تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
بررسی وضعیت توریسم در یکی از پرجاذبه‌ترین استان‌های کشور

غفلت از گردشگری خوزستان

با وجود بیش از صد جاذبه تاریخی و طبیعی، ضعف‌های زیرساختی و معرفی نشدن مطلوب جاذبه‌های گردشگری خوزستان باعث شده که ظرفیت عظیم توریسم در این استان مغفول بماند.

کد خبر: ۱۵۹۱۸۵
۱۹:۱۱ - ۰۸ آذر ۱۴۰۲

غفلت از گردشگری خوزستان

دیدارنیوز: استان خوزستان بیش از صد جاذبه تاریخی و طبیعی دارد که سه مورد آن‌ها در فهرست آثار یونسکو به ثبت رسیده‌اند. این پتانسیل بالا به سبب انبوهی از مشکلات راه به جایی نبرده و خوزستان نتوانسته متناسب با ظرفیت‌های خود گردشگر جذب کند.

ضعف‌های زیرساختی و معرفی نشدن مطلوب جاذبه‌های گردشگری خوزستان باعث شده که ظرفیت عظیم توریسم در این استان مغفول بماند. این در حالی است که به گفته رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان، نرخ بیکاری این استان ۶/۱۲ درصد است و خوزستان یکی از استان‌های با بیشترین جمعیت بیکار در کشور شمرده می‌شود. استفاده از پتانسیل گردشگری می‌تواند این نرخ بیکاری را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد.

مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز ضعف توریسم خوزستان را پذیرفته و در سفر اخیری که به خوزستان داشته تاکید کرده که گردشگری این استان به واسطه موضوعات مختلفی که در دوران جنگ و پس از آن رخ داده، مغفول مانده است. شناسایی مشکل، اما تاکنون موجب نشده که اقدامی اثرگذار برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و معرفی جاذبه‌های خوزستان در سطح ملی و بین‌المللی انجام شود.

ضعف زیرساختی خوزستان

چغازنبیل، شوش و سازه‌های آبی شوشتر سه اثر ثبت جهانی‌شده خوزستان هستند که شاید هر یک از آن‌ها در هر کشور دیگر قرار داشت هرساله میلیون‌ها گردشگر را جذب می‌کرد. خوزستان باوجود برخورداری از این آثار تاریخی و باوجود بهره‌مندی از جاذبه‌های طبیعی شاخص نظیر چال‌کندی، دره توبیرون، دره کول خرسون و ده‌ها جاذبه دیگر نتوانسته در زمینه جذب گردشگر توفیق لازم را حاصل کند. یکی از علل اصلی ضعف گردشگری خوزستان کمبود‌های زیرساختی است.

غفلت از گردشگری خوزستان

حکمت‌الله حسینی مدیرکل اسبق میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان در خصوص وضعیت زیرساخت‌های گردشگری در خوزستان بر این نظر است که برای جلب گردشگر زیرساخت مناسبی در استان خوزستان وجود ندارد و با استاندارد‌های مطلوب فاصله زیادی داریم. وی نبود جاده‌های مناسب، هتل‌های ۵ ستاره یا خدمات‌رسانی دیگر را از جمله ضعف‌های زیرساختی خوزستان دانسته و می‌گوید: برای گردشگر خارجی به انواع هتل‌ها و اقامتگاه‌ها احتیاج داریم؛ برخی گردشگران دوست دارند در محیط طبیعی و سواحل تفریح و همانجا اقامت کنند و هتل‌ها خالی می‌ماند. به محض طرح موضوع، داد برخی درمی‌آید که شما در پی نابودی محیط‌زیست هستید، سواحل را دستکاری می‌کنید و بستر رودخانه‌ها را از بین می‌برید.

حسینی معتقد است برای واگذاری زمین در این حوزه‌ها نیز همکاری نمی‌شود و در بحث تسهیلات وقتی حرف از سرمایه‌گذاری در خوزستان زده می‌شود، کسی جدی نمی‌گیرد.

مدیرکل اسبق میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان تاکید می‌کند که زمانی می‌توانیم گردشگری را تبلیغ و گردشگر را دعوت کنیم که بتوانیم از او پذیرایی کنیم؛ لذا اول باید ظرفیت‌ها و زیرساخت‌ها را ایجاد کنیم.

شهلا عموری رییس اسبق کمیسیون گردشگری اطاق بازرگانی اهواز نیز معتقد است: لازمه تشویق و ترغیب گردشگران از اقصی نقاط جهان، وجود امکانات، خدمات و بهره‌مندی از تاسیسات و زیرساخت‌های لازم در کنار جاذبه‌های موجود است، اما متاسفانه در خوزستان توجه چندانی به این امر نشده و این استان مستعد و مملو از جاذبه و جذابیت نتوانسته در قامت و مظهر یک استان توریستی ظاهر شود.

ضعف در تبلیغ و معرفی

برای آنکه یک استان شناخته شود و جاذبه‌های گردشگری آن طرف توجه گردشگران داخلی و بین‌المللی قرار گیرد لازم است کار تبلیغ و بازاریابی منسجم مدنظر مسوولان استانی قرار داشته باشد و در این راستا اقدامات موثر شود.

غفلت از گردشگری خوزستان

در سال‌های گذشته تصاویر کلیشه‌ای از خوزستان در صدا‌وسیما و سایر رسانه‌ها پخش شده و کسی که به این استان سفر نکرده باشد خوزستان را منطقه‌ای خشک و بی‌آب و علف در ذهن تصور می‌کند. این در حالی است که در شمال خوزستان و در اطراف دزفول باغ‌های مرکبات و کشتزار‌های وسیع وجود داشته و وجود رود‌های کارون، اروند و دز، خوزستان را به یکی از پر‌آب‌ترین استان‌های کشور تبدیل کرده است.

طبیعت بکر منطقه چال‌کندی با بهره‌مندی از رودخانه‌ای پر‌آب و کوه‌هایی فراخ، آنقدر جذاب بوده که یکی از برند‌های مشهور، تولید نوشیدنی کلیپ تبلیغاتی خود را در این منطقه ساخته است.

حکمت‌الله حسینی مدیرکل اسبق میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان ضمن تاکید بر ضعف معرفی جاذبه‌های گردشگری خوزستان می‌گوید: واقعیت آن است که ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی در استان خوزستان مغفول مانده است. گردشگران خارجی و مردم دیگر استان‌ها شناخت چندانی درباره این استان ندارند و حتی بسیاری از خوزستانی‌ها هم، شوش و شوشتر و چغازنبیل را ندیده‌اند. گردشگری استان مشکل دارد. یکی از علت‌های آن این است که صنعت گردشگری در مقایسه با صنایع پول‌سازی مثل نفت و فولاد و گاز قرار می‌گیرد.

وی می‌افزاید: «ما هم در استان کوتاهی کرده‌ایم. دائم پالس منفی می‌دهیم و هزاران چهره و تصویر نامناسب از خوزستان ارائه داده‌ایم و در رسانه‌ها می‌گوییم اینجا گرم است، گرد و خاک دارد، ناامن است و غیره. این موارد تاثیر بسیار بدی در جلب گردشگر داشته است.»

به نظر می‌رسد باتوجه به شرایط کنونی لازم است که برای معرفی بهتر خوزستان برنامه‌ریزی جامعی شود و مسوولان صداوسیما با درک اهمیت شناخت چهره واقعی خوزستان به مردم، در برنامه ها، فیلم‌ها و سریال‌ها، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شگفت‌انگیز این استان را به تصویر بکشند. از سوی دیگر هم‌مرز بودن خوزستان با کشور عراق ظرفیت بزرگی برای گردشگری این استان محسوب می‌شود و باید بر جذب گردشگر از کشور‌های همجوار نیز برنامه‌ریزی عملی داشته باشیم.

اظهارنظر‌های اخیر مسوولان گردشگری کشور گواه آن است که آن‌ها به مشکلات و کمبود‌های این استان تا حدودی واقف هستند. مصطفی فاطمی‌فیروزآبادی به تازگی و در اولین همایش گردشگری سبز بر غفلت از گردشگری خوزستان تاکید کرد و گفت: استان خوزستان به واسطه موضوعات مختلفی که در دوران جنگ و پس از آن به آن‌ها پرداخته است نتوانسته به درستی به حوزه گردشگری بپردازد و این امر باعث شده تا گردشگری استان مغفول بماند.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وعده برگزار شدن تور‌هایی در منطقه آزاد اروند را مطرح کرده است. با وجود این به نظر می‌رسد برای عبور از شرایط فعلی و استفاده از پتانسیل بالای گردشگری خوزستان باید اقدامات بسیار فراتر، از جمله توسعه زیرساخت‌ها و معرفی ملی و بین‌المللی جاذبه‌های گردشگری خوزستان طرف توجه مسوولان امر قرار گیرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی