تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

ادعای آژانس؛ ایران غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای ادعا کرد که جمهوری اسلامی ایران در هفته‌های اخیر تولید اورانیوم بسیار غنی‌شده خود را بار دیگر افزایش داده است.

کد خبر: ۱۶۰۳۵۱
۱۸:۲۵ - ۰۵ دی ۱۴۰۲

ادعای آژانس؛ ایران غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داده است

دیدارنیوز: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای مدعی شد: «ایران در هفته‌های اخیر تولید اورانیوم بسیار غنی‌شده خود را بار دیگر افزایش داده است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این بیانیه توضیح داد که ایران در هفته‌های اخیر نرخ تولید ماهانه اورانیوم غنی‌شده خود را تا سطح ۶۰ درصد به میزان مشابه ابتدای سال جاری میلادی افزایش داده است.

این در حالی است که پیشتر آژانس تایید کرده بود که ایران از اواسط سال ۲۰۲۳، سرعت غنی‌سازی اورانیوم با خلوص بالا را کاهش داده است.

در بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است: «ایران از پایان نوامبر گذشته تولید اورانیوم ۶۰ درصد غنی شده خود را به حدود ۹ کیلوگرم در ماه افزایش داده که بیانگر افزایش نسبت به تولید ماهانه ۳ کیلوگرم از ژوئن ۲۰۲۳ و بازگشت به نرخ ماهانه ۹ کیلوگرمی است که در نیمه اول سال ۲۰۲۳ تولید می‌شد.»

گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نوامبر گذشته که توسط خبرگزاری فرانسه مشاهده شده بود، نشان داد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از ۲۲ برابر حد مجاز تعیین شده در توافق سال ۲۰۱۵ و برجام در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی، فراتر رفته است.

بر پایه این گزارش، ایران در ماه نوامبر دارای ذخیره ۵۶۷.۱ کیلوگرمی از اورانیومِ با خلوص ۲۰ درصد و ۱۲۸.۳ کیلوگرمی از اورانیوم ۶۰ درصد غنی شده، بود. این میزان بیش از سه برابر اورانیومی است که از نظر تئوری برای ساخت بمب اتمی حاوی اورانیوم با خلوص ۹۰ درصدی لازم است.

البته ایران همواره هرگونه برنامه‌ریزی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد می‌کند، ولی سطح غنی‌سازی اورانیوم مورد نیاز برای افزایش تولید برق اتمی ۳.۶۷ درصد است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فوریه سال پیش با انتشار گزارشی، کشف آثاری از اورانیوم غنی شده تا «۸۳.۷ درصد» را در ایران تایید کرده بود.

بر همین اساس، گروهی از کارشناسان معتقدند که کاهش سطح غنی‌سازی اورانیوم از آستانه ۹۰ درصدی به ۶۰ درصد، تلاشی دیپلماتیک از سوی تهران برای پیشبرد مذاکرات مستقیم با اتحادیه اروپا و غیررسمی با ایالات متحده بوده است، مذاکراتی که حداقل در بخش رفع تحریم‌های اقتصادی و احیای برجام ماه‌هاست که متوقف شده است.

ایران که از آغاز تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین به مسکو نزدیک‌تر شده است، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نیز کنار گذاشته و دوربین‌های لازم برای نظارت بر برنامه هسته‌ای خود را قطع کرده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی