تیتر امروز

امیر محمد قدوسی: اعتراض زنان به حجاب اجباری از اسفند ۵۷ تاکنون ادامه داشته/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی: اعتراض زنان به حجاب اجباری از اسفند ۵۷ تاکنون ادامه داشته/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
امضا کنندگان بیانیه ۱۱۰ اصلاح‌طلب، نگاه مستقلی از جبهه اصلاحات دارند

آذر منصوری: جبهه اصلاحات توصیه‌ای برای انتخابات ندارد

آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات گفت: با قانون جدید انتخابات، جبهه اصلاحات در موقعیتی قرار گرفت که توصیه‌ای برای انتخابات ندارد. این به معنی قهر با صندوق و فاصله گیری از انتخابات نیست و اصلاحات باید تلاش کند که به انتخابات و صندوق رای معنا ببخشد.

کد خبر: ۱۶۱۳۳۶
۱۳:۱۲ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۲

.

دیدارنیوز: رئیس جبهه اصلاحات گفت: جبهه اصلاحات توصیه‌ای برای انتخابات ندارد. این به معنی قهر با صندوق و فاصله‌گیری از انتخابات نیست و اصلاحات باید تلاش کند که به انتخابات و صندوق رای معنا ببخشد.

آذر منصوری در نشست خبری امروز (سه‌شنبه) خود با بیان این‌که «صدای جریان اصلاحات در چند سال اخیر در فضای رسانه‌ای کشور کمتر شنیده می‌شود»، اظهار کرد: با توجه به فعالیت رسانه‌ای مخالفان اصلاحات در داخل و خارج کشور، باید بعد رسانه‌ای جریان اصلاحات تقویت شود.

وی ادامه داد: سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبانه بسیار سخت شده است. دفاع از جریان اصلاحات اهمیت دارد، چون در صورت نبودش باید پیش از پیش نگران آینده ایران بود.

رئیس جبهه اصلاحات همچنین با طرح این پرسش که «اصلاح‌طلبان در کدام نقطه ایستاده و چه تحلیلی از رفتار حاکمیت و جامعه دارند؟»، افزود: به عنوان یک جریان دموکراسی خواه، مدافع حقوق بشر و مدافع حق مردم ایران باید بتوانیم عاملیت داشته باشیم و به این پرسش پاسخ داد که در این مقطع چه باید کرد؟

منصوری خاطرنشان کرد: در این مدت بیش از ۱۷ جلسه و بیش از ۵۰ ساعت با احزاب اصلاح طلب جلسه داشته و با آن‌ها گفتگو کرده‌ایم تا به تحلیل واقع‌بینانه‌تر برسیم. جامعه به خصوص از سال گذشته دنبال گروهی می‌گردد که در داخل کشور مطالباتش را پیگیری کند.

رئیس جبهه اصلاحات گفت: بیانیه‌ها و مواضع جبهه اصلاحات برآیند همین گفتگو‌ها و تحلیل از رفتار حاکمیت و جامعه بوده است. تصمیمات با رای بیش از دو سوم رای اعضای مجمع عمومی و بیانیه‌ها با حدود سی امضای اعضا تصویب شده است.

وی تاکید کرد: حفظ مسیر اصلاح‌طلبانه، قانونی، مدنی، مسالمت‌جویانه و پرهیز از خشونت و دفاع از حقوق همه شهروندان با همه سلایق و دیدگاه‌ها و دفاع از حقوق بشر تک تک شهروندان ایران را دنبال می‌کنیم و این شاخص‌ها نقطه تمایز ما با سیار جریان‌هاست.

او با انتقاد از قانون اخیر انتخابات گفت: ما بنا نداشتیم مستقیم وارد مساله انتخابات شویم، چون در آسیب‌شناسی خود به این نتیجه رسیدیم که گفتمان اصلاحات متناسب با شرایط جامعه به روزرسانی شود؛ بنابراین دنبال نوسازی گفتمان اصلاحات با تکیه بر بیانیه ۱۵ ماده‌ای سال گذشته آقای خاتمی هستیم.

این فعال سیاسی هم‌چنین با اشاره به رویکرد بخشی از مردم نسبت به تاثیر رای‌شان در انتخابات گفت: با قانون جدید انتخابات، جبهه اصلاحات در موقعیتی قرار گرفت که توصیه‌ای برای انتخابات ندارد. این به معنی قهر با صندوق و فاصله گیری از انتخابات نیست و اصلاحات باید تلاش کند که به انتخابات و صندوق رای معنا ببخشد.

۶ عضو رسمی احزاب اصلاح طلب اعلام کرده اند تایید شده‌اند

جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات هم در پاسخ به پرسشی درباره تعداد اصلاح‌طلبان تایید صلاحیت شده در انتخابات، گفت: چون جبهه توصیه‌ای درباره ثبت نام‌ها نداشته است، آمار رسمی هم از تعداد افراد تایید صلاحیت شده ندارد، ولی ۶ عضو رسمی احزاب اصلاح طلب اعلام کرده‌اند تایید شده‌اند و بر اساس آمار متفاوت احزاب اصلاح‌طلب در کل کشور گفته شده شاید به عدد ۳۰ نفر برسند.

وی معتقد است: اگر می‌گویند اقبال مردم به اصلاحات کم شده است، به خاطر موانع پیش روی اصلاح‌طلبان است. باید تلاش کنیم صندوق را به مردم بازگردانیم. اگر اصلاح طلبان در انتخابات فعال نبودند، امروز در این جایگاه برای نشست خبری نبودیم. ما با انتخابات قهر نکرده و از همه امکانات خود برای مردم استفاده می‌کنیم.

اصلاح طلبان در دوگانه مشارکت و تحریم نیستند

منصوری هم گفت: این اولین و آخرین انتخاباتی نیست که اصلاح طلبان در آن حضور دارند. در مورد انتخابات ریاست جمهوری در همان مقطع براساس تحلیل از وضعیت حاکمیت و جامعه، تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

وی با اشاره به این‌که «هیچ کس حق تعیین تکلیف برای مردم برای رای دادن یا ندادن، ندارند، زیرا رای دادن حق مردم است»، تصریح کرد: ما اکنون در دوگانه مشارکت و تحریم قرار نگرفته‌ایم؛ بلکه امکان ارائه لیست براساس خواست مردم را نداریم.

کسی حق ندارد اصلاحات را متهم به قهر یا عبور و تحریم از انتخابت کند

محمد سالاری رئیس کمیته راهبردی جبهه اصلاحات در پاسخ به پرسشی در خصوص راهبرد جبهه اصلاحات، اظهار کرد: جبهه اصلاحات مبتنی بر اقتضائات زمان تصمیم‌گیری می‌کند. کسی حق ندارد اصلاحات را متهم به قهر یا عبور و تحریم از انتخابت کند. راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات که براساس خرد جمعی گرفته شده است، این است که اصلاح طلبان به دنبال انتخابات رقابتی، آزاد، مشارکتی و منصفانه باشد. جناح مقابل بر اساس همین راهبرد، می‌گوید اصلاحات از انتخابت عبور کرده است. جایگاه نهاد انتخابات برای ما اولی است. ما از انتخابات عبور نمی‌کنیم، ولی وقتی کسی نداریم، نمی‌توانیم لیست بدهیم.

.

امضا کنندگان بیانیه ۱۱۰ اصلاح‌طلب، نگاه مستقلی از جبهه اصلاحات دارند

در ادامه این نشست خبری، منصوری درباره بیانیه ۱۱۰ اصلاح طلب برای حضور در انتخابات، گفت: جبهه اصلاحات متشکل از ۳۱ حزب و ۱۵ عضو حقیقی است که در مسیری دموکراتیک و براساس آیین نامه با ۳۴ رای اعضای مجمع عمومی، درباره تهران تصمیم گیری و اعلام موضع کرده است. در مورد استان‌ها هم جبهه اصلاحات همان استان تصمیم‌گیری می‌کند. در این بین ممکن است برخی افراد دیدگاه دیگری داشته باشند. در جلسه بعدی هیات رئیسه جبهه اصلاحات تصمیم‌گری می‌کنیم که چه واکنشی به این بیانیه داده باشیم، ولی قضاوت نهایی را به مردم واگذار می‌کنیم.

جواد امام هم در همین زمینه گفت: این دوستان که بیانیه داده اند، اصلاح طلب بوده و امیدوار هستند که روزنه‌ای ایجاد کنند، ولی نگاه مستقلی از جبهه اصلاحات دارند. ما هیچ تقابلی با این دوستان نداریم و امیدواریم این روزنه ایجاد شود. ما از تصمیم خود در جبهه اصلاحات دفاع می‌کنیم که در تهران لیست ندهیم، چون شرایط فراهم نیست.

سالاری نیز گفت: جبهه اصلاحات یک جریان کثرت گراست و جریانی از بالا به پایین نیست. دلخور نیستیم که تعدادی دوستان رویکرد دیگری داشته باشند، ولی جبهه اصلاحات براساس آیین نامه خود تصمیم جمعی گرفته است.

حفظ پایگاه اجتماعی برای جبهه اصلاحات در اولویت قرار دارد

امام در ادامه این نشست خبری تاکید کرد: نگاه ما برای حضور در قدرت برای نمایندگی مردم است، وقتی جایگاه خود را در میان مردم از دست بدهیم دیگر حضور در قدرت برای ما فایده‌ای ندارد. نگاه جریان اصلاحات به مردم است و پایگاه اجتماعی را برای خود در اولویت قرار می‌دهد.

احزاب اصلاح طلب با چند صدایی تفاوت دارد

منصوری در خصوص احتمال ارائه لیست از سوی برخی احزاب اصلاح طلب، گفت: تصمیم جبهه اصلاحات این است که در تهران لیست نداشته باشد و در استان‌ها براساس شرایط آن استان تصمیم گیری شود. امیدوارم اصلاحات موضع یکسانی داشته باشند؛ زیرا چند صدایی موجب شده که این جریان به اهداف خود نرسد.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی