تیتر امروز

امیر محمد قدوسی: اعتراض زنان به حجاب اجباری از اسفند ۵۷ تاکنون ادامه داشته/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی: اعتراض زنان به حجاب اجباری از اسفند ۵۷ تاکنون ادامه داشته/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
گفت‌وگوی دیدار در برنامه اصل ۲۷ با روزنامه‌نگار باسابقه و فعال سیاسی اصلاح طلب/ قسمت اول

زیدآبادی: از سر خشم گفتم از سیاست کنار می‌روم/ محور خُرده اجماع اصلاح‌طلبان "خاتمی" است/ به هاشمی رفسنجانی می‌گفتند "وسط باز"

"احمد زیدآبادی" روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یکی دیگر از برنامه‌های اصل ۲۷ مهمان دیدارنیوز بود؛ این گفت‌وگو در دو قسمت منتشر خواهد شد.

کد خبر: ۱۵۹۰۸۲
۱۶:۴۷ - ۰۶ آذر ۱۴۰۲

احمد زیادآبادی: از سر خشم گفتم از سیاست کنار می‌روم/ محور خرده اجماع اصلاح‌طلبان همچنان

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: اصل ۲۷ در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان "احمد زیدآبادی" روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصلاح طلب بود؛ او در قسمت اول این گفت‌وگو به تصمیم سال گذشته خود مبنی بر خداحافظی از دنیای سیاست اشاره کرد و گفت: «اتفاق‌های سال گذشته به انقلاب منجر نمی‌شد، اما کسی آن را باور نداشت».

قسمت اول این گفت‌وگو را اینجا، کانال یوتیوب و آپارات ببینید.


زیدآبادی در ابتدای این گفت‌وگو تصمیم‌ خود مبنی بر کناره‌گیری از دنیای سیاست را اینطور توضیح داد: زمانی که من این موضوع را مطرح کردم خیلی‌ها خوششان آمد من از دنیای سیاست خداحافظی کنم، اما من این موضوع را زمانی مطرح کردم که خیلی تحت فشار بودم و چون درباره اتفاق‌های سال گذشته گفته بودم با این روش انقلابی رخ نمی‌دهد و همه این نقد را به من داشتند که من مانع پیروزی انقلاب هستم به همین دلیل گفتم من کنار بروم ببینم کسانی که به دنبال انقلاب کردن هستند چه می‌کنند.

او افزود: برای من که ۶۰ سال درفضایی خاص با گرایش‌های مشخص زندگی کردم اجرای این تصمیم کار سختی بود، چون اگر می‌خواستم این کار را انجام دهم باید محل کار و زندگی خود را تغییر می‌دادم، حتی باید طیف آدم‌هایی که با آنها در ارتباط بودم را نیز تغییر می‌دادم.

او ادامه می‌دهد: هر جریانی مردم را از خودشان می‌دانند در حالیکه مردم پدیده‌ای متکثر و متنوع است و در ایران عادت کردیم هر کسی به طرفدار‌های خودش می‌گوید مردم، حکومت هم می‌گوید مردم و منظورش کسانی هستند که در راهپیمایی‌ها و مراسم‌های خاص و نماز جمعه شرکت می‌کنند.

زیدآبادی با تاکید بر اینکه وقتی فضای کشوری انقلابی شود یا باید با آن همراه شوید یا ضد آن باشید، می‌گوید: هر چند شرایط ایران مناسب نیست و مردم ناراضی هستند، اما شرایط انقلابی هم نیست و ابزار‌ها، وسایل و امکانات یک انقلاب جدید وجود ندارد و به این سادگی هم نمی‌گذارند انجام شود.

 

احمد زیادآبادی: از سر خشم گفتم از سیاست کنار می‌روم/ محور خرده اجماع اصلاح‌طلبان همچنان

عکس ها: آرش راهبر

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب این را هم اضافه کرد که اگر بخواهید انقلاب کنید باید زور داشته باشید و این زور منجر به هرج و مرج می‌شود و عوارض خیلی سنگینی خواهد داشت و بعد که پیامدهای آن را می‌بینید، معترض می‌شوید که چرا نگفتید. اما ما هشدار داده بودیم. 

این روزنامه نگار ادامه می‌دهد: همه تصور می‌کنند انقلاب ساده است و درباره اتفاق‌های پارسال هم فکر می‌کردند کشور لب پرتگاه است و با یک هول دادن سقوط می‌کند، اما دیدید که نشد و تمام کسانی که این تفکر را داشتند حالا معتقدند که این سیستم قابل تغییر نیست.

او انقلاب سال ۵۷ به رهبری آیت الله خمینی را مورد اشاره قرار می‌دهد و می‌گوید: تصور همگان این است که آن انقلاب به راحتی به پیروزی رسید، اما اینطور نبود حتی عده‌ای آیت الله خمینی را دست کم می‌گیرند او را فردی ساده و بی دانش می‌دانند، اما آن انقلاب به سرمایه هزار و ۲۰۰ ساله متکی و با قدرتی به نام سنت گره خورده بود و همه این‌ها دست به دست هم داد تا انقلاب به نتیجه برسد.

زیدآبادی می‌افزاید: مردم خشم انباشته دارند که همین منشا نارضایی است و همه صاحب نظران هم به آن اذعان دارند و بار‌ها گفته اند که رفتار تحقیرآمیز با مردم نداشته باشید و برای اینکه به نتیجه مطلوب برسیم باید به دنبال حرکت غیر خشونت آمیز باشیم؛ من به حامد اسماعیلیون هم گفتم ابتکار عمل داشته باشید و راه غیرخشونت آمیز پیش پای مردم قرار دهید.

به عقیده این روزنامه نگار خشونت بیشتر به طرف مقابل کمک می‌کند نه شما؛ وقوع یک انقلاب نیاز به ریشه‌های تاریخی، اقتصای همراهی روشنفکران و ایدئولوژی دارد و از همه مهمتر رهبر و در حال حاضر کسی وجود ندارد که مردم آن را به عنوان رهبر انتخاب کنند اگر هم باشد راهی زندان می‌شود مگر اینکه کسی از خارج از کشور بیاید.

این فعال سیاسی معتقد است: انقلاب ۵۷ با رهبری آیت الله خمینی به پیروزی رسید، چون انسان‌های بزرگی مانند آیت الله طالقانی، مهدی بازرگان و آیت الله منتظری پشت آیت الله خمینی بودند، آن‌ها شخصیت‌های خود ساخته‌ای بودند که توانستند کنار بروند تا رهبری این انقلاب به آیت الله خمینی برسد، اما در حال حاضر هیچ کس پشت هیچ کس نیست و همه ادعا دارند که یا خودشان یا هیچ کس دیگر. 

به گزارش دیدار؛ متن فوق تمام مباحث مطرح شده در قسمت اول را نمایندگی نمی‌کند، به همین دلیل شما را به دیدن و شنیدن اصل گفت‌وگو دعوت می‌کنیم.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی : ۱
غیر قابل انتشار : ۰
علی مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
0
0
سلام اولاپست جدید آقای زیدآبادی را بعنوان سخنگوی دولت تبریک میگم دوما آقای زیدآبادی چرا فکر میکنه همه اعتراضا را مسائل سیاسی بانی وباعثش هست .ناتوانی دولت در حکمرانی را نمی بینه،نابودی مذهب را،فساد روز افزون وهزاران معضل ومشکل دیگه. مدارای حاکمیت بعلت جبر زمانه با حضورمیلیونها کانال خبری است که دیگه می بینه روزنامه ها وروزنامه نگارا مرجعیت خودشان را در خبر وتحلیل از دست دادند. با تشکر
جواد پیمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
0
0
یک هفته هست که کفتکوهای تصویری شما اشکال فنی پیدا کرده وقابل مشاهده نیست
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی