تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
اصغر سلیمی، نماینده سمیرم مطرح کرد

نسل بعد در خطر؛ گوشت قرمز و سفید از سفره مردم پر کشیده!

اصغر سلیمی، نماینده سمیرم در مجلس با انتقاد از گرانی‌ها گفت: اینکه گرانی به صورتی است که مخصوصا جوانان و مادران فردای ما نمی‌توانند تغذیه خوبی را به بدن‌شان برسانند، قطعا می‌تواند برای آینده کشور مشکل‌ساز شود؛ در واقع این تغذیه فاجعه که مواد پروتئینی و گوشت و کربوهیدرات و ... در آن وجود ندارد، نسل بعد را هم به خطر انداخته است. چند درصد مردم ایران می‌توانند ماهی را سر سفره خود بیاورند؟ حال ما از ماهی عبور کردیم، با قیمت‌های بالا، گوشت قرمز و سفید هم از سفره مردم پر کشیده است.

کد خبر: ۱۵۸۹۲۶
۱۱:۳۵ - ۰۲ آذر ۱۴۰۲

نسل بعد در خطر؛ گوشت قرمز و سفید از سفره مردم پر کشیده!

دیدارنیوز: اصغر سلیمی نماینده سمیرم می‌گوید: اینکه گرانی به صورتی است که مخصوصاً جوانان و مادران فردای ما نمی‌توانند تغذیه خوبی را به بدن‌شان برسانند، قطعا می‌تواند برای آینده کشور مشکل‌ساز شود. اگر بنا باشد حداقل‌های زندگی مردم تامین شود، باید بدانیم که این حداقل‌ها، همین مواد غذایی و مایحتاج روزانه آن‌هاست.

اصغر سلیمی نماینده سمیرم به گلایه از افزایش قیمت‌ها در بخش خوراکی‌های اصلی خانواده‌ها پرداخته که در ادامه می‌توانید مهم‌ترین بخش‌های این مصاحبه را بخوانید:

* یکی از موضوعاتی که در سلامت مردم حائز اهمیت است این است که بتوانند مواد غذایی دارای پروتئین، ویتامین و کربوهیدرات را تامین کنند، اما بسیاری از خانواده‌ها به واسطه گرانی‌ها، در تهیه این اقلام اساسی با چالش جدی روبرو شدند.

* ایران، کشوری جوان است و افراد زیادی از جمعیت ما در رده‌های سنی کودکان، نوجوانان و جوانان قرار گرفته‌اند و ضرورت دارد به همه مردم از جمله این بخش جوان کشور، در موضوع تغذیه آن‌ها توجه شود. از طرفی ما نمی‌توانیم پروتئین گیاهی را جایگزین پروتئین حیوانی کنیم.

* یکی از شعارهای دولت سیزدهم این بوده که وضعیت معیشت مردم را بهبود و اقلام اساسی آن‌ها را تامین کند. ما هم در مجلس به دنبال این بودیم که این اتفاق، از طریق کالابرگ الکترونیکی رخ دهد، اما مرتب شاهد این هستیم که قیمت‌ها در بازار در حال افزایش است. گرانی در گوشت قرمز و سفید، تخم‌مرغ، لبنیات و... مشهود است و این موضوع باعث شده روز به‌روز توان خرید مردم پایین بیاید و حتی آن‌ها نتوانند خیلی از اقلام خوراکی که بدن‌شان به آن نیاز دارند را آن‌طور که شایسته است، تامین کنند.

* اینکه گرانی به صورتی است که مخصوصا جوانان و مادران فردای ما نمی‌توانند تغذیه خوبی را به بدن‌شان برسانند، قطعا می‌تواند برای آینده کشور مشکل‌ساز شود؛ در واقع این تغذیه فاجعه که مواد پروتئینی و گوشت و کربوهیدرات و ... در آن وجود ندارد، نسل بعد را هم به خطر انداخته است. اگر بنا باشد حداقل‌های زندگی مردم تامین شود، باید بدانیم که این حداقل‌ها، همین مواد غذایی و مایحتاج روزانه آن‌هاست.

* اگر پروسه اشتغال‌زایی، مسکن و خودرو را جزو کار‌های بلندمدت دولت بدانیم که زمان می‌برد تا به نتیجه مثبت برسد، اما در موضوع مایحتاج اساسی آن‌ها مثل پروتئین حیوانی که تشکیل شده از گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات و... باید کاری فوری و کوتاه‌مدت انجام داد.

* بهتر است هر فردی در هفته، دو بار ماهی میل کند، اما با قیمت فوق‌العاده بالایی که این کالا دارد، چند درصد مردم ایران می‌توانند ماهی را سر سفره خود بیاورند؟ حال ما از ماهی عبور کردیم، با قیمت‌های بالا، گوشت قرمز و سفید هم از سفره مردم پر کشیده است. اکنون وضعیت به‌گونه‌ای شده است که بعید می‌دانم خیلی از مردم بتوانند به طور ماهیانه هم، گوشت خانوار خود را تامین کنند.

* انتظار از دولت این است که با حمایت خود از دامداران و عشایر، کاری کند که تولیدات آن‌ها افزایش پیدا کند و اگر هم نیاز است با واردات، آن اقلام را تامین کنند تا بازار به یک ثبات نسبی برسد.

* دولت در موضوع ارائه کالابرگ الکترونیکی بسیار تاخیر داشت و همچنین آن چیزی که مدنظر مجلس بود را عملی نکرد. نظر ما در مجلس این بود که با کالابرگ الکترونیکی، مایحتاج مردم تامین شود، اما خروجی کار دولت این را نشان نداده است. حذف ارز ترجیحی از سوی دولت هم، تورم را افزایش جدی داد. بنا نبود به‌واسطه حذف ارز ترجیحی، تورم شدید در کالا‌های اساسی مردم اتفاق بیفتد، ولی پس از این رویکرد دولت دیدیم که افزایش قیمت، روی همه چیز اعمال شد.

* یادمان باشد وقتی قانون جوانی جمعیت وضع می‌شود، باید به زیرساخت‌های آن که تغذیه مناسب جوانان است، توجه شود. وقتی فقر آهن مشهود باشد و مثلاً دختران جوان امروزی، کم‌خونی داشته باشند، حتماً روی نسل آینده تاثیر منفی خواهد گذاشت و این چالش در آینده می‌تواند، ابعاد اجتماعی هم به خود بگیرد.

منبع: رویداد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی