تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

دور جدید مذاکرات حماس و اسرائیل

در صد و شصت و پنجمین روز از جنگ غزه، اسرائیل و حماس برای اولین بار ظرف چندین ماه، مذاکرات درباره جزئیات توافق احتمالی آتش‌بس موقت در غزه و آزادی اسیران را آغاز کردند.

کد خبر: ۱۶۲۸۹۷
۱۲:۳۶ - ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

دور جدید مذاکرات حماس و اسرائیل

دیدارنیوز: همزمان با حملات هوایی اسرائیل به رفح و نوار غزه در ساعات اولیه بامداد سه‌شنبه ۲۹ اسفند، اطلاعات جدیدی از مذاکرات جاری اسرائیل و حماس برای برقراری آتش‌بس در نوار تحت محاصره و شبه ویران‌شده غزه، فاش شد.

به نقل از العربیه، طبق گفته دو مقام اسرائیلی و یک منبع آگاه، اسرائیل و حماس برای اولین بار ظرف چندین ماه، مذاکرات درباره جزئیات توافق احتمالی آتش‌بس موقت در غزه و آزادی اسیران را آغاز کردند.

اختلاف نظر‌های موجود

به گزارش «اکسیوس»، به‌رغم تاکید مسئولان بر تداوم اختلافات میان دو طرف، پاسخ هفته گذشته حماس باعث شد تا امور از چارچوب کلی به سمت تعیین جزئیات دقیق‌تر توافق، پیشرفت داشته باشد.

چارچوب کاری یا همان پیشنهاد ارائه شده از سوی آمریکا به عنوان یکی از میانجی‌ها در کنار مصر و قطر در مذاکرات جاری طی چندین ماه، آزادی ۴۰۰ اسیر فلسطینی از جمله ۱۵ زندانی در حال گذراندن حبس ابد به اتهام کشتار اسرائیلی‌ها در ازای آزادی ۴۰ اسیر اسرائیلی را شامل می‌شود.

حماس پنجشنبه گذشته در پاسخ خود، آزادی ۹۵۰ زندانی از جمله ۱۵۰ زندانی محکوم به حبس ابد را به عنوان پیش‌شرط خود، مطرح کرد.

به گفته مسئولان اسرائیلی، حماس همچنین انتخاب اسامی اسرا و مشخصا محکومان به حبس ابد را که آزاد خواهند شد، خواستار شده، ولی تل‌آویو این خواسته را نپذیرفت.

طرف اسرائیلی نیز خواهان لیست گروگان‌های زنده و همچنین کوچ اجباری اسرای فلسطینی به کشوری دیگر شد که این خواسته از سوی حماس رد شد.

شکاف بزرگ

این در حالی است که خواسته حماس در مورد عقب‌نشینی ارتش اسرائیل از جنوب شهر غزه و بازگشت فلسطینی‌ها به شمال نوار، همچنان شکاف بزرگی میان دو طرف به‌شمار می‌آید.

از سویی خواسته حماس در این خصوص که مرحله بعدی توافق، در کنار آزادی احتمالی گروگان‌های اسرائیلی، شامل آتش‌بس دائمی شود نیز موضوع مورد اختلاف دیگری میان دو طرف است.

تیم مذاکره کننده اسرائیلی به ریاست دیوید بارنیا، رئیس «موساد»، روز گذشته در دوحه با میانجی‌گران قطری و مصری به ریاست محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر دیدار داشت.

یک منبع آگاه از نشست ابتدایی مذاکرات تاکید کرد که این نشست «مثبت بود و دو طرف با برخی امتیازدهی‌ها و ابراز تمایل به مذاکره در این جلسه حضور یافتند.»

از سویی به گفته یک مقام ارشد اسرائیلی، دور کنونی مذاکرات ممکن است دست‌کم دو هفته زمان ببرد.

این مقام اسرائیلی مدعی شد که «مذاکرات زمان‌بر، دشوار و پیچیده خواهد بود، ولی ما در صدد تلاش برای دستیابی به توافق هستیم.»

تلاش‌های کنونی برای پیشبرد مذاکرات در هفته گذشته، پس از پاسخ حماس حماس به توافق چارچوب پیشنهادی از سوی میانجی‌های آمریکایی، قطری و مصری برای مبادله اسیران، پیشرفت جزئی را شاهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی