تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
گزارشی از بلومبرگ

آمریکا باید خاورمیانه را ترک کند

رسانه آمریکایی «بلومبرگ» در گزارشی با عنوان «آمریکا باید سریعا از خاورمیانه خارج شود» توصیه کرد واشنگتن ده‌ها هزار سربازی که در کشور‌های غرب آسیا مستقر ساخته را در راستای به کارگیری این نیرو‌ها برای اهداف دیگر از جمله حفظ نظم در اروپا از این منطقه خارج کند.

کد خبر: ۱۶۱۴۰۰
۱۳:۵۸ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۲

آمریکا باید خاورمیانه را ترک کند

دیدارنیوز: رسانه آمریکایی توصیه کرد این کشور هر چه سریع‌تر منطقه غرب آسیا را ترک کند.

رسانه آمریکایی «بلومبرگ» در مطلبی با عنوان «آمریکا باید سریعا از خاورمیانه خارج شود» توصیه کرد واشنگتن ده‌ها هزار سربازی که در کشور‌های غرب آسیا مستقر ساخته را در راستای به کارگیری این نیرو‌ها برای اهداف دیگر از جمله حفظ نظم در اروپا از این منطقه خارج کند.

«آندریاس کلات»، ستون‌نویس پایگاه شبکه آمریکایی «بلومبرگ» که همچنین برای نشریه «اکونومیست» نیز کار می‌کند، در این مطلب می‌نویسد: «آمریکا حدود ۴۶۰۰۰ سرباز را در ۱۱ کشور در سراسر خاورمیانه به همراه تمامی سخت‌افزار‌های همراهشان و پشتیبان‌های آن‌ها مستقر کرده است. این نیرو‌ها برای جا‌های دیگر همچون اروپا یا شرق آسیا که در آن آمریکا باید در برابر تهدیدآمیزترین دشمنان آمریکا بازدارندگی داشته باشد و به نزدیک‌ترین متحدان اطمینان ببخشد، در دسترس نیستند. یکی از استراتژیک‌ترین پرسش‌ها برای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا یا دونالد ترامپ در صورتی که در انتخابات ماه نوامبر پیروز شوند تصمیم‌گیری درباره حفظ این حضور عظیم آمریکایی‌ها در منطقه یا بیرون کشیدن آن‌ها است.»

نویسنده این رسانه آمریکایی در ادامه این مطلب تاکید می‌کند این تلقی آمریکا که تصور می‌کند «برای برتر بودن باید تمام وقت در همه جا حضور داشته باشد» زیر سوال رفته است.

او نوشته است: «کریستوفر پریبل، کارشناس اندیشکده مرکز استیمسون واقع در واشنگتن استدلال می‌کند که آمریکا هم اکنون برتری جهانی خود را از دست داده و دیگر نمی‌تواند آن را بازگرداند. آمریکا به عنوان مثال در طول دو دهه پایانی دوران جنگ سرد درگیر بدهی عمومی که به طور میانگین معادل ۳۸ درصد بازدهی اقتصادی آن دوران بود، شد. سال گذشته میلادی این نرخ به سه برابر رسیده است. آمریکایی‌ها به شکلی فزاینده خواستار آن هستند که کشورشان در حل و فصل مشکلات در داخل سرمایه‌گذاری کند و اولویت‌های روشنی را برای مسائل خارجی تعیین کند.»

آندریاس کلات در ادامه این مطلب خاطرنشان کرده است: «آیا خاورمیانه یک اولویت است؟ هال برندز، همکار من استدلال می‌کند تاریخچه تلاش‌های شکست خورده آمریکا برای خروج از منطقه محوریت ژئوپلتیکی آن را ثابت می‌کند و به این معنی است که آمریکا باید آنجا بماند، چون این بار مسئولیت برای یک کشور هژمون (سلطه طلب) است. اما کسان دیگری نظر متفاوتی دارند. دنیل دپتریس، عضو اندیشکده اولویت‌های دفاعی واقع در واشنگتن عقیده دارد که آمریکا باید در سریع‌ترین زمان ممکن حدود ۳۴۰۰ پرسنل نظامی خود در عراق و سوریه و نهایتا ده‌ها هزار نیروی دیگر خود در کشور‌های حوزه خلیج فارس و مابقی کشور‌های منطقه را خارج کند. خیلی از این نیرو‌ها هدف حمله قرار می‌گیرند و همه آن‌ها نیز برای مسائل مربوط به اروپا و آسیا خارج از دسترس هستند.»

این تحلیلگر آمریکایی در ادامه این مطلب خاطرنشان می‌کند که توجیهاتی که آمریکا برای حفظ حضورش در منطقه غرب آسیا نظیر از بین بردن گروه تروریستی داعش و همچنین باز نگه داشتن مسیر‌های نقل و انتقال نفت و تجارت و یا «به جا ماندن خلاء که چین و روسیه آن را پر خواهند کرد» محلی از اعراب ندارند.

تحلیل مذکور در رسانه بلومبرگ در حالی منتشر شده که فرمانده پیشین واحد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) نیز در یادداشتی، با مطرح کردن ادعا‌هایی درباره تاثیر حضور نظامیان آمریکایی در منطقه، گفت که خروج آن‌ها از سوریه و عراق نباید نسنجیده انجام شود و در عین حال نیز حضور آن‌ها در صورتی که نتواند در قبال حمله نیرو‌های مقاومت بازدارندگی ایجاد کند، «ایده خوبی» نخواهد بود.

در پی حمله گروه‌های مقاومت عراق به «برج ۲۲»، پایگاه نظامی آمریکا در اردن که به کشته شدن سه تن از نظامیان آمریکایی و مجروح شدن بیش از ۴۰ تن و حملات متقابل آمریکا به نیرو‌های مقاومت در عراق و سوریه همراه شد، ژنرال «کنت مک‌کنزی» چهاردهمین فرمانده مرکز فرماندهی نیرو‌های تروریستی آمریکا (سنتکام) در تحلیلی در این خصوص که نشان دهنده گرفتار شدن واشنگتن در مخمصه در غرب آسیا و موقعیت دو سر باخت برای این کشور در صورت ماندن یا خارج شدن از این منطقه است، نوشت: حمله اردن نتیجه واضح و قابل‌پیش‌بینی پاسخ‌های سست ما به بیش از ۱۵۰ حمله به نظامیان آمریکایی در سوریه و عراق از اکتبر گذشته بود.

در ادامه این یادداشت با ادعای این که نظامیان آمریکایی برای جلوگیری از خطر حمله داعش به آمریکا، در سوریه و عراق حضور دارند و خروج از این کشور‌ها ممکن است فرصت شکل‌گیری دوباره خلافت داعش را ایجاد کند، آمده است: ما همچنین ممکن است به بهایی گزاف مجبور به بازگشت به خانه شویم. در منطقه نیز پیامد‌هایی منفی وجود خواهد داشت. خروج سریع ما نشان دیگری از ضعف آمریکا خواهد بود که دشمنان برای بهره بردن از آن تردید نخواهند کرد.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی