تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
برنامه «با فرهنگ» با حضور شهرام اقبال‌زاده چهره نامدار ادبیات کودک و نوجوان

کتاب کودک و نوجوان، در سبد خانوار جایی ندارد/ کودکان مدام امر و نهی می‌شوند و کودکی‌ نمی‌کنند/ سیاست ما فرهنگی نشد، فرهنگ ما سیاسی شد

گفت‌وگو پیرامون «کودک و فرهنگ»، موضوع چهاردهمین برنامه‌ با فرهنگ از پایگاه خبری و تحلیلی دیدارنیوز است که حسین قنواتی با دعوت از شهرام اقبال‌زاده به بررسی آن پرداخته است.

کد خبر: ۱۵۹۵۲۱
۱۹:۴۵ - ۱۷ آذر ۱۴۰۲

با فرهنگ اقبال زاده

 

دیدارنیوز ـ حسین قنواتی: در چهاردهمین برنامه‌ با فرهنگ از پایگاه خبری و تحلیلی دیدارنیوز با شهرام اقبال‌زاده، نویسنده- مترجم و منتقد ادبیات کودک و نوجوانان و پژوهشگر فرهنگ و هنر، پیرامون موضوع موضوع «کودک و فرهنگ» گفت‌و‌گوی جذابی داشته‌ام که تماشای آن را به خانواده‌ها توصیه می‌کنم.

شهرام اقبال‌زاده که از بانو توران میرهادی به عنوان استاد خود یاد می‌کند؛ کارهای فرهنگی و ادبی خود را با انتشار مقاله‌هایی درباره‌ی ادبیات به ویژه ادبیات کودک و نوجوان در مطبوعات آغاز کرد. او به تدریج به عضویت در نهادهای ادبی مانند«انجمن نویسندگان کودک و نوجوان» و «شورای کتاب کودک» دعوت شد.

ویدیو این گفت‌و‌گو را اینجا و در آپارات و یوتیوب دیدار ببینید

اقبال‌زاده هم‌چنین در سابقه‌ی فعالیت‌های فرهنگی و ادبی خود، دو دوره عضو هیات مدیره‌ی «انجمن نویسندگان کودک و نوجوان» و دبیر و سخنگوی آن بوده‌است.

این پژوهشگر فرهنگی و نویسنده‌ی پر کار ادبیات کودک و نوجوان می‌گوید که برای او ایران و کودکان و نوجوانان ایران مهم‌اند و معتقد است ساختار اجتماعی ما درباره‌ی رده‌های سنی نیز دموکراتیک نیست و کودکان و نوجوانان در رفتار سنتی ما مدام امر و نهی یا مورد توهین قرار می‌گیرند و از کودکی‌کردن حتا در مراحل شناخت زندگی و جهان پیرامون خود باز می‌مانند.

شهرام اقبال‌زاده را می‌شود از دلسوزترین فعالان حقوق کودکان و نوجوانان عنوان کرد. به همین دلیل او در این گفت‌وگو نقدهایی را به سیاست‌گذاری کلان فرهنگی وارد می‌کند.

این نقدها پس از اشاره به شرایط زیستی امروز جامعه، بیشتر متوجه ساختار آموزش و پرورش کودک و نوجوان و شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

اهالی فرهنگ و هنر و ابیات به زندگی پُر بار اقبال‌زاده و تلاش‌های ارزشمندش در عرصه‌ی آموزش و پرورش کودکان ایران، نقد و ترجمه و نگارش مقاله های بی‌شمار او اذعان می‌کنند.

برنامه‌ی با فرهنگ در ابتدای گفت‌وگو تسلیت رسمی پایگاه خبری و تحلیلی دیدارنیوز را به استاد شهرام اقبال‌زاده به دلیل درگذشت دخترشان ابلاغ کرده است.

کتاب کودک و نوجوان، در سبد خانوار جایی ندارد/ کودکان مدام امر و نهی می‌شوند و کودکی‌ نمی‌کنند/ سیاست ما فرهنگی نشد، فرهنگ ما سیاسی شد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی