تیتر امروز

رستوران بزنیم؟!
بازار کار و آینده رستوران داری

رستوران بزنیم؟!

در هر قسمت از پریسکوپ ۲ مهمان داریم که یکی علاقه‌مند و دیگری متخصص در یک مسیر شغلی است که در قالب گفت‌وگو آینده آن حرفه را به چالش می‌کشیم.

چند کلامی با شیخ حسین انصاریان ...

سامان مهراد روزنامه‌نگار در یادداشتی تلاش‌های فرهنگی شیخ حسین انصاریان را مورد بررسی قرار داده است.

کد خبر: ۱۶۳۴۴۲
۱۲:۴۶ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۳

چند کلامی با شیخ حسین انصاریان ...


دیدارنیوز: شیخ حسین از هر مجالی برای تالیف قلوب استفاده می‌کند؛ منبر و حوزه و هیات و کوچه و خیابان ندارد؛ مهم عمل به تکلیف است که یک استاد اخلاق و واعظ دینی به بهترین شکل آن را ادا می‌کند که اگر غیر از این بود، جوان و پیر و دختر و پسر پای ثابت منابر او نبودند.

 

۱- در فرهنگ ما، وعاظ سنتی و اساتید اخلاق به رواداری و جذب حداکثری شهره بوده و شیخ حسین انصاریان هم از این قاعده مستثنی نیست؛ حتی مقابل مذموم‌ترین معضلات و فساد‌های اخلاقی که دامن‌گیر بخشی از جامعه شده، رویکرد آن‌ها ایجابی بوده و هست؛ شاهد مثال این موضوع، زنان بدکاره‌ای بودند که شیخ حسین انصاریان توانست آن‌ها را از دامن این فساد اخلاقی برهاند و فرصتی برای توبه آن‌ها فراهم کند.

۲- شیخ حسین از هر مجالی برای تالیف قلوب استفاده می‌کند؛ منبر و حوزه و هیات و کوچه و خیابان ندارد؛ مهم عمل به تکلیف است که یک استاد اخلاق و واعظ دینی به بهترین شکل آن را ادا می‌کند که اگر غیر از این بود، جوان و پیر و دختر و پسر پای ثابت منابر او نبودند.

همین شب‌های قدر جلوه‌ای بود از تلاش برای ایجاد تالیف قلوب و مودت بین مردم؛ جایی که گفت: «دخترم! تو بی‌حجاب نیستی، حجاب را از سرت برداشته‌اند. دختران بی‌حجاب! شما مورد محبت خدایید. چون خدا، درون شما را جهت داده به سمت خودش. اگر چادر صدیقه کبری (س)، زینب (س) و حضرت مریم (س) را کنار گذاشته‌اید، شما کنار نگذاشتید، دیگران حجاب شما را کنار زدند. شما خواهران و دختران ما و خیلی محترم هستید. همین امشب مثل حر، عقربه وجودتان را جهت بدهید به طرف حضرت زهرا (س). کافی است در درون خودتان بگویید: خدایا! تو آفریننده مایی. تو در قرآن گفته‌ای حجاب و ما به تو برمی‌گردیم.»

و آنجا که توصیه‌ای برای شنیدن صدا‌های متفاوت می‌کند: «به گنهکاران آسوده بگیرید. با آن‌ها حرف بزنید؛ با تمام مخالفین مرد و زن و حتی خانم‌هایی که حجاب برداشته‌اند که ۹۰ درصد آن‌ها را مقصر نمی‌دانم و دعاگویشان هستم و دلم برایشان می‌سوزد؛ حتی اگر به من هم بگویند که غلط کردی دلت برای ما می‌سوزد! بهتر است از بین این‌ها یک عده‌ای نماینده شوند و بشینیم و با این‌ها حرف بزنیم و خواسته‌هایشان را بشنویم.»

۳- شیخ حسین انصاریان از جمله مصلحانی است که در پی سازش و برقراری آرامش بین طیف‌های مختلف جامعه و با تفکر‌های گوناگون است که سعی دارد ذیل چتر دین آن‌ها را جمع کند و به همین دلیل است که در نهایت متانت و سعه صدر پیشنهاد گفتگو را مطرح می‌کند.

۴- با در نظر گرفتن این خیرخواهی و نفوذ کلامی شیخ حسین، می‌توان از ظرفیت‌های شخصی وی و موسسه فرهنگی که تحت‌نظر او فعالیت می‌کند بهره برد.

با توجه به اینکه او پیش‌قدم شده و پیشنهاد گفت‌وگو را ارائه داده و از آن‌جایی که او تاکید بر راهکار‌های فرهنگی برای کاستن از نزاع‌های موجود دارد و با پذیرش مقبولیت نسبی او بین ساختار‌های رسمی و افراد حاکمیتی و برخی مخالفین و معترضین، پیشنهاد می‌شود که او و نهاد فرهنگی تحت نظرش گام نخست را بردارند و به عنوان واسطه‌ای بین حاکمیت و برخی مخالفینی که ساختارشکن نیستند و مطالبات رادیکال ندارند، نقش‌آفرینی کرده و خواسته‌های آنان را شنیده و در ساحت رسمی بازتاب دهند و در این بین رسانه‌ها هم می‌توانند گفت‌وگوی طرفین را منعکس و افکار عمومی را از چند و، چون مذاکرات آگاه کنند و بدین ترتیب این پروسه فرهنگی تکمیل گردد.

منبع: تابناک
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی