تیتر امروز

خاموشی پشت خاموشی؛ چرا با کمبود برق مواجه شدیم؟/ گزارش وال استریت ژورنال درباره حمله احتمالی آمریکا به ایران
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

خاموشی پشت خاموشی؛ چرا با کمبود برق مواجه شدیم؟/ گزارش وال استریت ژورنال درباره حمله احتمالی آمریکا به ایران

این چهاردهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
خیابان جنگ و گفتمان صلح!
گزارش اختصاصی خبرنگار دیدارنیوز از همایش علمی و تخصصی «گفتمان صلح و دولت آینده در ایران»

خیابان جنگ و گفتمان صلح!

مسعود پیوسته، خبرنگار دیدارنیوز گزارشی جالب از همایش علمی و تخصصی «گفتمان صلح و دولت آینده در ایران» تهیه کرده که در این مطلب می‌خوانید.

مزایا و معایب روکش زیرکونیا

در حال حاضر صنعت دندان پزشکی پیشرفت بسیار زیادی کرده است به طوری که بد ترین و خراب ترین دندان ها را نیز می توان به کمک مواد اصلاح و ترمیم کرد.

کد خبر: ۱۶۲۳۲۹
۱۴:۲۹ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۲

دیدارنیوز: در حال حاضر صنعت دندان پزشکی پیشرفت بسیار زیادی کرده است به طوری که بدترین و خراب ترین دندان ها را نیز می‌توان به کمک مواد اصلاح و ترمیم کرد. از بهترین موادی که برای ترمیم و اصلاح دندان ها استفاده می شود می‌توان زیرکونیا را نام برد.

روکش دندان زیرکونیا

در این لحظه ممکن است که برایتان سوال ایجاد شده باشد که زیرکونیا چیست و ما در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد. این روکش به دلیل این که هیچ گونه فلزی ندارد به دندان های طبیعی انسان بسیار شبیه می باشد و زیبایی بسیار زیادی را خلق می کند. روکش زیر کونیا به وسیله یک آلیاژ سفید رنگ ساخته می شود و در حال حاضر در صنعت دندان پزشکی دارای کاربرد فراوانی می باشد. در ادامه این مقاله به بررسی زیرکونیا و مزایا و معایب آن پرداخته ایم.

زیرکونیوم دندان چیست؟

در زمان های گذشته دندان پزشکان برای ترمیم و اصلاح دندان ها فلزات را مورد استفاده قرار می دادند که یکی از بهترین روش ها همین استفاده از فلزات به خصوص طلا برای ترمیم دندان ها بود. این روکش دندان فلزی به دلیل رنگشان بر خلاف مقاومت بالایی که دارند از محبوبیت کمی برخوردار هستند و عموما بیماران برای ترمیم دندان های خود از این فلزات استفاده نمی کنند. امروزه روکش های غیر فلزی مورد استفاده بیشتری قرار گرفته اند که یکی از این روکش ها زیرکونیا می باشد.  زیرکونیا از آلیاژِ به رنگ سفید ساخته شده است که این امر سبب می شود، زیبایی طبیعی دندان ها حفظ شود.

روکش زیرکونیا از جنس اکسید زیرکونیوم هستند که تناسب بسیار بالایی با بدن انسان دارند و به کمک آن میتوان خیلی راحت بر روی دندان شیارهایی را ایجاد کرد. متناسب بودن این نوع روکش با ساختار بدن انسان باعث می شود که استفاده از این روکش هیچ بوی بدی در دهان ایجاد نکند.

زیرکونیوم دندان چیست؟

روکش زیرکونیا مانند یک عایق عمل می کند و برای افرادی که دندان های حساسی در برابر سرما و گرما دارند انتخابی مناسب می باشد. علاوه بر آن در نظر داشته باشید که این روکش برای افرادی که به روکش های فلزی آلرژی دارند مناسب می باشد. بعد از این بیماران با استفاده از این روکش دندان های خود را درمان کردند، باید به بهداشت دهان و دندان خود توجه بیشتری داشته باشند و به طور مستمر به کمک ابزارهای مخصوصی زیر بریج و بافت های اطراف روکش زیرکونیا را پاکسازی نمایند، چرا که عدم رعایت بهداشت باعث پوسیدگی دندان های پایه، التهاب لثه و در نهایت شکستن دندان می شود.

روش زیرکونیوم دندان مانند دیگر روش های روکش دندان است. مانند دیگر روش های درمان در اولین جلسه مقداری از مینای دندان را می تراشند تا فضا برای قرار گرفتن روکش ایجاد کنند سپس از دندان های شما قالب گرفته می شود تا برای لابراتوآر دندان سازی ارسال شده تا روکش های زیرکونیا ساخته شوند.

درمیان تمام مزیت های روکش زیرکونیا زیبایی و همرنگ بودن آن ها با دندان های طبیعی از بزرگ ترین و مهم ترین مزیت های این نوع روکش محسوب می شود. رنگ این نوع روکش به قدری طبیعی و زیبا بوده که حتی می توان از آن برای روکش کردن دندان های جلویی نیز استفاده کرد. منظور از زیست سازگار بودن این روکش ها این است که این روکش ها مدت زمان زیادی را درون دهان می مانند و سیستم دفاعی بدن انسان واکنشی نسبت به آن ها نشان نخواهد داد.

انواع روکش زیرکونیا

روکش زیر کونیا دارای انواع مختلفی است که در ادامه آن را برای شما معرفی کرده ایم:

روکش زیرکونیا جامد

زیرکونیای جامد از زیرکونیای شفاف قوی ‌تر می باشد و می ‌تواند هنگام جویدن غذا و آسیاب مواد غذایی را بهتر تحمل کند. این روکش برای دندان های عصب کشی شده مناسب است از این جهت که از دندان های ضعیف حمایت بیشتری می کند. به دلیل این که کمی رنگش مات است بیشتر برای دندان ها عقبی استفاده می شود.

زیرکونیای فوق شفاف

این پوشش زیرکونیایی ظاهری زیبایی دارد که شباهت زیادی به دندان های طبیعی افراد دارد و روی دندان های جلویی بیمار قرار می دهند. اگر به درمان ارتودنسی برای اصلاح تراز دندان نیاز باشد، دندانپزشک زیرکونیای شفاف را پیشنهاد نمی دهد.

معایب روکش زیرکونیا

هر چند روکش زیرکونیای دندان دارای مزایای بسیاری است، اما از معایبی هم برخوردار می باشند که از بین آنها می توانیم به سختی بسیار زیاد آنها اشاره کنیم. به همین دلیل است که بسیاری از دندان پزشکان روکش های فلزی را ترجیح می دهند. یکی دیگر از معایب روکش زیرکونیا، پوسیده شدن دندان های زیر آن بر اثر سایش مواد سخت آن به دندان می باشد. از همین جهت زمانی که بیمار نزد دندان پزشک مراجعه می نماید برای برداشتن روکش ها متوجه این موضوع می شوند که دندان زیر آن پوسیده است.

معایب روکش زیرکونیا

قیمت روکش زیرکونیا دندان به چه عواملی بستگی دارد؟

عواملی مانند، نوع مواد مورد استفاده، تجربه دندانپزشک، موقعیت کلینیک، نوع دستگاه مورد استفاده و همچنین نوع کاربرد در افراد متفاوت است و هزینه این روکش ها به این عوامل بستگی دارد. بنابر این قیمت روکش زیرکونیا در مطب های مختلف می تواند متفاوت باشد.

مزایای روکش زیرکونیا

برخی از مزایای این روش درمان از قبیل زیر می باشد:

  • دوام و مقاومت بالا
  • برخورداری از مقاومت بالا در برابر استهلاک و ساییدگی
  • برخورداری از رنگی مشابه با رنگ دندان های طبیعی
  • تراش دادن جزئی دندان
  • نداشتن هیچگونه اسکلت فلزی
  • تغییر پذیر بودن از نظر اندازه، شکل و رنگ
  • زیست سازگار بودن
  • عدم آسیب به لثه

برای این که بدانید این روش ترمیم برای شما مناسب است یا خیر بهتر است نزد دندان پزشک مراجعه نمایید تا ایشان شما را بهتر راهنمایی کند و همچنین از هزینه دقیق درمان انتخابی خود مطلع شوید. در نظر داشته باشید که در این روش درمان میزان مهارت و تخصص دندان پزشک دارای اهمیت فراوان و نقشی تاثیر گذار در میزان موفقیت درمان شما می باشد.

منبع » روکش زیرکونیا ، What Is a Zirconia Crown?

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی