تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
ستاد امر به معروف کارش خودرو نیست و ارتباطی به این موضوع ندارد

ورود عجیب «ستاد امر به معروف» به حوزه خودرو؛ فقط سازمان ملل ورود نکرده!

ورود عجیب ستاد امر به معروف و نهی از منکر به حوزه خودرو بحث‌های زیادی بین فعالان اقتصادی به راه انداخته است؛ محمدرضا نجفی‌منش، کارشناس صنعت خودرو در این باره گفته فقط سازمان ملل است که به این حوزه وارد نشده وگرنه ۲۳ نهاد در کشور ما در این بخش دخالت می‌کند که با ستاد امر به معروف ۲۴ نهاد می‌شود.

کد خبر: ۱۵۸۴۸۱
۱۹:۱۵ - ۲۲ آبان ۱۴۰۲

ورود عجیب «ستاد امر به معروف» به حوزه خودرو؛ فقط سازمان ملل ورود نکرده!

دیدارنیوز: در حالی ستاد امر به معروف و نهی از منکر به صف منتقدان قیمت خودرو پیوسته است که انجمن خودروسازان می‌گوید قیمت مواد اولیه خودرو در ده سال گذشته به طور متوسط ۳۸ برابرو قیمت خودرو تنها ۱۳ برابر شده است.

حواشی و فراز و نشیب‌های صنعت و بازار خودرو در چند سال گذشته که با افزایش شدید قیمت‌ها بیشتر از قبل شده سبب شده تا انتقادات گسترده‌ای درباره وضع موجود و اظهارنظر‌ها و بحث و جدل‌های فراوانی پیرامون ریشه‌های چالش و راهکار‌های رفع آن شکل بگیرد.

در جدیدترین مورد شاهد یک اظهارنظر عجیب و جنجالی درباره خودرو از سوی یک نهاد غیرمرتبط بوده‌ایم. این بار ستاد امر به معروف و نهی از منکر عزم خود را جزم کرده تا به انتقاد از وضعیت قیمت‌گذاری خودرو در کشور بپردازد.

طاهری آکردی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور به انتقاد از خودروسازان و به ویژه اقدامات شورای رقابت درخصوص قیمت‌گذاری خودرو پرداخته و گفته امروز موضوع قیمت‌گذاری خودرو در حال ضربه‌زدن به نظام است. او از راه‌اندازی پویش «مطالبه‌گری شفاف‌سازی قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت» نیز خبر داده است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور گفته است که «در گزارشاتی که برای ما آماده است یک خودرو در یک ماه ۶ بار گران شده است، یعنی هرچند روز یکبار یک اطلاعیه آمده و قیمت از ۵ تا ۱۰ میلیون افزایش پیدا کرده است. مردم به این موضوع اعتراض دارند، اما این اعتراض را باید به کجا ببرند. چگونه با قیمت تولید ریالی و فروش دلاری بازهم تولید خودرو برای خودروسازان صرف ندارد و خودرو در بازار پیدا نمی‌شود و متاسفانه باز هم خودرو دچار مافیا است.»

او همچنین درباره علت ورود این نهاد به این حوزه گفته که «یکی از موضوعاتی که مردم خیلی مطالبه داشته و ناراضی بودند و این امر به نظام آسیب زده است مسئله قیمت خودرو در کشور است. برای برخی ممکن است این سوال پیش بیاید که موضوع خودرو چه ارتباطی با وظایف ستاد امر به معروف و نهی از منکر دارد که در پاسخ باید گفت ستاد برای این مطالبه مردمی از نگاه امر به معروف و نهی از منکر به قضیه ورود پیدا کرده، زیرا این رفتار ممکن است به نظام ضربه بزند و مبنای این رفتار هم عدم شفافیت است.»

طاهری آکردی این را نیز گفته که «هدف ستاد این است که با همکاری دستگاه‌های مرتبط و شورای رقابت این مشکل را حل کند، زیرا قصد ما مچ‌گیری نیست بلکه به دنبال دست‌گیری هستیم و می‌خواهیم مشکل را نشان دهیم تا حل بشود و از این پس نیز به این مدل در مورد مصادیق دیگر هم در آینده از باب امر به معروف و نهی از منکر ورود خواهیم کرد.»

واکنش انجمن خودروسازان

صحبت‌های دبیر ستاد امر به معروف باعث واکنش دبیر انجمن خودروسازان ایران شده است. نعمت‌بخش معتقد است که این اظهارنظر‌ها از سوی این ستاد برای معروف کردن خودشان است.

او ضمن انتقاد از قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت گفته است که چطور این ستاد درباره گران شدن قیمت خودرو صحبت می‌کند در حالی که «قیمت مواد اولیه خودرو در ده سال گذشته به طور متوسط ۳۸ برابرو قیمت خودرو تنها ۱۳ برابر شده است و خودروسازان بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان در نیمه نخست امسال زیان کرده اند.»

مسئولین کشور برخی مواقع نقش اپوزیسیون را بازی می‌کنند

همچنین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو «اتهام عدم شفافیت به صنعت خودرو کشور از سوی یک مسئول حکومتی را به مثابه «آب به آسیاب دشمن ریختن» دانسته و گفته است اینکه مسئولین کشور برخی مواقع نقش اپوزیسیون را بازی کرده و اظهاراتی را علیه نظام عنوان می‌کنند، دقیقا همان هدفی است که دشمن دنبال می‌کند و این ادبیات برای مردم نه تنها به معنای شنیده شدن نظرات مخالف نیست بلکه مهر تاییدی بر اظهارات افراد ضدانقلاب است.»

چرا خودرو برای ستاد امر به معروف دغدغه شده است؟

با وجود این که اصل و اساس کار شورای رقابت زیرسوال است و به اذعان کارشناسان قیمت‌گذاری دستوری خودرو عامل اصلی عقب‌ماندگی صنعت خودرو در کشور ما است، شورای رقابت یک نهاد فراقوه‌ای است و به صورت قانونی و همراه با سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به بحث قیمت‌گذاری خودرو می‌پردازد و این که یک نهاد دیگر در این زمینه دخالت کند تعجب برانگیز است.

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در حال حاضر ۲۳ نهاد و ارگان در زمینه صنعت و بازار خودرو فعال هستند دخالت و حضور نهادی مانند ستاد امر به معروف در حوزه خودرو در شرایطی که موضوعات مهمتری اقتصادی مانند قیمت مرغ و دارو وجود داشته، اما این نهاد موضع‌گیری در این زمینه نداشته است و همچنین موضوعات متعددی فرهنگی و اجتماعی که پرداختن به آن وظیفه این نهاد است بر زمین مانده جای سوال دارد.

نجفی‌منش: تمام ملت را به دلال تبدیل کرده‌ایم

در همین زمینه محمدرضا نجفی‌منش، کارشناس صنعت خودرو گفت: فقط سازمان ملل است که به این حوزه وارد نشده وگرنه ۲۳ نهاد در کشور ما در این بخش دخالت می‌کند که با ستاد امر به معروف ۲۴ نهاد می‌شود. روش غلطی است، فقط باید یک ارگان که آن هم وزارت صنعت است متولی این کار باشد و باقی نهاد‌ها هم اگر موردی دارند از وزارت صنعت دنبال کنند.

نجفی‌منش درباره اظهارنظر ستاد امر به معروف درباره قیمت خودرو نیز گفت: ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رانت توزیع شده در صنعت خودرو وجود دارد، یک خودروساز محصول خود را ۲۰۰ میلیون تومان می‌فروشد، اما در بازار قیمت آن ۴۰۰ میلیون تومان است، عده‌ای از این رانت بهره می‌برند و از کم شدن آن ناراحت می‌شوند. ستاد امر به معروف کارش خودرو نیست و ارتباطی به این موضوع ندارد.

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: زیان خودروسازان به ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، دولت باید جبران کند، معلوم هم نیست چگونه می‌خواهد این رقم را که ناشی از سیاست قیمت‌گذاری دستوری است را جبران کند.

این کارشناس حوزه خودرو گفت: به دلیل رانتی که وجود دارد خودرو برای همه جذاب است، برای عبور از این وضعیت باید خود واحد‌ها قیمت‌گذاری را برعهده گیرند تا هم زیان نکنند و هم دیگر شاهد مشتری‌های کاذب در بازار نباشیم. هنر ما این بوده است که تمام ملت را به دلال تبدیل کرده‌ایم، هیچ کس از ۲۰۰ بخر، ۴۰۰ بفروش بدش نمی‌آید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی