تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"
به گفته لاوروف، روسیه منتظر است تا غرب اولین گام را برای حل مناقشه بردارد

توپ در زمین غرب، واقعیت‌های جدید در اوکراین: آنچه لاوروف به سفرا گفت

سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه در جمع سفیران کشور‌های مقیم در مسکو به نکاتی درباره غرب و واقعیت‌های جدید در اوکراین اشاره کرده است که در این مطلب می‌خوانید.

کد خبر: ۱۶۳۴۸۰
۱۳:۳۱ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۳

لاوروف

دیدارنیوز: در این مطلب نکات اصلی سخنان روز پنج‌شنبه (۱۶ فروردین ۱۴۰۳) سرگئی لاوروف در جمع سفیران کشور‌های مقیم در مسکو که خبرگزاری تاس به شرح ذیل خلاصه کرده است را می‌خوانید.

روسیه در هر لحظه آماده است تا بر اساس واقعیت‌های موجود و توازن منافع بر سر راه حل عادلانه مناقشه اوکراین با متولیان رژیم کی‌یف مذاکره کند، اما تنها راه برون رفت از بن بست این است که غرب فرمول زلنسکی را کنار بگذارد. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با سفرای خارجی درباره حل و فصل مناقشه اوکراین گفت.

به گفته این دیپلمات ارشد، روسیه منتظر است تا غرب اولین گام را برای حل مناقشه بردارد، اظهارات مبنی بر اینکه عضویت در ناتو امنیت اوکراین را تضمین می‌کند غیرمنطقی می‌داند و نسبت به ماهیت تروریستی رژیم کی‌یف محتاط است.

آماده گفتگو

روسیه آماده گفتگو در مورد اوکراین و تضمین امنیت آن است، اما فقط در شرایط مساوی و با در نظر گرفتن منافع روسیه: "مکالمه صادقانه [بین روسیه و اوکراین ممکن است]بر اساس واقعیت‌های جدید، بر اساس منافع امنیتی روسیه. "ما البته آماده هستیم تا از هرگونه توافقی که منافع امنیتی دیگر کشور‌ها از جمله اوکراین را در نظر بگیرد، اطمینان حاصل کنیم. موقعیت‌های میدان نبرد، واقعیت‌های جدیدی را رقم می‌زند.

تقریبا همه کشور‌های جنوب جهانی که غرب از آن‌ها دعوت می‌کند در نشست‌هایی درباره حل و فصل اوکراین شرکت کنند، می‌خواهند این پیام را منتقل کنند که رایزنی بدون مشارکت روسیه بیهوده است، "اما غرب جلوی آن را نخواهد گرفت." آن‌ها از تمایل به انجام هر کاری برای تحمیل یک شکست استراتژیک به روسیه هدایت می‌شوند.

نقش غرب و "فرمول" بن بست زلنسکی

روسیه پس از شکست توافقی که به طور آزمایشی در مذاکرات استانبول در سال ۲۰۲۲ حاصل شد، به طور ناگهانی متوجه شد که باید در مورد راه‌حلی در اوکراین نه با رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی، بلکه با کسانی که در حال کشیدن ریسمان‌های او هستند و او به آن‌ها پاسخ می‌دهد مذاکره کنند.

«فرمول [زلنسکی]به خوبی شناخته شده است، منتشر شده است، این یک اولتیماتوم است که از روسیه خواسته می‌شود تسلیم شود، تسلیم شود، به مرز‌های ۱۹۹۱ عقب نشینی کند. درست است، اخیراً زلنسکی با مهربانی گفت که می‌توان از آن شروع کرد. مرز فوریه ۲۰۲۲. خوب، خواب دیدن ضرری ندارد. اگر غرب آماده است از «فرمول صلح» بن‌بست ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین دور شود، باید خودش این را بگوید: «این اقدام روسیه نیست». وضعیت یک بن بست است، اما ما کسانی نیستیم که آن را به بن بست رساندیم.»

روسیه بار‌ها و بار‌ها حسن نیت خود را نشان داده است و همیشه آماده است تا دوباره آن را نشان دهد: "این ما نبودیم که سند استانبول را از بین بردیم - همه این را به خوبی می‌دانند. این ما نبودیم که قوانین منع مذاکره با اوکراین را تصویب کردیم. ما نبودیم که اولتیماتوم‌هایی در قالب «فرمول زلنسکی» و سایر تغییرات ارائه کردیم.»

ناتو و امنیت

کشور‌های غربی سعی می‌کنند همه اعضای ناتو را وادار کنند تا برای کمک اجباری به کی‌یف "از طریق انضباط سختگیرانه" ثبت نام کنند. استدلال‌های غرب مبنی بر اینکه عضویت در ناتو امنیت اوکراین را تضمین می‌کند متناقض است و منطق را به چالش می‌کشد.

همانطور که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قبلاً گفته بود، ادعا‌ها مبنی بر اینکه روسیه در حال طراحی نقشه‌هایی برای حمله به کشور‌های متحد است، "حماقت و بیهودگی" است.

تروریسم کی‌یف

امروز اوکراین به یک کشور تروریستی تمام عیار تبدیل شده است: "ده سال است که شهروندان کشور خود و فراتر از مرز‌های خود را به وحشت انداخته است."

دخالت کی‌یف در حمله تروریستی به تالار شهر کروکوس آشکار است. به خصوص که دخالت اوکراین در بسیاری از اقدامات تروریستی دیگر در خاک روسیه دیگر مورد تردید نیست.»

وزارت خارجه روسیه درخواست رسمی از مقامات اوکراینی را برای اتخاذ گام‌های فوری برای توقف هرگونه حمایت از فعالیت‌های تروریستی، استرداد مسئولین و پرداخت غرامت تسلیم کرد. ما از کی‌یف می‌خواهیم به تعهدات خود [طبق کنوانسیون‌های سازمان ملل]عمل کند.»

عدم تمایل اوکراین به احترام به حقوق بشر

هنگامی که عملیات نظامی ویژه آغاز شد، رژیم کی‌یف تصمیم گرفت اساساً از هرگونه تعهد حقوق بشری خود چشم پوشی کند و "رویه‌های ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد آن را رعایت کرد."، اما حتی در آن زمان، تصاویر متعددی از جنایات نظامی اوکراین قبلاً در سراسر جهان سفر کرده بود.

برخلاف روسیه، هیچ کس در غرب برای تحقیق عینی و آشکار جنایت در بوچا، جایی که "محاکمه ساختگی در متهم کردن روسیه به کشتن غیرنظامیان برگزار شد" فشار نخواهد آورد.

مسکو از شورای امنیت سازمان ملل درخواست کرده است تا رژیم کی‌یف را مجبور کند حداقل اسامی کسانی را که گفته می‌شود اجسادشان در بوچا به نمایش گذاشته شده است، ارائه کند. من مستقیماً از دبیرکل سازمان ملل درخواست کرده‌ام که از اختیارات خود استفاده کند تا کی‌یف و اربابانش را وادار به ارائه چنین فهرستی کند. هیچ‌کس کاری انجام نمی‌دهد.»

وضعیت زبان روسی در اوکراین

مکالمات شنود شده نظامیان اوکراینی در خط مقدم نشان می‌دهد که آن‌ها راحت‌تر به زبان روسی صحبت می‌کنند، اما مقامات در کی‌یف به این موضوع اهمیت نمی‌دهند. اما آن‌ها را به زانو در می‌آورند، همه ملت را به زانو در می‌آورند تا این زبان را فراموش کنند».

استفاده از زبان روسی در اوکراین می‌تواند یک تخلف اداری تلقی شود. این در حالی است که اکثریت قریب به اتفاق اوکراینی‌ها هنوز روسی صحبت می‌کنند، زیرا برای آن‌ها بسیار راحت است، زیرا این سنت خانواده‌ها و بستگانشان است.»

منبع: خبرگزاری تاس - چهارم آوریل ۲۰۲۴

مطلب مرتبط:

حادثه تروریستی مسکو؛ روس‌ها چه‌چیزی به مخاطبان «القا» کردند؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی