تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
گزارش دیدار از شیوع بیماری تنفسی در چین

سخنگوی کمیسیون ملی بهداشت چین: ویروس جدیدی در کار نیست/محرز: خودتان را قرنطینه کنید

عکس‌های منتشر شده از مدارس چین موجی از نگرانی و شیوع ویروس جدیدی مانند کرونا دنیا را نگران کرده، اما سخنگوی کمیسیون ملی بهداشت چین می‌گوید: خبری از ویروس جدید نیست.

کد خبر: ۱۵۹۱۶۶
۱۲:۳۸ - ۰۸ آذر ۱۴۰۲

 

سخنگوی کمیسیون ملی بهداشت چین: ویروس جدیدی در کار نیست/محرز: خودتان را قرنطینه کنید

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: شیوع همه گیری ویروسی به نام کرونا از چین در چند سال اخیر و پنهان کاری مقامات چینی در اطلاع رسانی سراسری، دنیا را نسبت به اتفاق‌هایی که در این کشور می‌افتد، حساس کرده از این رو انتشار عکس‌هایی از دانش آموزان به همراه ماسک و سرم در مدارس سبب شد همه کشور‌ها نگران شیوع ویروس جدیدی باشند؛ از این رو سازمان بهداشت جهانی به سرعت واکنش نشان داد و از مقام‌های کشور چین خواست در این باره شفاف سازی کند.

اینطور که سخنگوی کمیسیون ملی بهداشت چین گفته موج اخیر عفونت‌های تنفسی، ناشی از همپوشانی ویروس‌های رایجی مانند ویروس آنفلوانزا، راینو ویروس (سرماخوردگی)، ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV)، آدنوویروس و دیگر ویروس‌ها است و ویروس جدیدی در کار نیست.

اما گزارش‌ها حاکی از آن است که تعداد کودکانی که از ماه می‌در بیمارستان به ویژه در شهر‌های شمالی مانند پکن به دلیل ابتلا به "مایکوپلاسما پنومونی" در بیمارستان بستری شده‌اند، افزایش یافته است.

مایکوپلاسما خطرناک است، اما کشنده نه

متخصصان و ویروس شناسان درباره ویروس مایکوپلاسما می‌گویند: "مایکوپلاسما" یک باکتری است که ریه‌ها را آلوده می‌کند و یکی از علل شایع ذات‌الریه محسوب می‌شود و با توجه به اوج گرفتن آمار ابتلا به بیماری‌های تنفسی فصلی، شیوع این باکتری در چنین وضعیتی کمی شرایط را سخت کرده است.

به تعریف ساده‌تر مایکوپلاسما به طور معمول باعث ذات‌الریه یا ایجاد نوعی عفونت خفیف در ریه می‌شود، اما ممکن است باعث بیماری جدی‌تر در برخی گروه‌ها، به ویژه کودکان خردسال شود که نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند. از طرف دیگر این باکتری می‌تواند منجر به حملات آسم، تورم مغز یا اختلال عملکرد کلیه شود، اما کشنده نیست.

اتفاقی که افتاده این است که تجربه تلخ و فراموش نشدنی کرونا سبب شده که دنیا نسبت به شیوع هر ویروسی واکنش نشان دهد و نگرانی از مواجه با ویروس ناشناخته دیگر طبیعی است، اما بررسی و تحقیقات به‌طور قطع وجود ویروس جدید را رد می‌کند.

به گفته کارشناسان، تا به امروز هیچ پاتوژن (عامل بیماری‌زا) جدیدی در این جریان کشف و شناسایی نشده؛ از همین رو احتمال انتقال این موج به خارج از چین ناچیز است. بزرگترین پیامد این موج بیماری احتمالاً فشار بر کادر درمان و سیستم بیمارستانی چین خواهد بود و خطر همه‌گیری در کار نیست.


تکرار همان توصیه‌ها ...

همیشه شروع پاییز با بروز بیماری‌های مختلفی مانند سرماخوردگی و آنفوانزا همراه بوده تا جاییکه تا پیش از پاندمی کرونا پزشکان به کسانی که مستعد ابتلا به سرماخوردگی و انفوانزا بودند همواره استفاده از واکسن و رعایت نکات بهداشتی را توصیه می‌کردند.

پاییز امسال هم شیوع بیماری سرماخوردگی و آنفوانزا که به گفته مسئولان وزارت بهداشت برخی از این افراد به کرونا مبتلا شدند، چشمگیر بود تا جاییکه در مهرماه درمانگاه‌ها و بیمارستان با آمار زیاد مراجعه کنندگان روبرو بودند اما در نهایت خطر جدی کشور را تهدید نمی‌کرد.

از طرف دیگر حساسیت‌ها و نگرانی از شیوع ویروس جدید سبب شد بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره شیوع بیماری جدید تنفسی در چین اینطور توضیح دهد که شیوع ویروس جدیدی از سوی سازمان جهانی بهداشت تایید نشده و به ایران نیز نیامده است، اما بهتر است گروه‌های حساس و دارای شرایط خاص از جمله سالمندان و بیماران خاص باید سالی یکبار واکسن‌های آنفلوآنزا و کرونا را تزریق کنند.

مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی و ویروس شناس هم با بالا رفتن آمار مبتلایان مانند سال‌های گذشته زدن ماسک و دور بودن از فضا‌های شلوغ را توصیه می‌کند و می‌گوید: متأسفانه حدود یک سال است که عموم مردم استفاده از ماسک را کنار گذاشته‌اند و مثل سابق تأکیدی بر این موضوع ندارند.

طبق اظهارات محرز، شست‌وشوی مرتب دست‌ها و عدم تماس دست آلوده با اجزای صورت، به‌ویژه چشم و دهان از دیگر اقدامات پیشگیرانه است. علاوه بر این موارد، تا زمانی که دمای هوا مطلوب و مساعد است، بهتر است حداقل یک پنجره در منزل و محیط کار جهت تهویه هوا باز بماند.

این متخصص هم‌چنین اضافه می‌کند: افرادی که از سفر بازمی‌گردند و مشکوک به بیماری هستند، بهتر است سه الی پنج روز خودشان را قرنطینه کنند تا ویروس حالت بیماری‌زایی خود را از دست بدهد و علائم کاهش یابند.

در نهایت بهترین تدبیر در شرایط کنونی این است که توصیه‌های متخصصان و ویروس‌شناسان را در مورد استفاده از ماسک جدی گرفته شود، زیرا تجربه نشان داد که داشتن ماسک در کنار رعایت سایر نکات بهداشتی می‌تواند مانع جدی انتشار بیماری در بین سایر افراد خانواده و جامعه باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی