تیتر امروز

زیباکلام: تعدادی نماینده‌های ۵ درصدی مشکل مملکت را در حجاب می‌بینند/ جنگ ۱۲ روزه، جنگ نبود!/ اعلمی: به وکیل مدافع اسرائیل بدل شده‌اید!/ آقای زیباکلام! با رسایی که مناظره نمی‌کنید!
در مناظره دو فعال سیاسی در دیدارنیوز مطرح شد

زیباکلام: تعدادی نماینده‌های ۵ درصدی مشکل مملکت را در حجاب می‌بینند/ جنگ ۱۲ روزه، جنگ نبود!/ اعلمی: به وکیل مدافع اسرائیل بدل شده‌اید!/ آقای زیباکلام! با رسایی که مناظره نمی‌کنید!

شماری از کلان‌موضوعات و مسائل مهم سپهر امروز سیاست در ایران و البته، برخی مناقشات بر اولویت‌سنجی در بحث منافع ملی کشور، بهانه‌ای شد تا به سراغ صادق زیباکلام و اکبر اعلمی، دو تن از فعالین سیاسی...
علیرضا قسیمی: رضا قطبی؛ نخستین معمار رادیو و تلویزیون ملی ایران بود/ قطبی باور داشت سازمان رسانه‌ای باید محل حضور و حتی اعتراض مخالفان باشد
گفت و گوی دیدار در برنامه «پشت صحنه» با مهندس ارشد رادیو و تلویزیون ( قسمت دوم)

علیرضا قسیمی: رضا قطبی؛ نخستین معمار رادیو و تلویزیون ملی ایران بود/ قطبی باور داشت سازمان رسانه‌ای باید محل حضور و حتی اعتراض مخالفان باشد

در قسمت دوم گفت و گوی برنامه «پشت صحنه» علیرضا قسیمی توضیح داد که رضا قطبی نامش به عنوان نخستین معمار رسانه های صوتی و تصویری ایران ثبت شده است.
کامبیز نوروزی: چرا باید نمایندگان خط بدون فیلتر داشته باشند مردم نه؟/ «خط سفید» یک تبعیض نارواست/ دادن اینترنت بدون فیلتر برای روزنامه نگاران قابل پذیرش است
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره چالش جدید «خط سفید»

کامبیز نوروزی: چرا باید نمایندگان خط بدون فیلتر داشته باشند مردم نه؟/ «خط سفید» یک تبعیض نارواست/ دادن اینترنت بدون فیلتر برای روزنامه نگاران قابل پذیرش است

انتشار خبر موضوع داشتن سیم کارت‌های بدون فیلتر که با عنوان «خط سفید» این روز‌ها نقل هر مجلسی است بهانه‌ای شد تا گفت و گوی کوتاهی با کامبیز نوروزی، حقوقدان داشته باشیم که می‌بینید و می‌خوانید.
واکنش معاون پیشین متوسطه وزارت آموزش و پرورش به صحبت‌های رضامراد صحرایی

تفکیک جنسیتی کتب درسی؛ «وزیر اشتباه کرده وارد این موضوع شده»

ابراهیم سحرخیز، معاون پیشین متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در واکنش به صحبت‌های اخیر رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش درباره تفکیک جنسیتی کتب درسی، با بیان اینکه مگر علم زنانه و مردانه دارد و می‌شود ریاضی و ادبیات را تفکیک جنسیتی کرد؟، گفت: اگر قرار است اخلاق جنسی را مطرح کنیم، محتوای دختران و پسران متفاوت است. شاید منظور وزیر همین بوده، اما به طور کلی اشتباه کرده وارد این موضوع شده است. آموزش و پرورش اینقدر مشکل دارد که نیازی به این صحبت‌ها نیست. این صحبت‌ها فقط بازتاب منفی دارد.

کد خبر: ۱۵۸۴۷۹
۱۸:۴۸ - ۲۲ آبان ۱۴۰۲

مگر علم زنانه و مردانه دارد؟

دیدارنیوز: معاون پیشین متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در واکنش به صحبت‌های وزیر آموزش و پروش درباره دخترانه و پسرانه کردن کتاب‌های درسی گفت: مگر علم زنانه و مردانه دارد؟ مگر می‌شود علوم و ریاضی و ادبیات را زنانه و مردانه کرد؟

ابراهیم سحرخیز، معاون پیشین متوسطه وزارت آموزش و پرورش، درباره صحبت‌های رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پروش درمورد دخترانه و پسرانه کردن کتاب‌های درسی گفت: گاهی اوقات صحبت کردن و انتقال پیام مسئولین به گونه‌ای است که سوءتفاهم پیش می‌آورد؛ مگر علم زنانه و مردانه دارد؟ در سند تحول چنین چیزی نداریم این کار نیز امکان پذیر نیست. مگر می‌شود علوم و ریاضی و ادبیات را زنانه و مردانه کرد؟ البته در گذشته درباره برخی رشته‌ها از جمله زیست شناسی و حرفه و فن و دین و زندگی تفاوت‌های جنسیتی وجود داشت؛ از جمله احکام اسلامی زنانه که لزومی ندارد در کتاب پسر‌ها باشد؛ یا در حوزه حرفه و فن که درس خیاطی و آشپزی و کودک یاری دارد، ترجیح داده می‌شد که در کتاب درسی دختران ذکر شود. معنای این مسئله، اما تفکیک جنسیتی نیست.

وی در ادامه افزود: در آموزش و پرورش قائل به تفاوت جنسیتی میان دختر و پسر هستند، اما باید به جا و به حسب ضرورت اعمال شود. مثلا اگر قرار است اخلاق جنسی را مطرح کنیم، محتوای دختران و پسران متفاوت است. شاید منظور وزیر همین بوده، اما به طور کلی اشتباه کرده وارد این موضوع شده است. آموزش و پرورش اینقدر مشکل دارد که نیازی به این صحبت‌ها نیست. این صحبت‌ها فقط بازتاب منفی دارد.

سحرخیز درباره نگاه افراطی به مسئله آموزش مطرح کرد: بیش از این زنانه و مردانه کردن امکان پذیر نیست. مثلا یاددادن عبارت جبری و ضرب و تقسیم و مشتق تعیین کردن دخترانه و پسرانه دارد؟ اگر کسی چنین فکر کند واقعا نگاه افراطی دارد. چند سال پیش آقایی اینقدر کج سلیقگی کرده بود که عکس دختر را از روی جلد کتاب‌ها برداشته بودند. برخی نیز می‌گفتند معلم خانم بچه‌های پسر را زنانه بار می‌آورد، اما به نظر من زنان بهترین معلم‌ها هستند و حس مادرانه آن‌ها در کیفیت تدریسشان موثر است. آقای وزیر کج سلیقگی کرده که چنین صحبتی را بیان کرده است. اولویت‌های آموزش و پروش خیلی چیز‌های دیگر است که باید مدنظر قرار بگیرد. وزیر باید مسئله کمبود معلم و کیفیت بخشی به محتوا را حل کند.

وی در رابطه با چالش‌های اساسی آموزش و پرورش گفت: الان ۳۲ درصد دانش آموزان ابتدایی ما طبق آزمون‌های بین المللی و استاندارد توان درستی برای خواندن و نوشتن ندارند. این آزمون‌ها که ۵۰ کشور در آن شرکت می‌کنند، رتبه ایران در آن ۴۸ است. تحلیل این آزمون نشان داد که ۳۳ تا ۴۴ درصد دانش آموزان ما دچار فقر یادگیری هستند. شاید من مقداری اغراق کنم، اما املا بخشی از دانش آموزان ما هم مشکل دارد و باید به این مسائل پرداخته شود که نیازمند معلمان با انگیزه است. اولویت اول آموزش و پروش ما تامین منابع انسانی متخصص و با انگیزه است. ما ۳۰۰ هزار معلم کم داریم که باید اول این مشکل را حل کنیم بعد سراغ مسائل جنسیتی دانش آموزان برویم.

مطلب مرتبط:

توضیحات صحرایی درباره تفکیک جنسیتی کتب درسی؛ «نیاز‌ها فرق دارد»

کتب درسی دختران و پسران باید متفاوت شود

منبع: انتخاب
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
تمدن بدلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
0
0
یعنی دختری که قرار است خانه دار و مادر شود نه بازیچه مردان هوسباز در ادارات و صنایع و شرکت ها نیازی به یادگیری بسیاری از این سرفصل های درسی ندارد
امروز دوشنبه ۱۰ آذر
امروز دوشنبه ۱۰ آذر
امروز دوشنبه ۱۰ آذر
امروز دوشنبه ۱۰ آذر