی جزیره است که از اواسط اسفند تا اوایل مرداد، در سواحل لاوان شانس دیدن آن‌ها را دارید. وجود گوسفند وحشی و آهوی بومی که «جبیر» نام دارد، چرخه حیات‌وحش تماشایی جزیره لاوان را تکمیل می‌کند.

اگر اهل امتحان کردن غذا‌های محلی هستید، در لاوان باید حتما خوردن کباب‌ماهی را تجربه کنید. چنانچه به بازار لاوان بروید هم می‌توانید انواع صنایع‌دستی حصیری، ظروف سفالی، صنایع‌دستی دریایی و انواع لباس‌های سنتی جنوب را دیده و در صورت تمایل چیزی به یادگار بخرید.

سواحل مرجانی و بکر، آبی بی‌انت‌ها و زلال دریا از جمله دیگر دیدنی‌های ساحل این جزیره زیبا هستند.

آبشار بدو و آب‌گرم خست

یکی از جاذبه‌ای طبیعی بندر لنگه آبشار بدو است. این آبشار از ارتفاعات کوه بدو در شمال روستای لمزان، واقع در ۵۰کیلومتری شمال‌غرب بندرعباس سرچشمه می‌گیرد. فاصله آبشار بدو تا روستای لمزان حدود چهارکیلومتر است و امکان دسترسی به آن از طریق جاده خاکی به سمت شمال روستا میسر وجود دارد. این آبشار به صورت پلکانی به سمت پایین سرازیر می‌شود و همین شکل پلکانی آن، منظره زیبایی به آن بخشیده است.

اگر از جمله طرفداران آب‌گرم بوده و دوست دارید کوفتگی‌های بدن‌تان را تسکین دهید، حتما سری هم به آب‌گرم «خست» در فاصله دوکیلومتری از روستای اسلام‌آباد، از توابع شهرستان بندرلنگه بزنید.

مردم محلی بر این باورند که آب این چشمه خاصیت درمانی برای بیماری‌های پوستی و روماتیسم دارد و هرسال خستگی‌های خود را در چشمه می‌زدایند. در نزدیکی چشمه تعدادی خانه خالی از سکنه، یک مسجد، چند کاروانسرا، یک آسیاب قدیمی و یک آب‌انبار نیز قرار دارد.

سفر به نقطه تلاقی دریا و صحرا

جاذبه‌های تاریخی بندر

بندر لنگه افزون‌بر جاذبه‌های طبیعی، جاذبه‌های تاریخی جالب‌توجهی نیز دارد. قلعه مغویه یا قلعه شیخ‌سلطان یکی از این جاذبه‌های تاریخی است که متعلق به شیخ‌سلطان المرزوقی یکی از حکمرانان منطقه و رییس قبیله المرازیق و حاکم مغویه بوده است. اینطور روایت شده که قدمت این بنا به سال ۱۳۲۱ هجری قمری می‌رسد.

سازه بنا در بخش‌هایی دو‌طبقه و در قسمت‌های دیگر، سه‌طبقه است و مشتمل بر تعداد زیادی اتاق به همراه حمام سنتی، برج نگهبانی و دو بادگیر است. ساختمان قلعه همچون سایر سازه‌های قدیمی، دو بخش اندرونی و بیرونی داشته که قدمت حیاط اندرونی از بیرونی بیشتر تخمین زده می‌شود.

چنانچه بخواهید سیر‌و‌سیاحت‌تان در زیر پوست تاریخ بندر لنگه کامل باشد، باید سری هم به برکه «دریا دولت» بزنید. این برکه در واقع آب‌انباری تاریخی است که به دلیل وسعت بالایش، «دریا دولت» نامیده می‌شود.

گفته می‌شود بعد از آب‌انبار کل در گراشِ استان فارس و آب‌انبارِ سردار در محله راه ری شهر قزوین، «برکه دریا»، سومین آب‌انبار بزرگ ایران به شمار می‌رود. قطر دهانه این آب‌انبار ۲۸متر و عمق آن ۱۴متر است.

در سفر به بندر لنگه حتما از مسجد تاریخی ملک ابن‌عباس هم بازدید کنید. این مسجد در عهد تیموری ساخته شده و شبستانی بزرگ داشته که دارای ۶ستون و ۲درگاه است. معماری مناره مسجد به سبک هندی و ایرانی است. در حال حاضر از کل بنای مسجد فقط شبستان و مناره باقی مانده است، اما همچنان در بخشی از قسمت‌های داخلی مسجد ملک، می‌توان سبک معماری هندی را دید.

به عنوان حسن‌ختام جاذبه‌های تاریخی بندر لنگه می‌توان به عمارت قدیمی فکری اشاره داشت. این عمارت به دستور عبدالواحد فکری و در دوره قاجار بنا شده است. عبدالواحد از تاجران نامی بندر لنگه بوده و این خانه بزرگ را با هدف سکونت خانواده و محلی برای تجارت و بازرگانی ساخته است. این خانه مجلل از ۲۵اتاق، ۲زیرزمین و یک حیاط مرکزی تشکیل شده است. همچنین عمارت فکری پنج بادگیر دارد که وجود این بادگیر‌ها نشان از شاخصه‌های معماری شاخص شهر‌های جنوبی کشور است و نباید از آن غافل شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی