تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
جنایات ارتش نتانیاهو ادامه دارد

قتل‌عام در میدان نابلسی؛ مذاکرات حماس و اسرائیل چه می‌شود؟

قتل عام وحشیانه بیش از ۱۰۰ غیرنظامی فلسطینی به دست ارتش اسرائیل در میدان نابلسی در شمال غزه، آینده مذاکرات میان حماس و اسرائیل را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

کد خبر: ۱۶۲۰۶۱
۱۹:۳۶ - ۱۱ اسفند ۱۴۰۲

قتل‌عام در میدان نابلسی؛ مذاکرات حماس و اسرائیل چه می‌شود؟

دیدارنیوز: با قتل عام بیش از ۱۰۰ غیرنظامی فلسطینی به‌آتش نیرو‌های اسرائیلی در میدان نابلسی در شمال غزه در پنجشنبه ۱۰ اسفند، سرنوشت مذاکرات جاری میان حماس و اسرائیل از طریق میانجی‌گران در هاله‌ای از ابهام فرو رفت.

این در حالی است که حماس پیشتر تهدید کرده بود در صورت تداوم موارد نقض اسرائیل، مذاکرات را متوقف خواهد کرد.

به نقل از العربیه، از سویی منابع اسرائیلی ۱۱ اسفند جمعه خبر دادند که یک هیئت اسرائیلی این هفته برای گفتگو درباره جزئیات توافق احتمالی مبادله اسرا میان دو طرف راهی مصر شد. طبق گزارش «تایمز اسرائیل»، همین هیئت هفته آینده برای گفتگو‌های بیشتر به قاهره بازخواهد گشت.

لیست اسامی زندانیان

این روزنامه فاش کرد که این هیئت اسرائیلی، فهرستی از اسامی زندانیان امنیتی فلسطینی را که اسرائیل حاضر نیست در صورت توافق با حماس آن‌ها را آزاد سازد، به مصر ارائه کرد.

یک منبع عربی آگاه از جزئیات این مذاکرات، پیشتر فاش کرده بود که مذاکرات در قطر انجام شد و با وجود برخی موانع، همچنان بحث درباره جزئیات دقیق تکمیل توافق، در روز‌های آینده ادامه خواهد یافت.

این منبع همچنین خاطرنشان کرد: «نکات مورد بحث کنونی، مربوط به تعیین اسامی اسرای فلسطینی و همچنین اسامی اسرای اسرائیلی است که آزاد خواهند شد».

نبود پیشرفت عمده درمذاکرات

دور اخیر مذاکرات در مورد توافق مورد انتظار یا همان توافق بر سر آتش‌بس موقت در غزه میان دو طرف، به‌رغم پیشرفت جزئی به‌دست آمده، با هیچ پیشرفت عمده‌ای همراه نبوده است.

مهمترین گره موجود در مذاکرات به موضوع آتش‌بس کامل و دائمی باز‌می‌گردد که حماس بر آن اصرار دارد. همچنین شرط بازگشت آوارگان به مناطق شمالی و مرکزی نوار غزه نیز از سوی حماس مورد تاکید قرار دارد.

این در حالی است که ایالات متحده، قطر و مصر، فشار خود را بر دستیابی به آتش‌بس موقت در نوار غزه قبل از ماه رمضان، متمرکز کرده‌اند؛ به‌ویژه که سازمان ملل و محافل بین‌المللی مرتبا نسبت به وقوع فاجعه انسانی ناشی از تشدید کمبود مواد غذایی و بروز قحطی که صد‌ها هزار فلسطینی را تهدید می‌کند، هشدار می‌دهند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی