تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید
وزارت خارجه ایران اعلام کرد

احضار سفیر آلمان و کاردار سوئد

سفیر آلمان به دلیل اتهام یک دادگاه در آلمان علیه ایران و کاردار سوئد به علت اقدام دادگاه سوئد علیه «حمید نوری» به وزارت خارجه ایران احضار شدند.

کد خبر: ۱۶۰۱۲۳
۱۸:۳۸ - ۲۹ آذر ۱۴۰۲

احضار سفیر آلمان و کاردار سوئد

دیدارنیوز: سفیر آلمان و کاردار سوئد به وزارت خارجه ایران احضار شدند.

در پی اخبار منتشر شده مبنی بر اتهام بی‌اساس یک دادگاه در آلمان علیه ایران و همچنین اقدام غیرقابل قبول وزارت امور خارجه آلمان در احضار کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران، «هانس اودو موتسل» سفیر برلین در تهران توسط مدیرکل غرب اروپا وزارت امور خارجه ایران احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به او ابلاغ شد.

در این احضار به طرف آلمانی یادآوری شد که ایران طی قرون متمادی میزبان و مامن پیروان مختلف ادیان الهی بوده و برخلاف برخی کشور‌ها که سابقه سیاهی در آزار و کشتار سیستماتیک یهودیان دارند، پیشینه بسیار درخشانی در تقویت اصل همزیستی دارد، چراکه احترام به پیروان ادیان الهی در دین مبین اسلام و فرهنگ ایرانی جایگاه ارزشمندی دارد.

مدیرکل غرب اروپا افزود: توصیه می‌کنیم آلمان به‌جای اتهام‌زنی و تامین خواسته رژیم صهیونیستی برای تنش‌آفرینی‌های ساختگی در راستای جبران شکست‌های اخیر، مراقب دام‌های تنیده شده از سوی جریان‌های مخرب باشد.

سفیر آلمان هم تصریح کرد مراتب را در اسرع وقت به پایتخت کشورش منتقل خواهد کرد.

کاردار سوئد به وزارت امور خارجه ایران احضار شد

در پی اقدام دادگاه سوئد علیه «حمید نوری»، «یوران بیالرستد» کاردار سفارت این کشور در تهران روز چهارشنبه توسط مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه ایران احضار و اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به او ابلاغ شد.

دادگاه تجدیدنظر سوئد روز سه‌شنبه حکم دادگاه منطقه‌ای استکهلم درباره حبس ابد حمید نوری به دلیل اتهام‌های ادعایی «نقض قانون بین‌المللی و قتل» را تایید کرد.

حمید نوری، دادیار سابق قوه قضاییه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ (نهم نوامبر ۲۰۱۹) به محض ورود به فرودگاه آرلاندا در استکهلم سوئد و تحت اصل صلاحیت قضایی جهانی بازداشت شد.

او به اتهام مشارکت در اعدام مجرمان امنیتی عضو گروهک سازمان مجاهدین خلق در تابستان سال ۱۳۶۷ طی جلساتی در دادگاه سوئد محاکمه و در نهایت به حبس ابد محکوم شد. خانواده و وکلای نوری به حکم صادر شده اعتراض کردند.

وکلای حمید نوری و نیز بسیاری از وکلای بین‌المللی در اظهارات متعدد روند و اصل دادگاه حمید نوری را متاثر از سیاسی کاری و خارج از قواعد و موازین حقوقی بین‌المللی و حتی قوانین داخلی سوئد عنوان کردند.

مدیرکل غرب اروپا وزارت امور خارجه در این احضار، ضمن محکومیت شدید اقدام صورت گرفته علیه این شهروند ایرانی، گفت: جای تاسف است که ادعا‌های واهی افراد و گروهکی که دهه‌ها مرتکب شنیع‌ترین اعمال تروریستی و ضدبشری علیه مردم ایران، عراق و اروپا شده‌اند، در دادگاهی با حداقل معیار‌های دادرسی عادلانه، مورد استناد قرار می‌گیرد و اجازه داده می‌شود با سوءاستفاده از سازوکار‌های حقوقی، مقاصد سیاسی جریان‌های مسموم و مخرب دنبال شود.

دیپلمات ارشد ایرانی افزود: دادگاه سوئد در جریان رسیدگی به این پرونده ساختگی و جعلی، با طرح اتهامات دروغین، بدون توجه به معیار‌های فرایند دادرسی، در مسیر اشتباه قدم برداشته است.

مدیرکل غرب اروپا خاطرنشان کرد: دنباله‌روی از اهداف و مقاصد گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب ضد ایرانی و گروهکی که دستان عناصر آن به خون بیش از ۱۷ هزار ایرانی آلوده است، بار دیگر رفتار دوگانه مدعیان حقوق‌بشر را ثابت کرد.

مقام ایرانی افزود: جمهوری اسلامی ایران بر ادامه پیگیری حقوق ضایع شده شهروند خود تا آزادی کامل از چنگال بی‌عدالتی مصمم است و حق خود را برای برداشتن گام متناسب محفوظ می‌داند.

کاردار موقت سفارت سوئد هم گفت مراتب را در اسرع وقت به پایتخت کشورش منعکس خواهد کرد.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز امروز در واکنش به رای دادگاه سوئد درباره حمید نوری گفت: جمهوری اسلامی ایران حق خود را برای برداشتن گام‌های متناسب محفوظ می‌داند.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی