تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
انتخابات آمریکا ۲۰۲۴

پیروزی ترامپ و بایدن در انتخابات میشیگان

دونالد ترامپ و جو بایدن، روسای جمهور سابق و فعلی آمریکا، در دور مقدماتی انتخابات درون حزبی در ایالت میشیگان به پیروزی رسیدند.

کد خبر: ۱۶۱۹۹۹
۱۱:۵۶ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۲

پیروزی ترامپ و بایدن در انتخابات میشیگان

دیدارنیوز: دونالد ترامپ و جو بایدن در دور مقدماتی انتخابات درون حزبی در ایالت میشیگان پیروز شدند.

دونالد ترامپ در دور مقدماتی انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان در میشیگان و جو بایدن در دور مقدماتی انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در این ایالت پیروز شدند.

بر این اساس، ترامپ با اختلاف چشمگیری تنها رقیب خود نیکی هیلی را در این ایالت شکست داد تا یک گام دیگر به کسب نامزدی جمهوری خواهان و راه یابی دوباره به کاخ سفید نزدیک شود.

همچنین جو بایدن موفق به کسب بیشترین آرای دموکرات‌ها در این ایالت شد.

براساس این گزارش، بایدن در حالی قاطعانه در این ایالت پیروز شد که بسیاری از رای دهندگان جوان حزب دموکرات و رنگین پوستان با رویکرد بایدن درباره جنگ غزه مخالف هستند.

در این ایالت که آمریکایی‌های عرب تبار بسیاری در آن زندگی می‌کنند، برخی رای دهندگان دموکرات در اعتراض به سیاست‌های بایدن در قبال جنگ غزه و دست داشتن آمریکا در نسل کشی مردم این باریکه، رای «عدم تعهد» به بایدن دادند.

بر این اساس، موسسه تحقیقاتی ادیسون اعلام کرد با شمارش بیش از نیمی از آرای دموکرات‌ها جو بایدن موفق به کسب ۸۰ درصد آرا و ۱۳ درصد رای عدم تعهد شده است و علاوه بر این با شمارش ۵۸ درصد آرای جمهوری خواهان، دونالد ترامپ ۶۷ درصد و نیکی هیلی ۲۷ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین این موسسه افزود: با شمارش نیمی از آرای دموکرات ها، تعداد آرای عدم تعهد بیش از ۵۸ هزار رای بوده است که این تعداد بسیار بیشتر از ۱۰ هزار رای عدم تعهد مورد انتظار به بایدن از سوی سازمان دهندگان این کارزار است.

براساس گزارش رویترز، بسیاری از افراد جوامع آمریکایی‌های عرب تبار در میشیگان که در سال ۲۰۲۰ از بایدن حمایت کرده بودند، حالا در اعتراض به موضع بایدن در جنگ غزه خشمگین هستند و این موضع احتمالا باعث ریزش آرای جو بایدن خواهد شد.

سازمان دهندگان کمپین رای عدم تعهد به بایدن، وعده دادند که دستور کار و خط مشی ضد جنگ خود را در ماه اوت، به انجمن ملی دموکرات‌ها در میشیگان ارائه دهند.

در همین حال جو بایدن پس از پیروزی قاطعانه در این ایالت گفت: من می‌خواهم از تمام دموکرات‌های میشیگان که امروز صدای خود را به من رسانده و به من رای دادند تشکر کنم. استفاده از حق رای و شرکت در دموکراسی چیزی است که آمریکا را بزرگ می‌کند.

وی در اظهارات خود اشاره‌ای به جنگ غزه و رای عدم تعهد بسیاری از دموکرات‌های این ایالت به خود، نکرد.

بایدن افزود: دونالد ترامپ ما را بیش از پیش به سوق دادن به گذشته تهدید می‌کند، زیرا به دنبال انتقام و تلافی جویی است.

این اظهارات بایدن و رای عدم تعهد به وی در حالی است که وی روز گذشته درباره دست یابی به آتش بس در جنگ غزه تا دوشنبه هفته آینده، همزمان با حضور طرفین جنگ در مذاکرات قطر برای دست یابی به توافقی در این باره با هدف آزادی گروگان‌های اسرائیلی ابراز امیدواری کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین مدعی شد که اسرائیل آماده است تا جنگ را در صورت دستیابی به توافق برای آزادی گروگان‌ها در طول ماه رمضان متوقف کند.

بایدن در ادامه مدعی شد: اسرائیل متعهد شده است که درصد زیادی از جمعیت رفح را قبل از شروع عملیات نظامی تخلیه کند.

وی همچنین گفت: آتش بس موقت در غزه ممکن است به راه حل دو دولتی کمک کند.

رئیس جمهور آمریکا در عین حال گفت: اسرائیل در صورت افزایش تعداد کشته‌شدگان غیرنظامی، حمایت از سراسر جهان را از دست می‌دهد.

در همین حال روز گذشته حدود ۵۰ نفر از معترضان حامی فلسطین که خواستار برقراری آتش بس درغزه بودند، در مقابل دفتر شبکه ان‌بی‌سی در نیویورک به هنگام مصاحبه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با این شبکه، دستگیر شدند.

تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد معترضان با پوشیدن تیشرت‌های مشکی، بنری بزرگ که بر روی آن نوشته شده بود «آتش بس همین حال»، در دست داشتند و فریاد برقراری آتش بس نیز سر می‌دادند. بر روی یکی از این بنر‌های اعتراضی یهودیان خطاب به جو بایدن گفتند: «تسلیح نسل کشی را متوقف کن».

این در حالی است که سه روز پیش نیز آرون بوشنل یکی از اعضای نیروی هوایی ارتش آمریکا در اعتراض به جنگ خون بار در غزه و جنایت‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی دست به خودسوزی زد و جان خود را از دست داد.

نیویورک تایمز خبر داد این مرد که لباس نظامی بر تن داشت با انتشار یک ویدئوی زنده در اینترنت اعلام کرد من دیگر در این نسل کشی شریک نخواهم بود.

وی سپس مایع شفافی را بر روی خود ریخته و خود را به آتش کشیده است و در همین حال فریاد می‌زد: «فلسطین را آزاد کنید».

دونالد ترامپ نیز پس از پیروزی در این ایالت خطاب به هوادارانش گفت: ما باید در انتخابات ۵ نوامبر پیروز شویم و پیروزی بزرگی بدست آوریم و این پیروزی باید طوری باشد که هیچ کس آن را ندیده باشد. این فوق العاده است ما در میشیگان پیروز شدیم و همه چیز را بردیم.

در همین حال نیکی هیلی نیز با وجود شکست در انتخابات در این ایالت بار دیگر بر ادامه حضور خود در رقابت‌های انتخاباتی تاکید و اظهار کرد تنها در چند ایالت انتخابات برگزار شده و هنوز بسیاری از ایالت‌های باقی مانده است. روزی من در این ایالت پیروز خواهم شد.

میشیگان یکی از میدان‌های رقابتی برای دموکرات‌ها و جمهوری خواهان است. در انتخابات سال ۲۰۲۰ بایدن موفق شد تنها با ۲/۸ درصد اختلاف ترامپ را در این ایالت شکست دهد.

ترامپ تاکنون در انتخابات اولیه درون حزبی در ایالت‌های آیووا، نیوهمپشایر و نوادا و کارولینای جنوبی با اختلاف چشمگیری نسبت به سایر رقبای خود پیروز شده است.

جو بایدن نامزد پیشتاز دموکرات‌ها برای انتخابات ۲۰۲۴، نیز با کسب بیش از ۹۶ درصد آرا، اولین رقابت درون حزبی در ایالت کارولینای جنوبی را با پیروزی قاطع به پایان رسانده بود.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پنجم نوامبر سال ۲۰۲۴ برگزار می‌شود. در حال حاضر جو بایدن نامزد پیشتاز دموکرات‌ها و دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان در نظرسنجی‌ها هستند.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی