تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
یک جریانی او را به این جایگاه رساند

فلاحت‌پیشه: «رئیسی» ضعیف‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ ایران است

حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده ادوار مجلس و استاد علوم سیاسی که در انتخابات مجلس دوازدهم با ردصلاحیت روبرو شد، می‌گوید ابراهیم رئیسی، ضعیف‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ ایران است.

کد خبر: ۱۶۳۰۴۸
۰۹:۱۰ - ۰۵ فروردين ۱۴۰۳

فلاحت‌پیشه: «رئیسی» ضعیف‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ ایران است

دیدارنیوز: حشمت الله فلاحت پیشه نماینده ادوار مجلس و کارشناس و استاد علوم سیاسی معتقد است که ابراهیم رئیسی ضعیف‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ ایران است.

فلاحت پیشه، با خبرآنلاین گفتگو کرده که بخشی از آن را در ادامه می‌خوانید.

* رئیسی دوست دارد که قالیباف رئیس مجلس شود؟

من نمی‌توانم جای آقای رئیسی بگویم دوست دارد یا خیر، من فکر می‌کنم ایشان می‌خواهد رئیس‌جمهور باقی بماند. هر پروسه‌ای که این تضمین را به او بدهد، آن را ادامه می‌دهد.

* ممکن است ریاست قالیباف، برای رئیسی خطری ایجاد کند؟

بعید می‌دانم، عوامل اساسی که منجر به شکل‌گیری یک انتخابات در ریاست‌جمهوری می‌شود، عاملی نیست که در مجلس تعیین و تکلیف شود؛ لذا شک نکنید اگر اختلافات هست، اختلافات مدیریتی است. ولی اگر بحث شما این است که رئیسی دغدغه انتخابات مجدد را دارد، از ناحیه مجلس دغدغه‌ای برای ایشان شکل نخواهد گرفت.

* پیش‌بینی شما از آینده ابراهیم رئیسی چیست؟

من معتقدم که آقای رئیسی، ضعیف‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ ایران است؛ او سابقه اجرایی ندارد، اما رئیس‌جمهور شد. هر چند که ایشان خودش رئیس‌جمهور نشد و یک جریانی او را به این جایگاه رساند. این جریان برای اینکه بگویند کار درستی انجام دادند، یک سنتی است که دوباره ایشان را روی کار بیاورند. در حالی که خدمت بزرگ به کشور این است که از الآن اجازه بدهند رئیسی خودش رقابت کند و کارنامه‌اش را ارائه بدهد.

اگر قرار است ایشان رأی بیاورد کسی دست پشت او نگیرد، اگر انتخابات ریاست‌جمهوری یک انتخابات جدی نباشد، بزرگترین ظلم به مردم ایران است. مگر انتخابات مجلس یازدهم مشارکت حدود ۴۲درصد نبود؟ این انتخابات هم همین اتفاق رخ داد، پس چرا نوع برخورد دوستان با این انتخابات متفاوت از انتخابات سال ۹۸ است؟ در گذشته صدبار اسم حماسه را آوردند، اما امسال درست به عصا راه می‌روند؟ چون می‌دانند ریز تحلیل انتخاباتی یعنی چه. می‌دانند این دوره یک‌سری ویژگی‌ها مانند آرای باطله، بسیج تمامی امکانات کشور برای انتخابات و ... دارد و این ۴۰ درصد انتخابات مجلس دوازدهم با آن ۴۰ درصد مجلس یازدهم متفاوت است.

معدود افرادی هم که دارند از حماسه می‌گویند لطفا اسم حماسه را خراب نکنند. ما در علوم سیاسی یک اصطلاحی داریم به نام استهلاک مفاهیم. یعنی یک‌سری مفاهیم، مفاهیم زیبایی هستند مانند انقلاب، عدالت و جهاد. وقتی این مفاهیم را در اختیار افرادی قرار بدهید که آن را خراب کنند، این مفهوم مستهلک شده و یک عده یَد طولایی در استهلاک مفاهیم در ایران دارند؛ از مفاهیمی که از پس از انقلاب شکل گرفت تا به بعد. الآن نیز حماسه را مستهلک نکنید، کجای این انتخابات حماسه بود؟

شما یک آمار از آرای باطله بدهید. در دنیای امروز آسیب‌شناسی انتخابات در هر دوره، راهکار‌ها را تغییر و اصلاح کند. شما آرای باطله را مقایسه کنید، آقایان آسیب‌شناسی نمی‌کنند و از حماسه می‌گویند، زیرا شعر قهرمانی آن سروده شده است.

یعنی هیچ‌ضعفی نیست در حالی که به ۶۰ تا ۷۰درصد مردمی که مشارکت نکردند بی‌حرمتی می‌شود و اسمشان را هم نمی‌آوردند. می‌خواهید بگویید فریب خوردند؟ عامل دشمن هستند؟ باید با آرای باطله حساب کنید و آسیب‌شناسی کنید. بی‌اعتنایی و توهین به افرادی که رأی ندادند، می‌شود. این رأی ندادن مردم را می‌اندازند گردن سلبریتی‌ها و برخی از سیاستمداران. این نشان می‌دهد که وقتی همه امکانات کشور برای انتخابات بسیج می‌شود، ولی نتیجه این شد، پیش آسیب‌نشاسی جدی و اصلاح قانون اساسی لازم است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی