تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
دومین قسمت از گفت‌وگو با محمود صادقی در برنامه رکن سه دیدارنیوز+ گزارش عکس

نماینده پیشین مجلس: درباره وعده ۴ میلیون مسکن سکوت کردند/ انتخابات نوعی تجدید بیعت است/ قدرت نه گفتن را پیدا کنیم/ یکی از نزدیکان فقیه شورای نگهبان در کار فروش صلاحیت بود

در دومین قسمت از گفت‌وگو با محمود صادقی، نماینده پیشین مجلس درباره شورای نگهبان، نظارت استصوابی، فهرست روزنه‌گشایی اصلاح‌طلبان و میانه‌روها، انتخابات مجلس دوازدهم و آینده ایران صحبت کردیم.

کد خبر: ۱۶۲۰۱۰
۱۹:۳۰ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۲

نماینده پیشین مجلس: درباره وعده ۴ میلیون مسکن سکوت کردند/ انتخابات نوعی تجدید بیعت است/ قدرت نه گفتن را پیدا کنیم/ یکی از نزدیکان فقیه شورای نگهبان در کار فروش صلاحیت بود

 

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: محمود صادقی نماینده مردم تهران در دوره دهم مجلس شورای اسلامی در قسمت دوم گفت‌وگو با من اسفندیار عبداللهی تهیه کننده و مجری برنامه، درباره انتخابات دوره دوازدهم مجلس، شرایط اصلاح‌طلبان و نظر جبهه اصلاحات در مورد انتخابات، ائتلاف صدای ملت، بیانه روزنه گشایان، نظارت استصوابی و آینده ایران صحبت کرد.

قسمت دوم گفت‌وگوی محمود صادقی با برنامه رکن سه را در اینجا، یوتیوب، آپارات و دیگر حساب‌های دیدارنیوز در شبکه‌های اجتماعی ببیند و بشنوید

 

محمود صادقی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در قسمت اول اجمالا جمهوریت، اسلامیت، استقلال و آزادی که مفاهیم مورد توافق امام و دیگر انقلابیون در جریان انقلاب بودند را مورد بررسی تاریخی و عقلی قرار داد و اصولی از قانون اساسی که بیشتر حول استقلال، آزادی و جمهوریت بودند را تورق کرد. قسمت اول این ویدیو درباره محتوای انقلاب است که در قالب و ظرف قانون اساسی گنجانده شد و البته علاوه بر بازنگری سال ۶۸، اتفاقات عملی دیگری در طول زمان برای قانون اساسی افتاده است که آقای صادقی به آن پرداخت.

دبیرکل انجمن مدرسین دانشگاه‌ها در قسمت دوم بیشتر به مسائل روز پرداخت و درباره انتخابات، اصلاحات، نهاد‌های اجرایی و نظارتی و آینده ایران سخن گفت.

صادقی در بخشی از این گفت‌وگو درباره روابط خود با شورای نگهبان اظهار کرد: روابط ما با شورای نگهبان خوب بود و برای جلوگیری از برخی از مفاسد، با هم همکاری می‌کردیم و تا یک جایی با هم پیش می‌رفتیم، اما به مراحل حساسی از کار که می‌رسیدیم، پیش نمی‌رفت.

وی افزود: سال ۹۷ آیت‌الله جنتی به مجلس تعریض زده و گفته بود طرف تفاوت لایحه و طرح را نمی‌داند، وارد مجلس می‌شود؛ که این نظر او اشاره خوبی بود. یا گفته بود این خطر وجود دارد که سرمایه داران به اتکای سرمایه و پولی که دارند، اکثریت مجلس را در دست بگیرند. اما نکته همینجا است و باید دید خود شورای نگهبان چقدر در ورود پول‌دار‌ها به مجلس نقش دارد.

نماینده پیشین مجلس: درباره وعده ۴ میلیون مسکن سکوت کردند/ انتخابات نوعی تجدید بیعت است/ قدرت نه گفتن را پیدا کنیم/ یکی از نزدیکان فقیه شورای نگهبان در کار فروش صلاحیت بود

دبیر کل انجمن مدرسین دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: در مقطعی پیشنهاد دادم که صلاحیت‌های علمی کسانی که رد صلاحیت می‌شوند و کسانی که به واسطه تایید شدن از سوی شورای نگهبان وارد مجلس شدند را مورد بررسی قرار دهیم که متوجه بشویم چه آسیبی از ناحیه محروم کردن اهل فکر و نظر و ممانعت از ورود آن‌ها به مجلس، به کشور وارد شده است.

صادقی ادامه داد: البته نامزد شدن خود به خود ریسک بزرگی است، چون شورای نگهبان و نهاد‌های امنیتی اجازه پیدا می‌کنند، اعماق زندگی نامزد‌ها را مورد بررسی و تفتیش قرار بدهند. مرحوم علیزاده حقوق‌دان فقید شورای نگهبان به می‌گفت، به فرزندان و نزدیکان همیشه می‌گویم که نامزد نشوید، چون نهاد‌های امنیتی و نظارتی اجازه می‌یابند از زندگی خصوصی شما دسترسی پیدا کنند.

وی بیان اینکه شاهد و مدرک وجود دارد که یک اقتصاد مخفی در روند تایید صلاحیت‌ها وجود دارد، یادآور شد: در آن زمان که من پیگیر این فساد‌ها و معاملات بودم، مثلا سند (فایل صوتی) یک مورد خاص را داشتم و نمی‌خواستم به هر کسی ارائه بدهم، چون هویت واسطه برای همه معلوم بود، لذا بنا بود با حفاظت اطلاعات شورای نگهبان صحبت کنیم که از جمله کسی که باید با او تبادل اطلاعات می‌کردیم انسانی بسیار خوب و شریف بود. وقتی اطلاعات را در اختیارش گذاشتم گفت کاملا متوجه داستان شدم و ...

این فعال اصلاح‌طلب گفت: همه این بحث‌ها مربوط به ادوار قبل از مجلس یازدهم بود. وقتی روند بررسی صلاحیت‌ها برای مجلس یازدهم شروع شد، تعداد زیادی از نمایندگان مجلس دهم در صحن جلوی من را می‌گرفتند و می‌گفتند با ما تماس گرفته اند و گفته‌اند برای تایید صلاحیت مجدد باید فلان مبلغ را بدهید. یکی دو نماینده هم نبود. نمایندگان شهر‌های مختلف می‌گفتند الان متوجه شدیم که حرف‌های شما در مورد اقتصاد تایید صلاحیت درست است. خود من هم نمی‌دانستم این قضیه اینقدر وفور دارد، بعد که متوجه عمق فاجعه شدم، گفتم باید کاری کرد.

صادقی اضافه کرد: با آقای احمد توکلی فعال سیاسی اصولگرا و رییس هیات مدیره دیدبان عدالت و شفافیت تماس گرفتم و از او برای شفاف شدن این عرصه، کمک خواستم و استقبال کرد. خلاصه به رهبری، آیت‌الله جنتی و رئیس قوه قضاییه نامه نوشتم و گفتم این اتفاقات در حال رخ دادن است و برای پاسداری از نهاد انتخابات و شورای نگهبان، همکاری کنید. در توییتر نوشته بودم که قبلا برای تایید صلاحیت چند صد میلیون می‌گرفتند و امروز (مقطع مجلس یازدهم)، صحبت از پیشنهادات چند میلیاردی است. از طرفی با غلامحسین اسماعیلی که آن زمان سخنگوی قوه قضاییه بود و آشنایی با هم داشتیم، نیز در همین ارتباط صحبت کردم.

وی بیان کرد: آقای اسماعیلی به من گفت که در یک جلسه مذهبی یک جوان جلوی من را گرفت و گفت، اگر ادعا‌های محمود صادقی درست است که کمکش کنید و اگر دروغ است، بازداشتش کنید. به اقای اسماعیلی گفتم، اطلاعات از من، شما قول می‌دهید همکاری کنید؟ گفت بله. با اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات هم ارتباط گرفتیم و گفتم اطلاعات موجود را رصد کنید و موضوع را شفاف کنید. خلاصه اینکه همکاری خوبی شکل گرفت، منتها به جا‌های خوبش که می‌رسیدیم، جلوی کار گرفته می‌شد. از یک نقطه‌ای نمی‌شد جلوتر رفت.

محمود صادقی در این گفتگو همچنین درباره تصمیم انتخاباتی جبهه اصلاحات، روزنه گشایان، کارنامه مجلس یازدهم، دولت سیزدهم و انتخابات پیش رو اظهار نظر کرد که تفصیلی آن در ویدیو قابل دیدن و شنیدن است.

گزارش عکس

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی