تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید
علی آقازاده، فعال سیاسی اصلاح طلب توضیح داد

چرا میزان مشارکت سیر نزولی داشته است؟

علی آقازاده، فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است که با نگاهی به انتخابات ۱۰ سال گذشته، می‌توان سیر نزولی میزان مشارکت را دید و دلیل آن رفتار‌ها و شعار‌ها متناقض بوده است.

کد خبر: ۱۶۰۴۵۰
۱۰:۴۲ - ۰۹ دی ۱۴۰۲

چرا میزان مشارکت سیر نزولی داشته است؟

دیدارنیوز: فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اگر نگاهی به انتخابات‌های ده سال قبل داشته باشیم فکر می‌کنم که در سال‌های ۹۲، ۹۴، ۹۶، ۹۸ و ۱۴۰۰ میزان مشارکت سیر نزولی داشته است، چون رفتار‌ها و شعار‌ها متناقض بوده است.

سید علی آقازاده، فعال سیاسی اصلاح طلب، درباره رفتار‌های متناض در زمینه تشویق به افزایش مشارکت در انتخابات به منیبان گفت: در آغاز من به شما خبرنگاران در این شرایط سخت خسته نباشید می‌گویم. تا زمانیکه رفتار مجموعه حاکمیتی در ارتباط با موضوع انتخابات عوض نشود با شعار و صحبت به هیچ وجه مشارکت بالا نمی‌رود و باید در عمل این شعار‌ها را ثابت کنیم. بدون تغییر در رفتار هیچ اتفاق مثبتی برای مشارکت نمی‌افتد. اگر نگاهی به انتخابات‌های ده سال قبل داشته باشیم فکر می‌کنم که در سال‌های ۹۲، ۹۴، ۹۶، ۹۸ و ۱۴۰۰ میزان مشارکت سیر نزولی داشته است، چون رفتار‌ها و شعار‌ها متناقض بوده است. در حزب ما شعارهایمان مبتنی بر مشارکت است، اما وقتی میزان رد صلاحیت‌ها و به نوعی رفتار گزینشی نسبت به صلاحیت‌ها را می‌بینیم، مردم دیگر برای مشارکت انگیزه‌ای ندارند. اگر حرف و عمل نهاد قدرت متناقض باشد شاهد ریزش آرا خواهیم بود. اگر به شعار‌ها پایبند باشند و در عمل هم ثابت کنند مردم پای صندوق می‌آیند. منظور از عمل هم تنوع سیاسی در پای صندوق هاست. کسانیکه وفاداری شان به نظام ثابت شده و سوابق درخشان آن‌ها وجود دارد دلیلی ندارد که ردصلاحیت شوند. تا زمانیکه این نوع رفتار‌ها وجود دارد صحبت خالی از انتخابات فایده ندارد. اگر این دور هم این وضع ادامه پیدا کند شاهد مشارکت حداقلی خواهیم بود.

او درباره نتایج سیاسی مشارکت حداقلی بیان کرد: مشارکت حداقلی نتایج منفی بسیاری دارد اول اینکه قدرت و اقتدار کسی که انتخاب می‌شود پایین می‌آید شما مجلس را ببینید چه وضعیتی دارد. وقتی که افراد پشتوانه رای نداشته باشند قطعا این ضعف در بدنه‌های دیگر نیز به وجود می‌آید. مجلس امروز با حداقل مشارکت بعد از انقلاب است. حدود ۴۰ درصد مشارکت که این مجلس، برآمده از ۱۰ میلیون آراست بنابراین نشان دهنده ضعف در نهاد مجلس است. ما امروز شاهد یکی از ضعیف‌ترین مجالس بعد از انقلاب هستیم که نشانه آن هم پایین بودن مشارکت است. اگر بخواهیم شعار افزایش مشارکت دهیم، باید همزمان ساز و کار اجرایی آن که تنوع کاندیدا‌ها است را فراهم کنیم.

او در رابطه با ایجاد مقدمات انتخابات پرشور اظهار کرد: ایجاد مقدمات انتخابات برای افزایش مشارکت امکان پذیر است. ما در چهل و چهار سال اخیر شاهد بودیم که هر وقت تعداد مناسب کاندیدا‌ها فراهم می‌شود یک مجلس قوی شکل گرفته است، مجلسی که بر اساس رای حداکثری و نمایندگان کیفی و مستقل که کارایی لازم را دارند و مجیزگو نیستند. ما امروز شاهد آن هستیم که هیچ چیزی در مجلس سر جای خود نیست و هیچکدام از کمیسیون‌ها در مجلس تخصص و تفکر لازم را ندارند و فقط شعار می‌دهند.

آقازاده در پایان گفت: اگر بخواهیم راه مبارزه با فساد را به صورت جدی‌تر پیگیری کنیم حتما باید یک مجلسی به وجود بیاید که خود به شفافیت و مقابله با فساد اعتقاد داشته باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی