تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

مجوز تاسیس پایگاه استانی محوطه جوبجی رامهرمز صادر شد

سرپرست معاونت میراث‌ فرهنگی اداره‌ کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان گفت: مجوز تاسیس پایگاه استانی محوطه جوبجی رامهرمز با پیگیری‌های این اداره کل و با موافقت مدیرکل امور پایگاه‌های ملی و جهانی وزارت صادر شد.

کد خبر: ۱۶۲۰۱۵
۱۶:۱۶ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۲

 به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سیدمحسن حسینی روز چهارشنبه با اشاره به این‌که محوطه جوبجی (دهیور) رامهرمز یکی از مهمترین محوطه‌های باستانی کشور است که در سال‌های گذشته چندین بار توسط گروه‌های باستان‌شناسی ایرانی کاوش شده بیان کرد: پیش از این، محوطه باستانی جوبجی (دهیور) رامهرمز در چارچوب مدیریت طرح اداره می‌شد که با درخواست‌های مکرر مردم و دوستداران میراث‌فرهنگی رامهرمز، در نشست‌های متعدد با مسئولان شهرستان و استان به پایگاه استانی ارتقا یافت.

وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته با همکاری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور و وزارت امور خارجه، آثار باستانی کشف‌شده از محوطه باستانی جوبجی رامهرمز به همراه آثار تاریخی به دست آمده از دیگر محوطه‌های باستانی ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی در چند کشور اروپایی به نمایش درآمد که این نمایشگاه‌ها با استقبال مردم و پژوهشگران بین‌المللی قرار گرفت مواجه شد.

حسینی تصریح کرد: از محوطه باستانی جوبجی (دهیور) رامهرمز آثاری از دوره‌های ایلامی، اشکانی و اسلامی به دست آمده و یکی از آثار مهم این محوطه، قنات‌های تاریخی دهیور هستند که بخشی از آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی منطقه را تامین می‌کند.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان خاطرنشان کرد: باتوجه به این‌که سهم پایگاه‌های ملی استان تکمیل شده ، تشکیل پایگاه محوطه جوبجی فعلا به‌صورت استانی است تا در آینده به پایگاه ملی ارتقا یابد.

وی با بیان این‌که در بین ۲۹ پایگاه میراث‌جهانی کشور، پنج پایگاه متعلق به خوزستان است افزود: این استان صاحب ۱۳ پایگاه جهانی، ملی و استانی است.

حسینی اضافه کرد: پایگاه‌های میراث‌جهانی استان شامل شوش، چغازنبیل، سازه‌های آبی‌تاریخی شوشتر، کاروان‌سرای افضل شوشتر و راه‌آهن ۲۷۳ کیلومتری هستند و گندی‌شاپور، ایوان کرخه شوش، دستوا شوشتر، منظر فرهنگی ـ صنعتی مسجدسلیمان، آیاپیر ایذه، ارجان و چغاسفلی و خوریات ماهشهر خلیج فارس نیز پایگاه‌های ملی استان خوزستان محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: دفتر پایگاه استانی محوطه جوبجی به‌زودی در شهرستان رامهرمز توسط مسئولان شهرستان و استان افتتاح خواهد شد.

به گزارش ایرنا منطقه جوبجی در رامهرمز در شرق خوزستان محوطه‌ای است که گنجینه معروفی از دل آن توسط باستان شناسان بیرون آمد؛ گنجینه طلایی و مفرغی حاکم ایلامی رامهرمز در روستایی به نام جوبجی در عملیات لوله‌کشی سازمان آب و برق خوزستان در تاریخ ۹ اردیبهشت ۸۶ کشف شد؛ این گنجینه متعلق به ۶۰۰ تا ۷۰۰ پیش از میلاد در تپه باستانی جوبجی تخمین زده شده است

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی