تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
معاون پژوهشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری پاسخ می‌دهد

سهم ایران از تولید علم جهان چند درصد است؟

پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری می‌گوید که سهم ایران از تولید علم جهان ۲ درصد است.

کد خبر: ۱۵۹۴۳۱
۱۹:۰۷ - ۱۴ آذر ۱۴۰۲

سهم ایران از تولید علم جهان چند درصد است؟

دیدارنیوز: معاون پژوهشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: ایران یک درصد جمعیت دنیا را به خود اختصاص داده، اما دو درصد تولید علم جهان را انجام می‌دهد.

پیمان صالحی پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) در آیین معرفی و تجلیل از پژوهشگران و فناران برتر استان مرکزی اظهار داشت: پژوهش و فناوری فعالیت مستمر است و از نظر ما هر روز، روز پژوهش و فناوری است. ویژگی متمایز ایران نیز حمایت مقام معظم رهبری از پژوهش و فناوری است و شعار امسال پژوهش و فناوری پیشران رشد تولید و مهار تورم است و استان مرکزی یکی از استان‌های فعال در برگزاری هفته پژوهش و فناوری است.

وی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه آیا در زنجیره ارزش کشاورزی می‌توان بدون حلقه اولیه و بذر محصولی تولید کرد یا بدون علم و فناوری به اقتصاد دست پیدا کنیم، افزود: در سطوح آمادگی فناوری هر محصولی باید سطوح را پشت سر بگذارد تا به محصول فناورانه دست پیدا کند؛ بنابراین هیچ کسی نمی‌تواند بدون قرار گرفتن در چارچوب علمی کشور خود را ارتقا دهد و به سطح نخست فناوری در جهان برسد.

معاون پژوهشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: هیچ کشوری نمی‌تواند به رشد اقتصادی دست پیدا کند، مگر اینکه پایه‌های علمی خود را توسط دانشمندان خود پایه‌گذاری کند، یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری بر حفظ دستاورد‌های علمی و پژوهشی است و نخستین بند برنامه هفتم رشد شتاب علمی است، رتبه علمی ایران در اسکوپوس پانزدهم است و این نشان می‌دهد مقالات دانشمندان ایران دیده می‌شود.

صالحی بیان کرد: ایران یک درصد جمعیت دنیا را به خود اختصاص داده، اما دو درصد تولید علم جهان را انجام می‌دهد، علی‌رغم تحریم‌های زیاد کشور بیش از ۳۷ درصد مقالات همکاری بین‌المللی دارد و این ظرفیت دانشمندان است که می‌توانند از مرز‌های جغرافیایی و سیاسی عبور کنند، نسبت مستقیمی بین تولید علم و اقتصاد کشور‌ها وجو دارد. همه دنیا می‌دانند اگر اقتصاد خود را بر مبنای علم خود پایه‌گذاری کنند می‌توانند به شکوفایی اقتصادی برسند.

وی تصریح کرد: از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۲۲ نیز ۷۴ میلیون مقاله در جهان به چاپ رسیده است. ایران در حوزه فعالیت‌های بین‌المللی، در زمینه علوم انسانی، اجتماعی و هنر از نظر وضعیت علمی و هنر وضعیت خوبی نداریم، اگر در سطح بین المللی نتوانیم اصول و اعتقادات خود را صادر کنیم باید علم را وارد کنیم بنابراین در وزارت علوم باید سعی شود که عقاید و ایده‌های خود را در این زمینه صادر کنیم.

معاون پژوهشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری عنوان کرد: هم‌اکنون زیست بوم فناوری در کشور وجود دارد و قالبیت تکمیل زنجیره وجود دارد و دانشگاه‌ها وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهند و در قرارداد‌های ارتباط با صنعت رشد خوبی داشتیم، تعداد قرارداد‌های ارتباط با جامعه و صنعت در سال ۱۴۰۲ به ۱۲ هزار رسیده و مبلغ قرارداد‌ها به ۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.

صالحی بیان کرد: ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان با هدف توسعه ارتباط با دانشگاه در دنیا بی‌سابقه است و بر اساس این قانون هر شرکت دولتی و خصوصی با دانشگاه قرارداد منعقد کند از مالیاتش کسر خواهد شد، حتی اگر مالیات پرداخت کرده باشد از مالیات سال بعدش کسر می‌شود.

وی ادامه داد: هم اکنون ایران رتبه هفتم را در مجلات دسترسی آزاد دارد و سیاست ما این است مجلات و نشریات علمی خود را نمایه بین‌المللی کنیم وعلاوه بر گسترش زبان فارسی، طرفیت و جایگاه ما در نمایه بین المللی حفظ شود، در سال ۲۰۲۳، ایران با ۸۳۳ مجله در پایگاه دوآج رتبه هفتم جهان را دارد و باید گفت اکنون در دوآج زبان فارسی در بین ۸۷ کشور‌های دنیا رتبه نهم را دارد و هدف ما این است زبان فارسی را به علم و فناوری برسانیم.

معاون پژوهشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری بیان کرد: در دو سال اخیر به تعداد مجلات ۵۰ مجله اضافه کردیم و گسترش صادرات عقاید و فرضیه‌ها در دو سال اتفاق افتاده و سیاست‌های تشویقی زیادی اعمال کردیم، ۶۰ بسته تشویقی برای پژوهش پیش بینی شده و اعتبار ویژه‌ای در برنامه هفتم توسعه در این راستا لحاظ شده است. همچنین تعاملات بین المللی حمایت‌های ویژه دارد و حداقل اعتبار پژوهشی دانشگاه‌ها از امسال ۱۵ درصد پیش‌بینی شده است.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی