تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
مرعشی، دبیر کل کارگزاران سازندگی مطرح کرد

اگر رئیس‌جمهور بودم، خواهش می‌کردم جلسات دولت به ریاست رهبر انقلاب برگزار شود

حسین مرعشی، دبیر کل کارگزاران سازندگی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان هیچ ائتلافی با اصولگرایان میانه‌رو نخواهند داشت، گفت: اگر رئیس جمهور بودم، خدمت رهبری می‌رفتم و خواهش می‌کردم تمام جلسات دولت به ریاست ایشان برگزار شود. با این اتفاق من رئیس جمهور مردم و رهبری می‌شدم. این موضوع برای کشور راه‌گشا است.

کد خبر: ۱۶۰۳۳۴
۱۲:۲۷ - ۰۵ دی ۱۴۰۲

اصلاح‌طلبان هیچ ائتلافی با اصولگرایان میانه‌رو نخواهند داشت

دیدارنیوز: دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: عدم حمایت اصلاح طلبان از همتی در انتخابات ۱۴۰۰ اشتباهی بود که به شکست ما ختم شد.

حسین مرعشی، در ارتباط با انتخابات و شرایط اصلاح‌طلبان در فضای پیش آمده سیاسی اظهار داشت: تحریم انتخابات را تایید نمی‌کنم. برخی از جمله حزب کارگزاران در جبهه اصلاحات اقلیت‌اند و معتقد به مشارکت در حد مقدورات هستیم. مجلس و دولت تصمیم گرفتند به یک‌باره قانون جدید (پیش ثبت‌نام) را ابلاغ و اجرا کنند. این درحالی بود که فضای کشور سیاسی نشده بود و با این کار فرصت را از بسیاری از احزاب سیاسی و گروه‌ها گرفتند.

به نقل از دانشجو، بخش‌هایی از گفت و گوی مرعشی را در ادامه می‌خوانید:

عدم حمایت اصلاح طلبان از همتی در انتخابات ۱۴۰۰ اشتباهی بود که به شکست ما ختم شد.

حزب کارگزاران خود را با ۵۸۰ نفر برای ۲۹۰ کرسی مجلس آماده می‌کرد. اما با موضوع پیش ثبت نام‌ها، برخی ثبت نام نکردند و چون تحت امر ما نبودند نمی‌توانستیم دستور بدهیم که ثبت نام کنید. حتی با توصیه ما هم برخی‌ها ثبت نام نکردند.

احزاب اصلاح‌طلب به استقبال پیش ثبت نام رفته و به جای این که مبارزه کنیم تسلیم آن شدیم.

تغییر در راس جبهه اصلاحات طبیعی بود. ابتدا این پیشنهاد به من شد، اما چون متوسط جبهه اصلاحات را نمایندگی نمی‌کنم قبول نکردم. اکثریت اصلاحات به تفکر آذر منصوری نزدیک‌تر است.

همه جابه‌جایی‌هایی که در دولت‌ها و مجلس‌ها اتفاق افتاده منتج به سیاست حزبی، عمیق، سازمان یافته و نشاط سیاسی نشده است. اتفاق نیافتادن این مسائل بد است. اگر من بپرسند امروز چه چیزی به نفع اسلام و ایران است، می‌گویم باید بپذیریم که انتخابات بدون وجود احزاب فراگیر و نیرومند شدنی نیست و جبهه‌ها باید به حزب تبدیل شوند.

تبدیل شدن جبهه‌ها به حزب چند کارکرد مفید خواهد داشت؛ اول اینکه اکثریت مردم را پای صندوق خواهند آورد و نشاط سیاسی ایجاد خواهد شد. دوم اینکه با این روش می‌توانند برنامه برای کشور داشته باشند. چون حزب باید برای آینده برنامه داشته باشد؛ و سوم اینکه تجربیات گذشته را در خدمت نسل جدید قرار خواهد داد.

قوه مجریه مسئول اداره کشور است و اولین مسئله در این قوه نوع رابطه با رهبری است. اگر رئیس جمهور بودم خدمت رهبری می‌رفتم و خواهش می‌کردم تمام جلسات دولت به ریاست ایشان برگزار شود. با این اتفاق من رئیس جمهور مردم و رهبری می‌شدم. این موضوع برای کشور راه‌گشا است.

جمع سی نفره‌ای (هیئت دولت) که دورمیز می‌نشینند نماینده بخشی از کارشناسی کشوراند. بحثی که این اشخاص می‌کنند، ظرفیت رئیس را بالا می‌برد و به وی قدرت، شوکت و عظمت می‌دهد. معیار موفقیت‌ها قوه مجریه (تمامی دولت‌ها) از نظر من چهار شاخص است. رشد اقتصادی، تورم، رنکینگ ایران در جهان و منطقه و شاخص توسعه انسانی.

روحانی قرار نیست در مجلس خبرگان کشور یا دولت را اداره کند. قرار است در کنار دیگر فق‌ها برای امور مهم کشوری تدبیر کند.

روحانی باظرفیت است اگر بتواند نقش آقای هاشمی را برعهده بگیرد برای کشور مفید خواهد بود. البته مرحوم هاشمی نحله فکری مستقلی داشت. گاهی اصلاح‌طلبان متحد وی و گاهی منتقد وی بودند. هاشمی هیچ وقت رهبر اصلاح‌طلبان نبود.

از نظر اصلاح‌طلبان که به تکثر اعتقاد دارند، وجود هر شخصیت موثر در سیاست مفید است حتی آقای رئیسی بعد از ریاست جمهوری اگر بخواهد فعال باشد ما استقبال می‌کنیم.

این که دو نفر اصلاح‌طلب؛ کارگزاران را جزو اصلاحات نمی‌دانند یک حرفی است که زده‌اند و لطف می‌کنند. کارگزاران یکی از احزاب عضو جبهه اصلاحات ایران است و برای اصلاح‌طلبان مرجع رسمی بالاتری وجود ندارد.

در رابطه با امکان ائتلاف با اصولگرایان و زمان اعلام لیست اصلاح‌طلبان هیچ ائتلافی با اصولگرایان میانه‌رو در دستور کار ما (اصلاحات) نیست و هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. هنوز بحث درباره لیست در جبهه اصلاحات شروع نشده و منتظر اعلام نظر شورای نگهبان هستیم.

برچسب ها: حسین مرعشی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی