تیتر امروز

محمد حسن موحدی ساوجی:حکومتی که رضایت اکثریت را ندارد اسلامی نیست/خداوند به پیامبرش هم‌حق تحمیل حکومت را نداد
در دهمین برنامه دیدار اندیشه گفت‌وگو با یک استاد دانشگاه و حوزه مطرح شد:

محمد حسن موحدی ساوجی:حکومتی که رضایت اکثریت را ندارد اسلامی نیست/خداوند به پیامبرش هم‌حق تحمیل حکومت را نداد

دیدار اندیشه در دهمین برنامه خود میزبان محمد حسن موجدی ساوجی، استاد دانشگاه و حوزه بود، او معتقد است: از کافران نیز نمی‌توان حق حیات، حق آزادی اندیشه، حق تعیین سرنوشت، حق مالکیت و تحصیل را سلب...
المپیک پاریس؛ فتوحی حذف شد، فاطمه مجلل به شانس مجدد رفت
این گزارش بروز رسانی می‌شود

المپیک پاریس؛ فتوحی حذف شد، فاطمه مجلل به شانس مجدد رفت

بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ از امروز (شنبه) رسما آغاز شده و نمایندگان پرامید ایران در چند رشته از جمله قایقرانی، شمشیربازی، ژیمناستیک و تنیس روی میز به میدان خواهند رفت و در تیراندازی هم هانیه...

نخستین رمضان جهانی

ضیافت افطاری و سنت‌های وابسته به آن، به عنوان بیست و سومین عنصر فرهنگی میراث فرهنگی ناملموس ایران در آذر سال جاری در کمیته میراث جهانی یونسکو ثبت جهانی شد.

کد خبر: ۱۶۲۷۰۰
۱۱:۰۸ - ۲۶ اسفند ۱۴۰۲

نخستین رمضان جهانی

 

دیدارنیوز: ضیافت افطاری و سنت‌های وابسته به آن، به عنوان بیست و سومین عنصر فرهنگی میراث فرهنگی ناملموس ایران در آذر سال جاری در کمیته میراث جهانی یونسکو ثبت جهانی شد. ترکیه، ازبکستان و آذربایجان نیز در این پرونده مشارکت داشتند.

روزه و افطاری درمیان تمامی فرقه‌ها و مذاهب اسلام مشترک است. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «*رمضان ماه خداست*». در ماه مبارک رمضان قرآن کریم نازل شد. «تورات» و «انجیل» نیز در همین ماه نازل شده اند. تنها ماهی که در قرآن کریم نام برده شده است «رمضان» است.

ماه مبارک رمضان افزون بر عمل عبادی و اطاعت از خدای بزرگ کارکرد‌های دیگری هم دارد:

تأثیر فرهنگ افطاری در تحکم روابط فرهنگی کشور‌های مسلمان؛ فارغ از مذاهب آن‌ها از این جمله است. گفت و گوی فرهنگی، وحدت، دوستی، صلح، رفع اختلافات، تمرکز بر اشتراکات از جمله این مؤلفه‌ها است.

تحکیم نظام خانوادگی؛ افطاری به مثابه یک سنت حسنه و پر صواب دینی در میان مسلمانان است. دید و بازدید، صله رحم میان اقوام و خانواده و بستگان را موجب می‌شود. پیامبر اکرم (ص) در آخرین خطبه شعبانیه فرمودند: ماه رمضان احترام به بزرگتر‌ها و رحم کردن و تفقد به کوچکتر است.

ایجاد و تقویت حس همبستگی؛ در ماه رمضان فرصتی مناسب برای همبستگی آحاد جامعه بوجود می‌آید. بسیاری از کمک‌های خیرخواهانه و کمک به نیازمندان در این ماه پیش از سایر ایام است.

جهان به احترام این سنت الهی و پاسداشت آن توسط ایرانیان و چند کشور مسلمان دیگر رمضان را ثبت جهانی کرده تا همه مردم با آثار و برکات آن بیشتر آشنا شوند.

شاعر پرآوازه پارسی و خالق مثنوی – مولوی می‌گوید:

اندر رمضان خاک تو زر می‌گردد.
چون سنگ که سرمه بصر می‌گردد.
آمد رمضان و عید با ماست.
قفل آمد و آن کلید با ماست.
بربست دهان و دیده بگشاد.
وان نور که دیده دید، با ماست

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی