تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
از چشم جهان (۱۳۲)؛ دادگاه بین‌المللی لاهه چه متنی دریافت کرده است؟

خلاصه دادخواست آفریقای جنوبی علیه اسرائیل (اختصاصی دیدار)

بعد از گذشت نزدیک به سه ماه از بالا گرفتن جنگ بین اسرائیل و حماس، آفریقای جنوبی شکایت خود را در در دادخواستی ۸۴ صحفه‌ای مطرح کرده است که خلاصه‌ای از آن با ترجمه دیدار تقدیم می‌شود.

کد خبر: ۱۶۱۱۰۸
۱۱:۲۱ - ۲۴ دی ۱۴۰۲

خلاصه دادخواست آفریقای جنوبی علیه اسرائیل (اختصاصی دیدار)

 

دیدارنیوز ـ سرویس بین‌الملل:

مترجم: حمید رضا بابایی

آفریقای جنوبی رسما اسرائیل را به دلیل جنگ بی‌وقفه علیه مردم فلسطین در غزه، به نقض کنوانسیون نسل‌کُشی و نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی متهم و از این رژیم در دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرده است. آفریقای جنوبی شکایت خود را در در دادخواستی ۸۴ صفحه‌ای مطرح کرده است که خلاصه‌ای از آن با ترجمه دیدار تقدیم می‌شود.

۱. این دادخواست به اقداماتی مربوط می‌شود که پس از حملات ۷ اکتبر در اسرائیل، دولت و ارتش اسرائیل تهدید کرده‌اند علیه فلسطینی‌ها و یا یک گروه مشخص با هویت ملی، قومی و یا نژادی انجام خواهند داد؛ و نیز شامل مواردی می‌شود که ارتش و دولت اسرائیل مسئولیت آن‌ها را پذیرفته، مرتکب آن‌ها شده و یا در حال اجرای آن هستند. آفریقای جنوبی قویا هرگونه نقض قوانین بین‌المللی را از جانب تمام طرف‌ها محکوم می‌کند. از جمله حمله مستقیم به غیرنظامیان اسرائیل و دیگر ملیت‌ها و همچنین اقدام حماس و سایر گروه‌های مسلح فلسطینی در گروگان‌گیری اتباع این کشورها. اما هیچ‌گونه حمله مسلحانه به تمامیت ارضی یک کشور، هرچقدر هم که شدید باشد – حتی حمله‌ای همراه با جنایات خشونت‌آمیز- بهانه‌ای برای نقض کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل کشی مصوبه سال ۱۹۴۸ نخواهد بود و یا نقض آن را توجیه نخواهد کرد، چه به عنوان قانون و یا به دلیل کشت و کشتار.

اقدامات اسرائیل در کشتار مردم که شکایت آفریقای جنوبی را درپی داشته، ماهیت نسل کشی دارد. زیرا هدف آن، نابودی بخشی مهم از یک گروه ملی، قومی و نژادی فلسطین است. این اقدامات شامل کشتار فلسطینی‌ها در غزه، اعمال فشار شدید روحی و جسمی علیه آن‌ها و نیز تحمیل شرایطی از زندگی به آن‌ها است که به ویرانی و نابودی منجر خواهد شد.

اسرائیل مشخصا مشمول تمام این اقدامات می‌شود، زیرا مانع از نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها نشده و به صورت آشکارا در حال نقض کنوانسیون نسل‌کُشی است. اسرائیل پیشتر نیز سایر الزامات بنیادین ذیل کنوانسیون نسل‌کُشی را نقض کرده و همچنان در حال نقض آن‌ها است. خودداری از محاکمه علنی مقامات ارشد اسرائیلی و سایرین که مرتکب نسل‌کشی شده‌اند و یا خودداری از ارتکاب نسل‌کشی، از جمله این موارد است.

۲. دولت آفریقای جنوبی در تدوین این دادخواست به مفاد کنوانسیون نسل‌کشی، تفاسیر و اجرای آن، توجه خاص کرده است. رویه قضایی این دادگاه و همچنین سایر دادگاه‌های بین‌المللی رسیدگی به جرایم نسل‌کشی از جمله در یوگوسلاوی سابق، رواندا و همچنین دیوان بین‌اللمللی جنایی نیز در این خصوص کاملا مدنظر دولت آفریقای جنوبی بوده است.

آفریقای جنوبی به خوبی اطلاع دارد که نسل‌کشی از سایر موارد نقض قوانین بین‌‎المللی که دولت و ارتش اسرائیل در غزه مرتکب آن شده‌اند، متفاوت است – از جمله حمله عامدانه به غیرنظامیان، مراکز غیرنظامی و ساختمان‌های اختصاص یافته به فعالیت‌های مذهبی، آموزشی، هنری، علمی، و نیز بنا‌های تاریخی، بیمارستان‎‌ها و دیگر مکان‌های تجمع مجروحین. شکنجه، تحمیل گرسنگی به غیرنظامیان به عنوان یک شیوه جنگ‌افروزی، و سایر جنایات و نیز جنایت علیه بشریت هم از دیگر موارد است، گرچه میان این اقدامات اغلب ارتباط نزدیک وجود دارد... ضروری است که این موارد نسل‌کشی، در رویکرد گسترده‌تر اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها در مدت ۷۵ سال آپارتاید، ۵۶ سال اشغال تجاوزکارانه و ۱۶ سال محاصره غزه دیده شود که شامل نقض جدی قوانین بین‌المللی می‌شود و این روند همچنان ادامه دارد. نقض فاحش کنسوانسیون چهارم ژنو، و ارتکاب سایر جنایات جنگی و نیز جنایت علیه بشریت، از جمله این موارد قانون‌شکنی است.

در این دادخواست، هرگونه اشاره به اقدامات حذفی از جانب اسرئیل که شکلی از نقض قوانین بین‌المللی محسوب می‌‎شود، ماهیت نسل‌کشی دارد، زیرا نیرو‌های اسرائیلی با اهداف مشخص مرتکب آن‌ها می‌شوند. در این اهداف نابودی فلسطینی‌ها در غزه دنبال می‌شود که بخشی از هویت قومی، نژادی و ملی فلسطین محسوب می‌شود.

۳. آفریقای جنوبی از میزان مسئولیت خاص خود در آغاز این روند حقوقی علیه اسرائیل، به دلیل نقض کنوانسیون نسل‌کشی، کاملا آگاه است. آفریقای جنوبی همچنین از تعهدات خود نیز ـ‌به عنوان یک کشور عضو کنوانسیون نسل‌کشی‌ـ به منظور جلوگیری از نسل‌کشی کاملا مطلع است. اقدامات و رویکرد حذفی اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها نقض کنوانسیون نسل‌کشی است؛ و برخی دیگر از اعضای این کنوانسیون نیز چنین نظری دارند از جمله کشور فلسطین، که از "رهبران جهان" خواسته است "برای توقف کشتار ملت ما به مسئولیت خود عمل کنند."

کارشناسان سازمان ملل نیز بار‌ها در ۱۰ هفته گذشته، در این خصوص "هشدار داده" و تصریح کرده‌اند "با توجه به اظهارات رهبران سیاسی اسرائیل و متحدان آنها، و همچنین اقدامات نظامی اسرائیل در غزه و تشدید بازداشت و کشتار‌ها در کرانه باختری"، خطر "نسل‌کشی علیه مردم فلسطین وجود دارد." کارشناسان سازمان ملل همچنین از "ناتوانی نظام بین‌الملل برای بسیج و جلوگیری از نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها، اظهار نگرانی عمیق کرده‌اند" و از "جامعه جهانی" خواسته‌اند "برای پایان دادن به خطر نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها، هر آنچه که می‌توانند انجام دهد."

کمیته رفع تبیعیض نژادی (‘CERD’) نیز از تمام کشور‌های عضو کنوانسیون نسل‌کشی خواسته است "برای ممانعت از نسل‌کشی به تعهدات خود کاملا احترام بگذارند. " دادخواست آفریقای جنوبی نیز بر مبنای همین درخواست‌ها مطرح شده است. این دادخواست با سیاست خارجی آفریقای جنوبی مبنی بر تحقق صلح دائم میان اسرائیل و کشور فلسطین تدوین شده، و مبتنی بر تشکیل دو دولت در کنار هم، با مرز‌های شناخته شده بین‌المللی، بر اساس مرز‌های ۴ ژوئن ۱۹۶۷ یعنی پیش از وقوع جنگ اعراب-اسرائیل در سال ۱۹۶۷ و مبتنی بر تمام قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و قوانین بین‌المللی است.

خلاصه دادخواست آفریقای جنوبی علیه اسرائیل (اختصاصی دیدار)

 

۴. حقایقی که آفریقای جنوبی در این دادخواست به آن‌ها استناد کرده و همچنین مواردی که در روند رسیدگی به این پرونده مطرح خواهد شد نشان می‌دهد اسرائیل از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون مانع از وقوع نسل‌کشی نشده و از سوی دیگر در محاکمه عواملی که مستقیما در نسل‌کشی فلسطینی‌ها دخالت داشته‌اند، کوتاهی کرده است. این حقایق مبتنی بر آپارتاید، اخراج فلسطینی‌ها، پاک‌سازی قومی، الصاق مناطق فلسطینی به اسرائیل، اشغال، تبعیض و اقدام اسرائیل در محروم کردن فلسطینی‌ها از حق تعیین سرنوشت بوده است. بدتر از آن، این که اسرائیل پیشتر علیه فلسطینی‌ها در غزه نسل‌کشی به راه انداخته است و این روند همچنان ادامه دارد. این اقدامات شامل کشتار فلسطینی‌ها، وارد کردن خسارات جدی جسمی و روحی به آن‌ها و همچنین تحمیل عامدانه شرایطی از زندگی به فلسطینی‌ها است که هدف آن نابودی آن‌ها است. سخنان مکرر مقامات عالی‌رتبه اسرائیل از جمله رئیس جمهور، نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل بیانگر نیات آن‌ها برای نسل‌کشی است. این هدف همچنین از ماهیت و عملکرد ارتش اسرائیل در غزه مشاهده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به خودداری اسرائیل از انتقال مواد غذایی، آب، دارو، سوخت به غزه و تامین پناهگاه و سایر اقلام امدادی در این باریکه و مردمِ تحت محاصره آن اشاره کرد که آن‌ها را در آستانه قحطی قرار داده است.

ضمنا از ماهیت، حجم و شدت حملات نظامی اسرائیل به غزه چنین اهدافی کاملا مشخص است. این حملات شامل بمب‌باران‌های بی‌وقفه، علیه منطقه‌ای است که یکی از بیشترین جمعیت متراکم را در دنیا دارد. این شرایط سبب کوچ اجباری ۱.۹ میلیون نفر از جمعیت غزه یعنی ۸۵ درصد از ساکنان آن از خانه و کاشانه‌شان به مناطق کوچک‌تر شده بدون آن که کم‌ترین پناهگاهی داشته باشند؛ و از طرفی حملات اسرائیل همچنان ادامه دارد، و کشتار مردم نیز متوقف نشده است...

اسرائیل همچنین مناطق وسیعی از غزه از جمله تمام محله‌های آن را کاملا نابود کرده است، ۳۵۵ هزار منزل مسکونی فلسطینی را تخریب کرده و یا به آن‌ها آسیب رسانده؛ و علاوه بر آن مناطق وسیعی از زمین‌های کشاورزی، نانوایی‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز تجاری، مکان‌های عبادت، قبرستان‌ها، مراکز فرهنگی و باستانی، ساختمان‌های شهرداری و دادگاه‌ها، زیرساخت‌ها از جمله شبکه‌های بهداشتی و آب‌رسانی را نیز کاملا تخریب کرده و هم زمان به صورت بی‌وقفه به حملات خود به سیستم بهداشت و درمان فلسطینی‌ها ادامه می‌دهد. اسرائیل غزه را به ویرانه تبدیل کرده و همچنان این روند ادامه دارد، و ساکنان آن را به قتل می‌رساند و ...

۵. آفریقای جنوبی این درخواست را مطرح می‌کند تا اسرائیل به خاطر نقض کنوانسیون نسل‌کشی، مقصر شناخته شود و بر اساس قوانین بین‌المللی، به دلیل نقض این موارد، مسئول باشد. اسرائیل باید در برابر این دادگاه تضمین دهد تا فلسطینی‌های ساکن غزه که در معرض خطر تداوم و تشدید نسل‌کشی هستند، از بیشترین حمایت ممکن برخوردار باشند.

۶. با توجه به شدت اوضاع، آفریقای جنوبی از رئیس دادگاه می‌خواهد با حمایت از فلسطینی‌ها، از اسرائیل بخواهد سریعا تمام حملات نظامی خود را که نقض کنوانسیون نسل‌کشی محسوب شده، یا زمینه ساز آن است، متوقف کند.

۷. آفریقای جنوبی از اهمیت نقش دادگاه و اِعمال مسئولیت‎‌های خطیر آن در شرایط نسل‌کشی اطلاع دارد و معتقد است چنین جنایاتی به تازگی رخ داده و همچنان نیز ادامه دارد، مسئله‌ای که مبنای شکایت آن علیه اسرائیل محسوب می‌شود و در دادگاه به آن رسیدگی نشده و جزییات آن نیز مشخص نشده است. در دادخواست آفریقای جنوبی برای رسیدگی به این مساله، اطلاعات بیشتر و فراتر از حقایق موجود در موارد عادی قید شده است. این گزارش مبتنی بر بیانیه‌ها و گزارشات دبیر کل سازمان ملل، سازمان‌های غیردولتی و نیز اطلاعات شاهدان عینی از جمله خبرنگاران میدانی فلسطینی از غزه در شرایطی است که اسرائیل همچنان دسترسی خبرنگاران بین‌المللی، محققیان و گروه‌های حقیقت‌یاب را به غزه محدود می‌کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی