تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
غلامرضا نوری قزلجه، نماینده بستان‌آباد مطرح کرد

مجلس «بله‌قربان‌گو» اجازه تکرار این دولت را نمی‌دهد

غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مجلس با بیان اینکه درخواست ارائه مستندات خیلی از ردصلاحیت شدگان را بی‌جواب گذاشتند، گفت: اگر بخواهند یک مجلس دست‌چین و بله قربان‌گو و کاملا هماهنگ با دولت بچینند مطمئن باشند که نتیجه آن مجلس به ضرر همین دولت خواهد بود و اجازه نخواهد داد که این دولت تکرار شود.

کد خبر: ۱۵۸۸۷۱
۱۰:۵۳ - ۰۱ آذر ۱۴۰۲

مجلس «بله‌قربان‌گو» اجازه تکرار این دولت را نمی‌دهد

دیدارنیوز: رئیس فراکسیون مستقلین مجلس گفت: شما بروید و بررسی کنید که منتقدین دولت چقدر در مسیر کار‌ها پای دولت را گرفتند؟ بیشتر دست دولت را گرفتند؛ با نقد‌ها و صحبت‌ها و پیشنهادات و راهنمایی‌شان سعی کردند دست دولت را بگیرند، اما همان‌هایی که به خودشان نامه زده بودند بیایید رئیس جمهور شوید، همین‌ها بودند که استیضاح‌ها و سوال‌ها را انجام می‌دادند.

غلامرضا نوری نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این سوال که «بعد از اعلام نتایج بررسی هیات‌های اجرایی، اعتراضات و انتقادات زیادی نسبت به آن وجود داشت و شرایطی به وجود آمد که به نظر می‌رسید عدم تجربه مدیریت سیاسی در کلان وزارت کشور در لایه‌های مختلف تا سطوح فرمانداری‌ها و تشکیل هیات‌های اجرایی به نحوی موثر بوده که کار هیات اجرایی را تحت‌الشعاع خود قرار داده است، فکر می‌کنید این مساله چه اندازه موثر بوده است؟»، گفت: به‌نظر می‌آید ریشه اصلی مشکل اینجاست که وزیر کشوری که انتخاب شد تجربه کار در حوزه سیاسی و اجتماعی نداشت، البته این می‌توانست در انتخاب معاونین، استانداران و فرمانداران به نوعی جبران شود که متاسفانه انتخاب آن‌ها هم در همین مسیر قرار گرفت. یعنی اغلب‌شان افرادی شدند که در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی خیلی تجربه یا سابقه مدیریت نداشتند و اغلب‌شان هم شاید بار اول بود که در این رده‌ها آن هم در مدیریت یک استان یا شهرستان در سیستم اداری و مدیریتی قرار می‌گرفتند.

ناشی‌گری و ناپختگی در حوزه مدیریت سیاسی-اجتماعی در مجموعه وزارت کشور مشهود است

وی ادامه داد:، چون این ویژگی و این سبک و سیاق وزارتی در حوزه‌های استانی و شهرستانی هم ادامه پیدا کرد لذا این نقصان متوجه مجموعه بدنه وزارت کشور شد و این کم‌تجربه بودن یا عدم پختگی در این حوزه مشهود است. طبیعتاً در چنین فضایی تصمیماتی هم که گرفته شود، عاری از اشکال نخواهد بود.

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس افزود: شاید نمود بارز این مساله همین نتیجه بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی بود که چند هزار نفر و نزدیک به یک سوم داوطلبان نتوانستند تایید صلاحیت دریافت کنند و این یک کار بی‌سابقه‌ای بود که در هیات‌های اجرایی رقم خورد و بعضاً هم فراقانونی عمل شده یا قانون رعایت نشده است.

وی اضافه کرد: در ادامه آن هم درخواست ارائه مدارک و مستندات خیلی از ردصلاحیت شدگان را بی‌جواب گذاشتند و مدارک را ارائه ندادند یا در مواردی حتی درخواست را هم نپذیرفتند؛ این نشان از یک ناشی‌گری و ناپختگی در حوزه مدیریت سیاسی-اجتماعی در مجموعه وزارت کشور است.

وزارت کشور بداند مسئولیت سنگینی در حفظ سلامت انتخابات دارد

نوری با اشاره به مسئولیت مجموعه دولت نسبت به انتخابات، تصریح کرد: در مجموع این مرحله گذشت و الان هم کشور در شرایطی نیست که بگوییم بیاییم وزارت کشور و استانداری‌ها و فرمانداری‌ها را درست و اصلاح کنیم؛ چون فرصت این مساله گذشته و این انتظار هم نیست. ولی این انتظار وجود دارد که شخص رئیس‌جمهور متوجه این موضوع شوند که مسئولیت یک امر بسیار سنگین و خطیری که همانا یک انتخابات سالم و مشارکتی است را در کشور بر عهده دارند خصوصاً بعد از ۲ انتخابات که با مشارکت حداقلی برگزار شد و الان برای این انتخابات خیلی‌ها چشم دوخته‌اند؛ دوستان از یک منظری و دشمنان از منظر دیگری به انتخابات نگاه می‌کنند تا ببینند چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی تاکید کرد: امیدواریم اهمیت این موضوع برای دولت جا بیفتد و بتوانند باقی‌مانده مسیر را جبران کنند خصوصاً با حفظ کامل بی‌طرفی دولت و حفظ سلامت انتخابات و امنیت انتخابات که دو امر مهم است. البته باتوجه به تجارب و سوابقی که دارند ما مطمئن هستیم در امنیت انتخابات ان‌شاءالله هیچ مشکلی به‌وجود نمی‌آید، اما در بحث سلامت انتخابات این افرادی که الان آمدند و در رأس هیات‌های اجرایی هستند، استاندار شدند و در وزارت کشور مسئولیتی دارند، باید بدانند مسئولیت سنگینی در حفظ سلامت انتخابات دارند و باید به‌طور جدی به این موضوع توجه کنند و اجازه ندهند که خدایی ناکرده در رده‌های پایین‌دستی و جا‌هایی که در مورد امور اجرایی رأی‌گیری‌ها و سلامت انتخابات تصمیم می‌گیرند و عمل می‌کنند، اتفاقات ناشایستی رخ دهد.

نمایندگان دست‌چین شده اغلب به اولین و جدی‌ترین مخالفین دولت تبدیل می‌شوند

نایب رئیس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس افزود: مساله رعایت بی‌طرفی خیلی مهم است چراکه الان بحث صلاحیت‌ها از هیات‌های اجرایی گذشت و هرچه که بود تمام شده و دولت باید تلاش کند در سلامت انتخابات نقش خوبی را ایفا کند، خصوصا با حفظ بی‌طرفی خودش (دولت) و عوامل اجرایی‌شان در استان‌ها و شهرستان‌ها وگرنه برای دولت هزینه‌تراشی شده و از محبوبیت و مقبولیت آن کاسته خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: شاید در ابتدا خوشحال باشند به اینکه می‌توانند یک نماینده‌ای را به مجلس بفرستند از یک حوزه انتخابیه، اما در قبال آن همه را علیه دولت می‌کنند، تجربه هم نشان داده که این گونه نمایندگانی که اینطور دست‌چین شده می‌آیند در اغلب موارد به اولین و جدی‌ترین مخالفین دولت تبدیل می‌شوند.

در مورد مشارکت، دولت به سهم خود نمره خوبی نگرفت

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس درخصوص «نقش دولت در بحث مشارکت بالا در انتخابات»، گفت: قطعا همینطور است، تاکید ما هم رعایت قانون است و اگر الان گلایه‌ای نسبت به هیات‌های اجرایی و وزارت کشور وجود دارد به خاطر این است که بر مُر قانون عمل نکردند و اشکال همین است، اگر بر قانون عمل کنند کسی معترض نیست.

وی ادامه داد: البته در مورد مشارکت به نظرم دولت نمره خوبی نگرفت و در زمان عملکرد هیات اجرایی برای تایید صلاحیت‌ها فرصت مشارکتی کردن و رقابتی کردن انتخابات را از دست داد. حداقل دولت در حیطه خودش بخش اعظمی از این فرصت را از دست داد. امیدواریم ان‌شاءالله در مراحل بعدی بتواند این نقیصه را جبران کند و یک انتخابات مشارکتی و رقابتی و سالم را مدیریت کند و با مدیریت خود، از دست دادن این بخش از کار را بتواند جبران کند. خصوصا اینکه اطمینان بدهد و رفتار عوامل برگزاری انتخابات چنان باشد که دیدگاه افکار عمومی بر این باشد که دولت بی‌طرف است و دارد انتخابات سالمی را برگزار می‌کند. دولت می‌تواند حداقل با این رویکرد خود در ماه‌ها و روز‌های آینده قدری به مشارکتی شدن انتخابات و رقابتی شدن کمک کند.

عقبه ایدئولوژیکی و سیاسی دولت نشان داده از یک انتخابات حداقلی بدشان نمی‌آید

نوری در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با «نحوه تعامل میان وزارت کشور با رسانه‌ها که با استفاده از ادبیاتی محدودکننده و غیرسیاسی، محدودیت را به رسانه‌های داخلی اعمال می‌کند که در نتیجه آن دست رسانه‌های رسمی بسته شده و فضای اطلاع‌رسانی در اختیار رسانه‌های زرد یا فارسی‌زبان معاند خارج از کشور قرار می‌گیرد»، گفت: ببینید این مساله بازمی‌گردد به همان سوال اول و توضیحاتی که عرض کردم، نگاه اجتماعی و سیاسی در وزارت کشور و این نگاه که ما باید یک انتخابات مشارکتی داشته باشیم، و آنچه که برای نظام و کشور مهم است حضور حداکثری مردم در انتخابات است، به نظر می‌رسد که هنوز جا نیفتاده است.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم یک انتخابات مشارکتی را محقق کنیم همه چیز را امنیتی نگاه کردن و اینجوری فضا را بستن، جواب نمی‌دهد. اینجا دو حالت وجود دارد یا به خاطر همان کم‌تجربگی در حوزه اجتماعی و سیاسی است و بلد نیستند یک فضای مشارکتی را درست کنند که خب در اینجا یک پایه و ستون مهم رسانه‌ها هستند، رسانه‌های داخلی که متعهدانه و مسئولانه می‌توانند اخبار را منعکس و فضا را برای یک انتخابات مشارکتی رقم بزنند یا حالت دوم این است که با وضع محدودیت‌ها در حضور حداکثری و مشارکت پایین، دنبال یک نتیجه مطلوب جناحی بگردند، که عقبه ایدئولوژیکی و سیاسی دولت در عرصه‌هایی نشان داده که از یک انتخابات حداقلی بدشان نمی‌آید و یک انتخابات با مشارکت پایین را انتخاباتی تلقی می‌کنند که طیف فکری خودشان آنجا قطعا با ریسک پایین‌تر و هزینه کمتر برنده می‌شوند و به سهولت می‌توانند کرسی‌ها را به دست بیاورند.

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی افزود:، اما کسانی که این را تعقیب می‌کنند به نظرم باید حتما متوجه باشند که این برای نظام، کشور و مصالح کشور اصلا خوب نیست. ما وقتی می‌توانیم پشتوانه مردمی را برای نظام داشته باشیم، مشارکت مردم را برای توسعه کشور داشته باشیم و اعتماد عمومی را جلب کنیم که افراد بیشتری در انتخابات حضور پیدا کنند و آراء بیشتری را حالا به هر نامزدی که مدنظرشان است، به صندوق بیندازند. یکی از ملزومات همین امر هم حضور نامزد‌هایی با طیف فکری متنوع در چارچوب قانون اساسی است.

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس تصریح کرد: اگر خدای نکرده فکرشان بر این اساس باشد که حالا اشکال ندارد مشارکت پایین به نفع ماست، به نظرم این خیانت است و حتما باید این مسیر را بازگردند و حتما به دنبال انتخابات مشارکتی باشند.

همان‌هایی که نامه زدند بیایید رئیس‌جمهور شوید، استیضاح‌ها و سوال‌ها را انجام می‌دادند

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس با اشاره به سابقه همکاری دوساله دولت و مجلس انقلابی، یادآور شد: دولت مطمئن باشد که از یک انتخابات با مشارکت بالا و تنوع کاندیدا‌ها مجلسی شکل می‌گیرد و نمایندگانی در مجلس حضور پیدا می‌کنند که بیشترین کمک را به دولت خواهند کرد؛ همین مجلسی که دو سال و نیم با آن کارکردند باید تجربه شود، همان‌هایی که به خودشان نامه زده بودند بیایید رئیس جمهور شوید، همین‌ها بودند که استیضاح‌ها و سوال‌ها را انجام می‌دادند.

وی ادامه داد: اصلا شما بروید و بررسی کنید که منتقدین دولت چقدر در مسیر کار‌ها پای دولت را گرفتند؟ بیشتر دست دولت را گرفتند؛ با نقد‌ها و صحبت‌ها و پیشنهادات و راهنمایی‌شان سعی کردند دست دولت را بگیرند پس این تجربه شد، دولت باید بداند که یک مجلس فراگیر که در آن چندصدایی باشد و از مشارکت حداکثری مردم شکل بگیرد بیشترین کمک را به دولت در مسیر خدمت به کشور انجام خواهد داد.

مجلس دست‌چین و بله قربان‌گو اجازه نخواهد داد این دولت تکرار شود

نوری تاکید کرد: اگر بخواهند یک مجلس دست‌چین و بله قربان‌گو و کاملا هماهنگ با دولت بچینند مطمئن باشند که نتیجه آن مجلس به ضرر همین دولت خواهد بود و اجازه نخواهد داد که این دولت تکرار شود.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی