تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
از چشم جهان (۱۲۳)؛ گزارش هشدارآمیز دیلی بیست

آمریکا وارد مرحله خطرناکی از جنگ در سایه با ایران شده است

موج درگیری‌های متقابل اخیر میان گروه‌های نیابتی ایران و نظامیان آمریکایی در خاورمیانه، زنگ خطری است برای بروز بحرانی تمام عیار در منطقه.

کد خبر: ۱۵۸۸۱۴
۱۱:۱۱ - ۳۰ آبان ۱۴۰۲

ایران آمریکا از چشم جهان

دیدارنیوزـ سرویس بین‌الملل: این مطلب را با ترجمه اختصاصی دیدار بخوانید با این توضیح که لزوما مطالب درج شده در این مقاله مورد تایید دیدار نیست و تنها جهت اطلاع خوانندگان منتشر شده است.

منبع: وب سایت آمریکایی  Daily Beast

نویسنده: شانون واورا (خبرنگار امنیت ملی دیلی بیست)

مترجم: حمید رضا بابایی

در هفته‌های اخیر نیرو‌های آمریکایی در خاورمیانه هدف حملات گسترده رزمندگان مرتبط با ایران قرار گرفته‌اند. حملات متقابل نظامیان آمریکایی، خطر آغاز جنگی گسترده را در منطقه درپی خواهد داشت.

گرچه آمریکا می‌گوید این عملیات اقدامی است بازدارنده برای مقابله با حملات بیشتر علیه نیروهایش در منطقه، اما حملات تلافی‌جویانه آمریکا، کاملا هم موفق نبوده است. به گزارش آسوشیتدپرس، همین جمعه گذشته بود که پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه، هدف سه حمله قرار گرفت که در نوع خود شدیدترین اقدام نظامی علیه منافع آمریکا در منطقه بوده است.

درگیری‌های جاری در منطقه این نگرانی را برانگیخته که مبادا آمریکا به حملات گسترده‌تر مقابله‌جویانه متوسل شود، که در این صورت با هدف اعلام شده واشینگتن مبنی بر توسل به اقدامی بازدارنده علیه نیرو‌های آمریکایی در منطقه، مغایرت خواهد داشت. تاکنون آمریکا توانسته است بدون واکنش شدید ایران، عملیات متقابل انجام دهد، اما روند تحرکات نظامی و حملات مکرر به نیرو‌های آمریکایی، زمینه‌ساز حوادث احتمالی است که می‌تواند تعابیری نادرست را نیز به همراه داشته باشد.

آمریکا وارد مرحله خطرناکی از جنگ در سایه با ایران شده است

 

این سخنان را برایان فینوکین، کارمند سابق دفتر مشاوره حقوقی وزارت امور خارجه آمریکا بیان کرده است. وی در این مرکز در خصوص مسایل سیاسی و حقوقی در عرصه اقدامات متقابل و نیز استفاده از نیروی نظامی، به مقامات آمریکایی مشاوره می‌داد.

فینوکین که اکنون مشاور ارشد برنامه آمریکا در گروه بین‌المللی بحران است، به دیلی بیست گفت: "زمینه‌های فراوانی برای سوء برداشت و همچنین بروز حوادث ناگوار، از جانب هر دو طرف درگیری وجود دارد. اگر نظامیان آمریکایی در یکی از این حملات کشته شوند، آمریکا شاید احساس کند که باید واکنشی شدیدتر نشان دهد، و احتمالا این پاسخ، مستقیما به معنای حمله به نیرو‌های سپاه پاسداران خواهد بود، اقدامی که دولت آمریکا تاکنون انجام نداده است. "

یکی از اهداف اعلام شده دولت بایدن از حمله به نیرو‌های مرتبط با ایران، جلوگیری از گسترش جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه اعلام شده است.

لیود آستین وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: "رئیس جمهور هیچ اولویتی مهم‌تر از حفظ امنیت نیرو‌های آمریکایی ندارد، وی دستور اقدام امروز را صادر کرد تا تصریح کند آمریکا از خود، نیرو‌ها و منافعش دفاع خواهد کرد. "

مقامات آمریکایی از هفته‌ها قبل، به ایران و نیرو‌های نیابتی‌اش هشدار داده‌اند خود را از جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه دور نگه دارند. با این حال، نیرو‌های مرتبط با ایران از نیمه اکتبر تاکنون مکررا و شاید بتوان گفت هر روز، به نیرو‌های آمریکایی در سوریه و عراق حمله کرده‌اند.

ماه گذشته، یک رزم‌ناو آمریکایی مجبور شد تعداد زیادی موشک و پهپاد شلیک شده از جانب نیرو‌های حوثی در یمن را رهگیری کند. حوثی‌ها که از جانب ایران حمایت می‌شوند، روز سه‌شنبه اعلام کردند که منافع اسرائیل را هدف حملات موشیک بالیستیک قرار داده‌اند.

از نظر فینوکین، نه ایران و نه آمریکا هیچ یک خواستار جنگی گسترده‌تر نیستند. وی  می‌گوید ایران هم اکنون تلاش می‌کند در مقابل حمایت‌های بی‌دریغ آمریکا از اسرائیل، خودی نشان دهد. البته نه برای آغاز جنگی شدید، که کار آسانی هم نیست.

فینکوکین می‌گوید: "ایران رویکردی متوازن داشته است، زیرا از یک طرف می‌خواهد فشار بر آمریکا را حفظ کند، آن هم به دلایلی نظیر حمایت آمریکا از اسرائیل در غزه، و از طرف دیگر به دنبال جنگ در منطقه نیست. "

پنتاگون تلاش کرده است تا وانمود کند حملات متقابل آمریکا علیه اهداف ایران در روز‌های اخیر، نشان می‌دهد سیاست بازدارندگیِ آمریکا کارآمد بوده است. یک دلیل این امر آن است که وزارت دفاع مدعی است این حملات متقابل، در جلوگیری از گسترش جنگ اسرائیل-حماس در منطقه موثر بوده. این سخنان سابرینا سینگ معاون دبیر مطبوعاتی پنتاگون بوده که روز سه‌شنبه به خبرنگاران اعلام کرد: "ما می‌خواهیم این جنگ میان اسرائیل و غزه محدود باشد. ما خواستار مناقشه‌ای گسترده‌تر در منطقه نیستیم. این امر تا امروز رخ نداده و شاهد نبوده‌ایم که جنگ غزه به سایر کشور‌های همسایه و منطقه سرایت کند. "

به گفته فینوکین، "اما این برداشت شخصی خود اوست. "

به نوشته سایت Task and Purpose که تحلیل نظامی ارائه می‌کند، از زمان به قدرت رسیدن جو بایدن، تا اواخر مارچ، ایران و نیرو‌های نیابتی‌اش، ۸۳ بار به نیرو‌های آمریکایی حمله کرده‌اند. تنها از ۷ اکتبر تعداد این حملات ۶۰ مورد بوده است.

به گفته فینوکین، حملات ایران به نیرو‌های آمریکایی در منطقه نشان می‌دهد جنگ اسرائیل-حماس گسترش یافته است: "این جنگ به مناطق دیگر نیز سرایت کرده. حمله به نیرو‌های آمریکایی در عراق و سوریه مدتی قطع شده بود، اما آن شرایط دیگر به پایان رسید؛ یعنی در بحبوحه جنگ غزه. پس این جنگ به مناطق دیگر گسترش یافته است. "

از مقامات پنتاگون پرسیده شد که چرا با وجود حملات به نیرو‌های آمریکایی، وزارت دفاع آمریکا اقدامات متقابل خود را موفق می‌داند؛ که پنتاگون پاسخ داد حملات مداوم به سربازان آمریکایی، "مسئله‌ای جدا" از اقدام بازدارنده علیه ایران است.

اما حتی اگر این ادعا درست هم باشد، مقامات آمریکایی پذیرفته‌اند که یک هدف این حملات متقابل، دادن پاسخ به اقدامات تحریک آمیز ایران است، و نه صرفا جلوگیری از گسترش جنگ غزه...

ژنرال مایکل کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا می‌گوید: "این حملات پاسخی بود به اقدامات تحریک آمیز و دائمی سپاه پاسداران و گروه‌های وابسته به آن در عراق و سوریه. "

درک اوضاع

آمریکا برای ارسال پیام خود به ایران، تلاش‌های بیشتری هم کرده است، از جمله اعزام دو رزم‌ناو به منطقه و صدور بیانیه‌های متعدد برای مقابله با اقدامات ایران.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا هفته پیش به عراق سفر کرد. به گزارش رویترز، وی در دیدار با محمد شیعه السودانی نخست وزیر عراق، از او خواست نیرو‌های عراقی را سرکوب کند و مانع از تشدید اوضاع شود.

به گفته فینوکین، آمریکا برای آن که اوضاع کاملا غیرقابل مهار نشود، علاوه بر تقویت حضور نظامی، تشدید فعالیت‌های دیپلماتیک و حملات متقابل، به سایر اقدامات نیز فکر خواهد کرد که احتمالا عاقلانه‌تر خواهد بود، نظیر خروج بی سر و صدای نیروهایش از منطقه.

"آمریکا برای کاهش تنش‌ها و مقابله با خطر تشدید و گسترش جنگ در منطقه، باید به سایر ابزار‌ها نیز بیندیشد".

اما یک سوال مهم آن است که آیا تهران صراحتا به گروه‌های نیابتی یا نیرو‌های تحت‌الحمایه خود دستور می‌دهد به سراغ نیرو‌های آمریکایی در منطقه بروند؟ میران نفوذ ایران بر گروه‌های نیابتیِ مدنظر، کاملا مشخص نیست، یا این حال پنتاگون می‌گوید ایران بر این گروه‌ها تاحدی نفوذ دارد.

به گفته سینگ: "مشخص است که سپاه پاسداران از این گروه‌ها حمایت می‌کند، سلاح و پول در اختیارشان قرار می‌دهد، آن‌ها را تجهیز می‌کند و آموزش می‌دهد؛ لذا آن‌ها قطعا در خصوص اقدامات این گروه‌‎ها تا حدی مسئول هستند. حملات ما، یک علامت است، و علامتی بزرگ را به ایران و گروه‌های وابسته به آن ارسال می‌کند که بس کنند... به نظرم ایران قطعا متوجه این پیام شده است."

آمریکا وارد مرحله خطرناکی از جنگ در سایه با ایران شده است

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی