تیتر امروز

اینجا جان «کارگر» کالا است!
«دیدارنیوز» به بهانه روز کارگر، آمار ضدو نقیض فوتی های کارگری را بررسی می‌کند:

اینجا جان «کارگر» کالا است!

در این گزارش تنها به گوشه‌ای از نابسامانی حوزه کارگری به ویژه تناقض‌گوی مدیران دولتی در مورد آمار حوادث ناشی از کار خواهیم پرداخت.
فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
گفت‌وگوی دیدار در برنامه اصل ۲۷ با استاد دانشگاه تهران (قسمت دوم)

زیباکلام: دهه هشتادی‌ها ما را لعنت می‌کنند/ چه کسی از شما خواسته اسرائیل را نابود کنید/ اهواز آب ندارد، می‌خواهند یمن را درست کنند

اصل ۲۷ در یکی دیگر از سلسله برنامه‌های خود میزبان دکتر صادق زیبا‌کلام، منتقد سیاسی و استاد دانشگاه تهران بود. او در قسمت اول این گفت‌و‌گو به این موضوع اشاره داشت که مقصر رویگردانی مردم در چند سال اخیر کل حاکمیت است.

کد خبر: ۱۵۸۴۶۹
۱۸:۰۹ - ۲۲ آبان ۱۴۰۲

زیباکلام:چه کسی از شما خواسته اسرائیل را نابود کنید/می‌خواستیم اوین با خاک یکسان شود/دهه هشتادی‌ها ما را لعنت می‌کنند/ اهواز آب ندارد، می‌خواهند یمن را درست کنند

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: دکتر صادق زیباکلام چهره شناخته شده دانشگاهی در قسمت دوم گفت‌وگو با دیدار و برنامه اصل ۲۷ به این موضوع اشاره داشت که اگر هر زمان نظام احساس خطر کند، افراد را دستگیر و زندانی می‌کند.

او به فعالیت‌های اپوزیسیون خارج از کشور در جریان اتفاق‌های ۱۴۰۱ اشاره می‌کند و می‌گوید: این اپوزیسیون با واقعیت‌های جامعه ایرانی فاصله زیادی داشت یعنی هیچ شناختی نداشت؛ از این رو همه فعالیت‌ها و راهپیمایی‌ها گرچه خیلی سر و صدا به پا کرد و مورد توجه هم قرار گرفت، اما همه در حد شعار باقی ماند.

قسمت دوم گفت‌وگو با دکتر صادق زیباکلام را اینجا، کانال یوتیوب و آپارات ببینید.

 

این استاد دانشگاه می‌افزاید: اپوزیسیون خارجی فکر می‌کرد، با حمله و فحاشی می‌تواند کار را جلو ببرد، اما نرفت و دلیل این اتفاق هم این است که آن‌ها نه طرحی برای این کار داشتند نه برنامه درستی و گام‌های برداشته شده هیچ کدام منجر به نتیجه نشد.

به گفته صادق زیباکلام، جمهوری اسلامی هم با آگاهی از این ضعف‌ها هیچ نگرانی بابت فعالیت‌های اپوزیسیون نداشت، چون می‌دانست آن‌ها کاری از پیش نمی‌برند.

او به شرایط کشور پیش از انقلاب ۵۷ هم اشاره می‌کند و می‌گوید: آن زمان ما فکر می‌کردیم که در کشور هیچ اتفاق مثبتی نمی‌افتد و باید اصلاحات صورت گیرد، اما حالا معتقدم خیلی از برنامه‌های شاه درست بود، برنامه‌های اقتصادی، اصلاحات ارضی، ذوب آهن، پتروشیمی، کشیدن راه‌آهن و این رویه بعد از انقلاب هم ادامه پیدا کرد.

زیبا کلام این را هم اضافه می‌کند که "خواسته ما در سال ۵۷ خواسته سیاسی بود، زیرا در آن زمان حدود ۶ هزار زندانی سیاسی در زندان اوین بود و ما می‌خواستیم آنجا را با خاک یکسان کنیم و این تعبیر که می‌گویند ما به دنبال آب و برق مجانی بودیم واقعیت ندارد."

این استاد دانشگاه با اشاره به حضور روشنفکران و نخبگان در راس مخالفان شاه، می‌گوید: «باور می‌کنید که در آن زمان شیرین عبادی علیه محمدرضا شاه کلی سخنرانی می‌کرد، عبدالکریم لاهیجی و عباس میلانی جزء نخبگانی بودند که دنبال اصلاحات بودند نه چیز دیگری.»

او می‌گوید: «حالا به مرحله‌ای رسیدیم که نسل‌های دهه ۶۰، ۷۰ و حتی ۸۰ بدون اینکه درباره تفکرات و دلایل انقلاب در سال ۵۷ تحقیق کنند انگشت انتقاد به سوی ما گرفته‌اند و می‌گویند کاش قلم پایتان می‌شکست و انقلاب نمی‌کردید.»

 

زیباکلام:چه کسی از شما خواسته اسرائیل را نابود کنید/می‌خواستیم اوین با خاک یکسان شود/دهه هشتادی‌ها ما را لعنت می‌کنند/ اهواز آب ندارد، می‌خواهند یمن را درست کنند

عکس‌ها: آرش راهبر

زیباکلام معتقد است: "ریشه این بغض و کینه این است که ما عقب مانده‌ایم یعنی جامعه ما عقب مانده است، زیرا جامعه‌ای که گذشته را نشانه گرفته و با کینه به آن نگاه می‌کند، چگونه می‌خواهد برای آینده برنامه‌ریزی کند و جلو برود."

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه براندازان می‌خواهند که رژیم کنونی را سرنگون کنند، می‌گوید: «اگر چنین تصمیمی وجود دارد و تصمیم درستی هم است پس چرا ایراد می‌گیرند که چرا ما سال ۵۷ انقلاب کردیم، نمی‌شود گفت تصمیم ما غلط بوده و تصمیم آن‌ها درست است و برعکس.»

او ادامه می‌دهد: «حرفم این است ما به دنبال خواسته‌های مدنی بودیم، اما دهه هشتادی‌ها کینه زیادی از ما دارند و می‌خواهند ما را خفه کنند، اما یک بار هم از ما نپرسیدند که چرا انقلاب کردید و مدام ما را مزدور و خائن می‌دانند.»

زیباکلام می‌افزاید:‌ «ای کاش در آن ۴ ماهی که صد‌ها نفر کشته و نابینا شدند، حاکمیت به این فکر می‌افتاد که با نسل جدید وارد گفت‌وگو شود تا ببینید حرف آن‌ها چیست و چه می‌خواهند، اما این کار را نکرد.»

به گفته این استاد دانشگاه، "جمهوری اسلامی در ماجرای یمن و حوثی‌ها به دنبال این بود که کاری انجام شود، اما سوال اینجا است ورود به یمن چه فایده‌ای برای کشور داشت و جواب یک کلام است هیچ، جز اینکه باید شرایط زندگی ۲۰ میلیون نفر را فراهم کنیم، از آب و برق و تامین خوراک گرفته تا ساخت بیمارستان و درمانگاه؛ اما بعد از گذشت بیش از سی سال از جنگ، خرمشهر و اهواز آب لوله کشی و آبادان فاضلاب ندارد."

او ادامه می‌دهد: «از دیگر دستاورد‌های جمهوری اسلامی حمایت از سوریه است که نتیجه آن وجود یک رژیم دیکتاتور است که مردم آنجا دلخوشی از آن ندارند، اما جمهوری اسلامی این کشور را به عنوان محور مقاومت معرفی می‌کند.»

زیباکلام این را هم اضافه می‌کند: «اساسا چه کسی به جمهوری اسلامی اجازه داده یا گفته که باید اسرائیل را نابود کند، این اجازه را مردم دادند؟ همه پرسی شده است؟ مجلس گفته؟ در قانون اساسی نوشته شده؟ فلسطینی‌ها گفته‌اند؟»

او معتقد است: «اسرائیل وارد جنگ با ایران نمی‌شود و این موضوع را نه ایران می‌خواهد نه اسرائیل و نه حتی آمریکا، اما اگر روزی این اتفاق بیفتد بی‌شک آمریکا پشت اسرائیل می‌ایستد و آن وقت است که یک تیر چراغ برق در ایران سالم نمی‌ماند و حتی روسیه و چین هم هیچ کمکی به ایران نمی‌کنند، حتی آن‌ها از این اتفاق خوشحال هم می‌شوند.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
0
0
یعنی نهایتاً همون آذرخشی دیگر در آسمان کربلا دیگه ....
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی