تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
رشیدی کوچی، نماینده مجلس اعلام کرد

این سطح از ردصلاحیت مسبوق به سابقه نیست؛ جریان خالص‌ساز در دولت نفوذ کرده!

جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت در مجلس با اشاره به اینکه این سطح از رد صلاحیت در هیات اجرایی مسبوق به سابقه نیست، گفت: اخیرا یکی از این آقایان که به لباس روحانیت هم ملبس است، در توییتی اعلام کرده بود نمایندگانی که مخالف با طرح صیانت هستند، باید رد صلاحیت شوند. متاسفانه این جریان تا حدودی در دولت هم نفوذ کرده و به نظر می‌رسد دارد تمام تلاشش را می‌کند که خالص سازی مد نظرش را رقم بزند.

کد خبر: ۱۵۸۵۴۸
۱۹:۰۲ - ۲۳ آبان ۱۴۰۲

جریان خالص‌ساز در دولت نفوذ کرده است

دیدارنیوز: نماینده مردم مرودشت از احتمال ورود شورای نگهبان به ماجرای ردصلاحیت‌ها توسط هیأت اجرایی خبر داد و گفت: این سطح از رد صلاحیت در هیئت اجرایی مسبوق به سابقه نیست.

اختلافات میان بهارستان و پاستور هر روز آشکارتر می‌شود و با رد صلاحیت برخی نمایندگان توسط هیأت اجرایی وزارت کشور، هر دو قوه شمشیر خود را علیه دیگری تیز کرده‌اند.

چنانچه برخی نمایندگان رد صلاحیت‌های اخیر را «انتقام جویی دولت» علیه منتقدانش خاصه منتقدانش در مجلس می‌دانند. با این وجود معاون رئیسی منتقدان به ردصلاحیت‌ها را دعوت به متانت می‌کند و گفته می‌شود وزیر کشور نیز در جمعی گفته است «فضای انتقادی به فضای انتخاباتی وصل نشود که این کار ممکن است به مشارکت آسیب بزند.»

جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت، از جمله منتقدان دولت در پارلمان است که از ردصلاحیت‌ها مصون مانده است. او از جریان خالص سازی روایت می‌کند که در دولت نیز نفوذ کرده است.

او تاکید دارد؛ «با قاطعیت می‌گویم و شما این خبر را کار کنید و به یادگار از من داشته باشید که هیچ مجلسی مثل مجلس فعلی با دولت همکاری نکرده و نخواهد کرد. به نظرم مجلس بعدی دولت را خیلی اذیت کند.»

در ادامه گفتگو با رشیدی کوچه را می‌خوانید:

* آقای رشیدی کوچی، تحلیل شما از اتفاقاتی که در ردصلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی رخ داد و برخی چهره‌هایی که تصور ردصلاحیت شدنشان وجود نداشت، از سوی این هیات‌ها ردصلاحیت شدند چیست؟

هیئت اجرایی اجرایی اجازه احراز و عدم احراز ندارد. هیئت اجرایی باید بر اساس مستندات مراجع پنج‌گانه اظهار نظر کند. به‌عنوان مثال اگر کسی پرونده قضایی در دادگاه داشته باشد و محکوم شده باشد، هیئت اجرایی جلسه برگزار می‌کند و شخص را به دلیل محکومیت قطعی‌اش رد می‌کند. اگر مدارکش ناقص باشد آن‌جا بررسی می‌کنند ومی‌گویند نمی‌تواند تایید صلاحیت شود.

هیات اجرایی کار هیات نظارت را انجام داده است!

در بعضی جا‌ها هیئت اجرایی، کار هیئت نظارت را انجام داده و احراز صلاحیت کرده و به شخصی که رد صلاحیت شده اعلام کرده‌اند، مراجع چندگانه نظری نسبت به شما نداشته‌اند، ولی ما به این نتیجه رسیدیم که شما در عزل و نصب‌ها دخالت کرده‌اید، در صورتی‌که تشخیص این کار بر عهده هیئت اجرایی نیست و برعهده هیئت نظارت است که خودش زیرمجموعه شورای نگهبان است. این‌جا میان دوستان محل اختلاف است.

این سطح از ردصلاحیت مسبوق به سابقه نیست؛ جریان خالص‌ساز در دولت نفوذ کرده!

از بین منتقدان دولت فقط من تایید شدم، اما با دردسر

* برخی می‌گویند رد صلاحیت‌ها به دلیل انتقادات از دولت بوده، برخی مخالفت با طرح صیانت و لایحه حجاب و عفاف را علت می‌دانند و.. نظر شما چیست؟

من این را نمی‌توانم تایید کنم، ولی رد هم نمی‌کنم. افرادی که در هیئت‌های اجرایی رد شدند عموما نمایندگانی بودند که به برخی عملکرد‌های دولت انتقاد داشتند و متاسفانه تداخل این اتفاق، این شائبه‌ها را به‌وجود آورده است.

روزنامه ایران در مقاله معروفش، درباره رد صلاحیت نمایندگان حاشیه ساز نوشته بود که من هم یکی از آن‌ها بودم و مثل این که از بین آن افراد فقط من تایید شده‌ام. البته من هم دردسر‌هایی را داشتم و به این راحتی نبود که بتوانم تاییدیه را از هیئت اجرایی بگیرم، ولی نمی‌خواهم به‌هیچ‌عنوان به آن مسئله ورود کنم.

اما تقریبا همه چهره‌هایی که در مقاله معروف روزنامه ایران از آن‌ها نام برده شده بود به‌جز بنده، رد شده‌اند.

این سطح از ردصلاحیت در هیات‌های اجرایی مسبوق به سابقه نیست

* پیش بینی می‌کنید هیات نظارت این حاشیه‌های ایجاد شده از سوی هیات‌های اجرایی را حل و فصل کند و شاهد تایید صلاحیت چهره‌های بیشتری باشیم؟

بله، ممکن است و به نظر من این اتفاق خواهد افتاد. به‌عنوان نماینده مجلس و عضو کمیسیون داخلی و شورا ماجرا را این‌طور می‌بینم. این سطح از رد صلاحیت در هیئت اجرایی مسبوق به سابقه نیست. امروز و در این دولت است که ما شاهد این حجم از رد صلاحیت‌ها در هیئت اجرایی هستیم، آن‌هم برای نمایندگان مستقر که دلیلیش هم همان است که عرض کردم.

مجلس بعدی دولت را خیلی اذیت کند

* می‌توان این تحلیل را داشت که دولت به دنبال مدیریت مجلس آینده است؟

دولت‌ها تلاش می‌کنند که این اتفاق بیفتد، ولی من با قاطعیت می‌گویم و شما این خبر را کار کنید و به یادگار از من داشته باشید که هیچ مجلسی مثل مجلس فعلی با دولت همکاری نکرده و نخواهد کرد. به نظرم مجلس بعدی دولت را خیلی اذیت کند.

جریان خالص‌ساز در دولت نفوذ کرده است

جریان خاص در کشور، که عموما افرادی با نگاه‌های تندرو هستند هدفشان خالص سازی است. این موضوع بر کسی پوشیده نیست. وقتی فقط مصاحبه‌ها و تیتر‌های این جریان خاص و افراد شاخص این جریان در نظر می‌گرفته می‌شود گویای همین نکته است. به صراحت اعلام می‌کنند مجلس باید از چیزی که در حال حاضر وجود دارد با ما همراه‌تر شود.

اخیرا یکی از این آقایان که به لباس روحانیت هم ملبس است، در توییتی اعلام کرده بود نمایندگانی که مخالف با طرح صیانت هستند، باید رد صلاحیت شوند. متاسفانه این جریان تا حدودی در دولت هم نفوذ کرده و به نظر می‌رسد دارد تمام تلاشش را می‌کند که خالص سازی مد نظرش را رقم بزند.

البته که حتما تیرش به سنگ می‌خورد ما افراد عاقل زیادی در دولت داریم که کمک می‌کنند این اتفاق نیفتد و هم‌چنین مردم ما آگاه و هوشیارند و حتما از این جریان برائت خواهند کرد.

مطلب مرتبط:

هیات‌های اجرایی مهندسی شده‌اند؛ قالیباف به این وضعیت ورود کند

«رئیسی» از رد صلاحیت‌ها بی‌اطلاع نیست/ این آخرین فرصت جمهوری اسلامی است

اعتراض مهدی‌زاده به ردصلاحیتش: مگر داماد روحانی بودن جرم است؟

نماینده ردصلاحیت‌ شده: دولت رئیسی، لوکوموتیو جریان خالص‌ساز است

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی