تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.

چای کافئین بیشتری دارد یا قهوه؟

ممکن است شنیده باشید که چای نسبت به قهوه کافئین بیشتری دارد، اما این امر به ندرت درمورد نوشیدنی‌های واقعی صادق است.

کد خبر: ۱۶۱۲۴۵
۱۸:۱۱ - ۲۶ دی ۱۴۰۲

چای کافئین بیشتری دارد یا قهوه؟

دیدارنیوز: محتوای کافئین برگ‌های چای و دانه‌های قهوه بسیار متفاوت از محتوای کافئین نوشیدنی چای و قهوه است.

هیچ‌چیز بهتر از یک فنجان قهوه‌ی داغ برای شروع روز شما وجود ندارد. برخی به طعم آن علاقه دارند، درحالی‌که برخی دیگر به دنبال تقویت انرژی خود هستند. اما چای کافئین بیشتری دارد یا قهوه؟

چای چقدر کافئین دارد؟

چای نوشیدنی گرمابخشی است که آن را با ریختن آب جوش روی برگ‌های تازه یا خشک گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می‌کنید. بیش از هزار نوع چای وجود دارد، اما آن‌ها عمدتا در دسته‌های سبز، سیاه، سفید و اولونگ قرار می‌گیرند.

در مطالعه‌ای که سال ۲۰۰۸ منتشر شد، پژوهشگران ۲۰ محصول تجاری چای را دم کرده بودند و نشان دادند محتوای کافئین انواع مختلف از ۱۴ تا ۶۱ میلی‌گرم در هر وعده متغیر است. ارتباط خاصی بین میزان کافئین و نوع چای وجود نداشت، اما زمان دم کشیدن تاثیر زیادی بر غلظت کافئین داشت.

قهوه چقدر کافئین دارد؟

محتوای کافئین قهوه بسته به اندازه و نوع آن متفاوت است. اگر اسپرسو دوبل میل کنید، ۶۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم کافئین دریافت می‌کنید، درحالی‌که یک فنجان متوسط قهوه حاوی ۶۵ تا ۱۲۰ میلی‌گرم کافئین است.

کافئین چگونه عمل می‌کند؟

ما با گذشت روز به سبب وجود مولکولی به نام آدنوزین که مغزمان از صبح تا شب حجم فزاینده‌ای از آن را تولید می‌کند، خسته می‌شویم. کافئین به گیرنده‌های آدنوزین در مغز متصل می‌شود و آن‌ها را از دسترس خارج می‌کند. حاصل این اتفاق این است که کمتر احساس خستگی می‌کنیم.

کدام نوشیدنی کافئین بیشتری دارد؟

ممکن است شنیده باشید که چای نسبت به قهوه کافئین بیشتری دارد، اما این امر به ندرت درمورد نوشیدنی‌های واقعی صادق است.

طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ منتشر شده است، اگر به محتوای کافئین مواد خام هر نوشیدنی نگاه کنید، می‌بینید که برگ‌های چای محتوای کافئین بیشتری دارند. مقدار کافئین برگ‌های چای ۳٫۵ درصد است، درحالی‌که میزان کافئین در دانه‌های قهوه فقط ۱٫۱ تا ۲٫۲ درصد است.

وقتی چای آماده می‌شود، ذرات طی فرایند انتشار از ناحیه‌ای با غلظت بالا (چای کیسه‌ای) به غلظت پایین (آب داغ) حرکت می‌کنند. بنابراین، محصول نهایی نسخه بسیار رقیق‌شده‌ای از محصولات خام است. به همین دلیل است که چای معمولا نوشیدنی نسبتا کم کافئین‌تری درنظر گرفته می‌شود.

جادوگری باریستاها، درواقع نوعی علم است، زیرا آن‌ها اندازه و شکل مناسبی از دانه‌های قهوه آسیاب‌شده را درست می‌کنند که جریان آب داغ بتواند طعم ترش قهوه را بگیرد و آن را با تلخی کافئین خنثی کند. ذرات خیلی ریز به معنای نوشیدنی تلخ کافئین‌دار قوی است و ذرات خیلی درشت به قهوه‌ای با مزه ترش و کافئین پایین منجر می‌شود.

نحوه‌ی عصاره‌گیری یا استخراج، نوع نوشیدنی قهوه را تعیین می‌کند. مثلا قهوه اسپرسو و فیلترشده را درنظر بگیرید. قهوه اسپرسو با عبور آب داغ تحت فشار از دانه‌های ریز آسیاب‌شده‌ی قهوه تولید می‌شود تا آن نوشیدنی پرانرژی را که همه دوست دارند، درست کند.

منبع: زومیت

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی