تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
معاون فنی سازمان انتقال خون استان تهران توضیح داد

آخرین وضعیت ذخایر خونی تهران؛ نیاز بیشتر به O_ و A +

امیرمسعود ناظمی، معاون فنی سازمان انتقال خون استان تهران گفت: اکنون وضعیت ذخایر خونی در مرحله بحرانی نیست، اما ذخایر در استان تهران متغیر است، چون مصرف خون در استان تهران بسیار بالا است. در چندماه اخیر سعی کردیم فراخوان‌های خود را در گروه خونی O_ و A + متمرکز کنیم، اما این به این معنی نیست که به سایر گروه‌های خونی نیاز نداریم.

کد خبر: ۱۶۰۳۰۵
۰۸:۱۴ - ۰۵ دی ۱۴۰۲

آخرین وضعیت ذخایر خونی تهران؛ نیاز بیشتر به O_ و A +

دیدارنیوز: معاون فنی سازمان انتقال خون استان تهران با اشاره به شرایط ذخایر خونی در کشور با توجه به فصل سرما و آلودگی هوا و کاهش مراجعات ناشی از آن، در عین حال گفت: در چندماه اخیر سعی کردیم فراخوان‌های خود را در گروه خونی O_ و A + متمرکز کنیم، اما این به این معنی نیست که به سایر گروه‌های خونی نیاز نداریم.

دکتر امیرمسعود ناظمی، درباره پویش اهدای خونِ مهر فاطمی که از ۲۶ آذرماه آغاز شده و تا ۱۳ دی ماه مصادف با ولادت حضرت زهرا (س) ادامه داد، گفت: هدف ما از این پویش تشویق خانم‌هایی است که شرایط اهدای خون را دارند تا به ما مراجعه کنند. البته مراجعه زنان برای اهدای خون نباید به زمان خاصی محدود شود و ما از آن‌ها می‌خواهیم هر زمان توانستند برای اهدای خون مراجعه کنند.

وی افزود: به هر حال در استان تهران یکی از مشکلات و چالش‌ها این است که بیش از ۹۵ درصد اهدای خون توسط آقایان انجام می‌شود و کمتر از ۵ درصد آمار اهداکنندگان را زنان تشکیل می‌دهند و این درحالی است که مصرف خون در برخی بیماری‌ها و جراحی‌ها مانند زایمان مختص خانم‌ها است.

به گفته وی، برخی شرایط عمومی منع اهدای خون مانند سن، وزن، فشارخون و ... در زنان و مردان یکسان است و تنها تفاوت ممنوعیت اهدای خون در زنان مربوط به دوره شیردهی و بارداری است.

معاون فنی سازمان انتقال خون استان تهران، تاکید کرد: معمولا روند رصد اهدای خون ما ماهانه است، اما مشخص است که با برگزاری این پویش، تغییراتی در روند مراجعه خانم‌ها برای اهدای خون ایجاد شده است، ولی ما انتظار بیشتری از بانوان داریم. توازن جنسی جمعیت استان تهران تقریبا یکسان است و در سایر مشارکت‌های اجتماعی دیگر خانم‌ها پا به پای آقایان حضور دارند بنابراین خوب است که در زمینه اهدای خون هم این مشارکت وجود داشته باشد.

وی درخصوص روند اهدای خون بانوان در ۹ ماه نخست سال جاری، اظهار کرد: حدود ۱۷ هزار خانم برای اهدای خون مراجعه کردند که حدود ۱۰ هزار خانم توانستند خون اهدا کنند و در همین تعداد بیش از ۴۰ درصد اهداکنندگان بار اول بودند. در همین بازه زمانی حدود ۴۰۰ نفر از اهدا کنندگان خانم نیز بالاتر از ۶۰ سال سن داشتند.

به گفته وی، ما در زمینه اهدای خون بانوان با باور‌های اشتباهی در زمینه کم‌خونی، افت فشار و ... مواجه هستیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا خانم‌ها می‌توانند در ایام عادت ماهیانه برای اهدای خون اقدام کنند یا خیر؟، توضیح داد: اگر دوران قاعدگی همراه با درد باشد توصیه ما این است که اهدای خون انجام نشود، ولی اگر دوره قاعدگی طبیعی باشد و خانم سابقه کم‌خونی نداشته باشد، اهدای خون در این ایام هم بلامانع است.

ناظمی درباره وضعیت ذخایر خونی استان تهران، بیان کرد: ما همواره استانی برای مراجعات ارجاعی درمانی از سایر شهر‌ها بوده‌ایم، از این رو نیاز به خون ممکن است بیش از سایر استان‌ها باشد. در تهران بیش از ۱۶۵ مرکز درمانی را از نظر خون و فرآورده‌های خونی تامین می‌کنیم. اکنون وضعیت ذخایر خونی در مرحله بحرانی نیست، اما ذخایر در استان تهران متغیر است، چون مصرف خون در استان تهران بسیار بالا است.

وی افزود: توصیه ما این است که در فصول سرد سال، روز‌هایی که هوا آلوده است و یا زمانی که با تعطیلات قابل توجهی مواجه می‌شویم کسانی که شرایط اهدای خون دارند به ما مراجعه کنند، چون بسیاری از بیماران نیاز اورژانسی به خون دارند.

وی تاکید کرد: در چندروز اخیر شاهد کاهش مراجعات بودیم و در روز‌های آینده هم ممکن است به دلیل موارد ذکر شده و بروز بیماری‌های فصلی، مصرف آنتی‌بیوتیک و... روند کاهشی مراجعات بیش از این هم باشد. توصیه ما این است کسانی که شرایط اهدای خون دارند مراجعه کنند، چون ذخایر شکننده هستند و به سرعت افت می‌کنند و اگر روند کاهشی مراجعه ادامه یابد، ممکن است که به مرحله بحرانی هم برسیم.

به گفته وی، مراکز عادی اهدای خون در استان تهران از ساعت ۸ صبح تا پایان ساعات اداری فعال هستند، اما ۴ مرکز جامع (شامل خیابان وصال، اتوبان ستاری، تهرانپارس و شهرری) از ۸ صبح تا ۸ شب فعال هستند.

ناظمی درخاتمه با اشاره به اینکه قطعا به همه گروه‌های خونی نیاز است، تصریح کرد: اما در چندماه اخیر سعی کردیم فراخوان‌های خود را در گروه خونی O_ و A + متمرکز کنیم، اما این به این معنی نیست که به سایر گروه‌های خونی نیاز نداریم.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی