تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

خزعلی: حجاب یک فرهنگ در جمهوری اسلامی است/ نروژ: لایحه حجاب باعث نگرانی است

انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در حاشیه نشست ۶۸ کمیسیون مقام زن در مقر سازمان ملل متحد، حجاب را یک فرهنگ، هنجار و باور تمدنی در جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد. همچنین وزیر فرهنگ و برابری نروژ گفت: لایحه حجاب و عفاف و شرایطی که ذکر می‌شود خانم‌های بی‌حجاب محکوم به ۱۰ سال زندان می‌شوند مورد نگرانی است.

کد خبر: ۱۶۲۶۸۱
۰۸:۲۹ - ۲۶ اسفند ۱۴۰۲

خزعلی در سازمان ملل:

دیدارنیوز: معاون رئیس جمهور در حاشیه نشست ۶۸ کمیسیون مقام زن، گفت: حجاب یک فرهنگ، هنجار و باور تمدنی در جمهوری اسلامی ایران است که عامل حفظ حریم و پیشگیری از وقوع جرم و خشونت علیه زنان، همچنین اصلی‌ترین عامل حضور اجتماعی ایمن زنان پس از انقلاب اسلامی بوده است.

در ادامه برنامه‌های معاون رئیس جمهور در حاشیه نشست ۶۸ کمیسیون مقام زن که در مقر سازمان ملل متحد در حال انجام است، انسیه خزعلی با وزیر امور اجتماعی و کودکان خانواده کشور کویت دیدار کرد.

تأکید بر توسعه تعاملات ایران و کویت در موضوع زنان و خانواده

معاون رئیس جمهور در دیدار با وزیر امور اجتماعی و کودکان خانواده کشور کویت با توجه به مسائل رو به رشد خانواده در جامعه جهانی اظهار داشت: کشور‌های مسلمان می‌بایست امروز بیشتر از همیشه به ترویج هنجار‌های خانواده فطری و الهی بپردازند.

خزعلی با اشاره به سند حقوق کودک همچنین سند در دست تدوین خانواده در کشورمان، جریان‌سازی خانواده در نهاد‌های ملی و بین‌المللی را ضروری دانست.

شیخ فراس سعود الصباح، وزیر امور اجتماعی خانواده و کودکان کشور کویت، با ابراز خرسندی از دیدار با معاون رئیس جمهور کشورمان اظهار داشت: دولت کویت بر این باور است که مسیر توانمندسازی زنان و خانواده که یکی از اصلی‌ترین اهداف دولت کویت است می‌تواند فرصت مناسبی برای گسترش تعاملات فی‌مابین باشد.

او در پاسخ به پرسش معاون رئیس جمهور کشورمان در خصوص وضعیت زنان در کویت، از آمار رو به رشد فعالیت آن‌ها به عنوان کارمند دولت، مدیر ارشد بخش دولتی و خصوصی و دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی خبر داد.

معاون رئیس جمهور ضمن ابراز خرسندی از حضور زنان مسلمان در پست‌های اجتماعی به حضور ۶۰ درصدی زنان معلم در کشورمان اشاره کرد و گفت: ۶۰ درصد از ورودی دانشگاه‌های ایران ۴۰ درصد از اعضای هیئت علمی ۴۰ درصد از پزشکان متخصص کشور را زنان تشکیل می‌دهند.

خزعلی به افزایش انعطاف‌پذیری ساعات کاری برای زنان شاغل در ایران اشاره کرد و اظهار داشت: ۹ ماه مرخصی با حقوق و یک ساعت شیردهی از جمله حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از زنان شاغل است.

در این دیدار دو طرف به سنن، تاریخ و فرهنگ مشترک اشاره داشته و بر توسعه تعاملات فی مابین در موضوع زنان و خانواده همچنین برنامه‌های مشترک توانمندسازی زنان تأکید کردند.

ایران خواستار همکاری بیشتر نروژ در برقراری آتش‌بس در غزه شد

دیدار و گفتگو با لوبنا جافری، وزیر فرهنگ و برابری نروژ، برنامه دیگر امروز انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بود.

خزعلی در آغاز این ملاقات، با اشاره به موضوع فقرزدایی که دستور کار نشست جاری است، ابراز امیدواری کرد با گسترش مشارکت اقتصادی زنان شاهد کاهش سطح فقر زنان و خانواده باشیم.

او یادآوری کرد: متأسفانه کمیسیون مقام زن در حالی در موضوع فقر زدایی به بحث نشسته است که مادران در غزه شاهد گرسنگی فرزندانشان هستند و بر اساس گزارش UNWOMEN امروز در غزه دسترسی به غذا به نصف وضعیت قبلی رسیده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به موضع حقوق بشر دوستانه نروژ در حمایت از کودکان مظلوم غزه، خواستار همکاری بیشتر برای برقراری آتش‌بس فوری در این کشور شد و نگرانی خود را از جداسازی کودکان مهاجر از مادرانشان و نیز تبعیض و نفرت‌پراکنی گسترده علیه زنان مسلمان در کشور نروژ اعلام داشت.

هیچ کشوری حق ندارد با نگاه یک جانبه دیگران را قضاوت کند

وزیر فرهنگ و برابری نروژ نیز ضمن ابراز خرسندی از دیدار با معاون رئیس جمهور کشورمان در پاسخ به موارد مطروحه اظهار داشت: ما یک برنامه عمل با همکاری نهاد‌های جامع مدنی بالاخص سازمان‌های مردم نهاد مسلمان برای مبارزه با تبعیض علیه مسلمانان در وزارت فرهنگ و برابری تصویب کرده‌ایم و به طور جدی تلاش می‌کنیم تا مانع از بسط نفرت‌پراکنی در نروژ باشیم.

او ضمن ابراز امیدواری مبنی بر ایجاد جامعه عاری از تبعیض و مبتنی بر آزادی بیان و عقیده در آینده نزدیک، بر روابط دیرینه فی مابین و لزوم گفت‌وگوی صادقانه تأکید کرد و گفت: لایحه حجاب و عفاف و شرایطی که ذکر می‌شود خانم‌های بی‌حجاب محکوم به ۱۰ سال زندان می‌شوند مورد نگرانی است.

خزعلی حجاب را یک فرهنگ، هنجار و باور تمدنی در جمهوری اسلامی ایران نامید که عامل حفظ حریم و پیشگیری از وقوع جرم و خشونت علیه زنان، همچنین اصلی‌ترین عامل حضور اجتماعی ایمن زنان پس از انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف اجتماعی بوده است.

او با اشاره به احترام به تنوع فرهنگی کشور‌ها خاطرنشان کرد: هیچ کشوری حق ندارد با نگاه یک جانبه و بدون توجه به تفاوت‌های فرهنگی دیگران را قضاوت کند. در نظام جمهوری اسلامی ایران، با انتخاب مردم، مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود و قوانین بر اساس اقتضائات و به فراخور درخواست ملت تصویب شده و همه باید به قانون احترام بگذاریم.

جامعه زنان در تسریع ارسال کمک‌های بشر دوستانه به غزه تلاش کنند

در ادامه نشست ۶۸ کمیسیون مقام زن در مقر سازمان ملل متحد، معاون رئیس جمهور با وزیر امور زنان کشور لیبی دیدار کرد. در آغاز این دیدار دو جانبه خزعلی ضمن محکوم کردن کشتار مردم مظلوم غزه اظهار امیدواری کرد با تلاش جامعه زنان شاهد تسریع در ارسال کمک‌های بشردوستانه به اهالی غزه باشیم.

خزعلی تصریح کرد: جای تأسف بسیار دارد که در نشستی با موضوع فقر زدایی از زنان و توانمندسازی ایشان حاضر شده‌ایم، اما در گوشه‌ای از جهان شاهد رنج گرسنگی زنان و مرگ کودکان از فرط گرسنگی هستیم.

معاون رئیس جمهور برخی دستاورد‌های زنان در جمهوری اسلامی را برشمرده و تصریح کرد: زنان کشور ما بسیار توانمندند و در حوزه‌های مختلف اجرایی، علمی، هنری و اجتماعی نقش آفرینند.

او از برگزاری نمایشگاهی از محصولات ساخت ایران در تهران خبر داد و از همتای خود برای شرکت در این نشست دعوت به عمل آورد. او همچنین ایشان را به الحاق به جنبش تعهد به خانواده دعوت کرده و توضیح داد: این جنبش قصد دارد شکل اصلی خانواده را ترویج کند و با جریان‌های انحرافی خانواده برخورد داشته باشد.

تارمال، وزیر امور زنان کشور لیبی، نیز ضمن ابراز خرسندی از دیدار با معاون رئیس جمهور کشورمان اذعان داشت: دولت لیبی نیز با زنان سایر کشور‌ها در حمایت از زنان فلسطین همراه است و در حاشیه نشست کمیسیون مقام زن پنل حقوق بین‌الملل و جنگ‌های غیرقانونی را برگزار کرده است تا چرایی ضعف حقوق بین‌الملل در جلوگیری از بروز جنگ‌های غیرقانونی با چنین آسیب‌های گسترده‌ای را مورد بررسی قرار دهد.

او همچنین با اشاره به موضوع تعهد به خانواده اظهار داشت: متأسفانه توسعه، پیامد‌های منفی بسیاری برای خانواده با خود در پی داشته است؛ لذا ما نیز از هرگونه جنبش و حرکتی که به دنبال احیای ارزش‌های خانواده و هنجار‌های اسلامی باشد حمایت می‌کنیم.

در ادامه معاون رئیس جمهور کشورمان نقش زنان در مبارزه با فساد را مهم دانست و گفت: از دو سال پیش با همکاری کشور‌های مختلف، کمیته‌ای برای مبارزه با فساد با کنشگری زنان ایجاد کرده‌ایم تا محیط اجتماعی برای فعالیت زنان ایمن‌تر باشد.

او ادامه داد: چندی پیش در کشور‌های غربی شاهد رخداد Me Too بوده‌ایم و بر این باوریم که نهضت مبارزه با فساد باید به دنبال ایجاد امنیت بیشتر برای زنان باشد.

وزیر لیبیایی نیز با استقبال از حضور در برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران و بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های کشورمان خاطرنشان کرد: ما نیز کمیته‌ای در سطح ملی در موضوع مبارزه با فساد مالی ایجاد کرده‌ایم و امیدواریم چنین اقداماتی مانع از رخداد خشونت و آسیب به زنان شود.

در انتهای این ملاقات، دو طرف بر بسط تعاملات فی مابین در موضوعات زنان و خانواده تأکید کردند.

"فقرزدایی از زنان" در دستور کار کمیسیون مقام زن

جلسه دیگر انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، در حاشیه نشست ۶۸ کمیسیون مقام زن در مقر سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو با وزیر زنان و رئیس شورای ملی زنان کشور مصر بود.

خزعلی در این دیدار به عمق روابط فرهنگی دو جانبه و تمدن تاریخی دو کشور اشاره و ابراز کرد: همچنان که می‌دانیم دستور کار حاضر کمیسیون مقام زن، مقوله فقرزدایی از زنان است لذا مایلم نظر شما در موضوع نحوه امدادرسانی به زنان غزه را جویا شوم.

مایا مورسی، وزیر زنان و رئیس شورای ملی زنان مصر، ضمن ابراز قدردانی از تخصیص وقت ملاقات در حاشیه نشست گفت: همه کشور‌های مسلمان از وضعیت رخ داده در مورد زنان و کودکان مسلمان در غزه متأثر هستند. در این نشست به طور مداوم شاهد طرح موضوع توانمندسازی زنان هستیم، اما در حالی که زنان در غزه هر روز کشته می‌شوند عزمی برای ایجاد آتش‌بس به‌چشم نمی‌خورد.

او با اعتقاد به اینکه شرایط در غزه فراتر از مقوله فقر است، تصریح کرد: آنچه امروز در غزه شاهد آنیم وقوع گرسنگی و نسل کشی است. ما نیز در کنار شما و سازمان همکاری اسلامی ایستاده‌ایم تا برقراری آتش بس فوری و ارسال کمک‌های بشردوستانه انباشته شده پشت مرز‌های کشورم حاصل شود.

وزیر زنان و رئیس شورای ملی زنان مصر ادامه داد: مرز‌های رفح از سمت مصر به طور ۲۴ ساعته باز است، اما متأسفانه اسرائیل مرز‌ها را محدود کرده است و به بهانه بازرسی، ارسال کمک‌های بشردوستانه را به تأخیر می‌اندازد.

مورسی با اشاره به ارسال بسته‌های ویژه زنان توسط مصر به غزه اذعان داشت: جریان ورود زخمی‌ها و بیماران در مصر به سرعت روزمره در حال افزایش است.

در ادامه، طرفین خواهان بازبینی ساز و کار ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه شده و کشتار کارمندان سازمان ملل متحد توسط اسرائیل را محکوم کردند.

در این دیدار معاون رئیس جمهور کشورمان دستاورد‌های جمهوری اسلامی ایران برای بانوان را برشمرد و طرفین نسبت به توسعه تعاملات در موضوع زنان و خانواده ابراز تمایل کردند.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی