تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
روایتی از جاذبه‌های گردشگری شبه‌جزیره تاریخی ایران

بوشهر؛ نگین گردشگری خلیج‌فارس

بوشهر به سبب آداب و رسوم ریشه‌دار مردم این خطه و نیز به دلیل جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان آن، یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری کشور محسوب می‌شود.

کد خبر: ۱۵۸۳۰۱
۱۰:۱۰ - ۱۹ آبان ۱۴۰۲

بوشهر؛ نگین گردشگری خلیج‌فارس

دیدارنیوز: سفر در پاییز به بوشهر امکان بهره‌مندی از آب و هوایی مطبوع را فراهم کرده و فرصت تماشای زیبایی‌های این شبه‌جزیره خلیج‌فارس را به گردشگران می‌دهد.

افزون بر جاذبه‌های فیزیکی، اما آداب و رسوم، فرهنگ، طرز لباس پوشیدن و مراسم مردم این خطه از «یزله» -رقص و پایکوبی به همراه کف‌زنی- تا خیام‌خوانی و بزم‌های ویژه عروسی مردمان این شهر، در نوع خود تماشایی است.

جاذبه‌های تاریخی بوشهر

یکی از آثار تاریخی بوشهر بازار قدیم این شهر است؛ این بازار با طاق‌های بلند و آجرکاری‌شده اش آدمی را به گذشته‌های دور جنوب ایران برده و می‌توان همچنان رد تاریخ قاجار را در معماری آن مشاهده کرد. این بازار سنتی که در محله دهدشتی بوشهر قرار گرفته راسته‌ای مخصوص فروش محصولات مسی دارد که آثار هنری و دست‌ساز فاخری در آن ارائه می‌شود. همچنین امکان خرید صنایع دستی و سوغاتی‌های بوشهر در این بازار سنتی فراهم است.

بوشهر؛ نگین گردشگری خلیج‌فارس

اگر اهل موزه‌گردی باشید بد نیست که از موزه مردم‌شناسی بوشهر نیز دیدن کنید. در این موزه که در یک ساختمان مربوط به دوره قاجار ایجاد شده است، برشی از فرهنگ و آداب و رسوم اصیل مردم بوشهر به نمایش گذاشته شده است. با بازدید از موزه مردم‌شناسی می‌توانید با مشاغل سنتی بوشهر آشنا شوید و درخصوص نحوه برگزاری جشن‌ها در این شهر اطلاعات مفیدی کسب کنید. در موزه مردم‌شناسی ماکت‌هایی از انواع لنج‌ها و شناور‌های سنتی این شهر قرار گرفته و ابزار‌آلات موسیقی محلی و لوازم سنتی مورد استفاده ساکنان بوشهر نیز به نمایش عمومی درآمده است.

اگر درخصوص دلاوری‌های رئیسعلی دلواری شنیده‌اید و دوست دارید با این قهرمان ملی ایران که برابر انگلیسی‌ها مردانه ایستادگی کرد بیشتر آشنا شوید، حتما سری هم به خانه موزه رئیسعلی دلواری بزنید. بنای این موزه مربوط به دوره قاجار است و در آن می‌توانید آثاری از زمان جنگ جهانی اول و اشغال جنوب ایران توسط انگلیسی‌ها را به نظاره بنشینید. در این موزه وصیت‌نامه رئیسعلی دلواری و البته آثاری از فرهنگ و تاریخ بوشهر به نمایش درآمده است.

برای پی بردن به اهمیت خلیج‌فارس و ایرانی بودن آن نیز که این روز‌ها از سوی برخی کشور‌های منطقه محل مناقشه شده، بد نیست از موزه تجارت دریایی بوشهر دیدن کنید. آثار به نمایش درآمده در این موزه شامل اسناد مربوط به حاکمیت خلیج‌فارس و خمره‌های سفالی باستانی می‌شود که همگی گواه مالکیت ایران بر «خلیج همیشه فارس» است.

حالا که حرف موزه در میان است بد نیست که از «موزه تاریخ پزشکی خلیج‌فارس» هم دیدن کنید. در این موزه وسایل پزشکی دریانوردان قدیم، ادوات تاریخی پیشگیری از بیماری‌های واگیردار و اسکلت‌های باستانی کشف‌شده توسط باستان‌شناسان به نمایش درآمده است.

وقتی صحبت از موزه‌گردی در بوشهر می‌شود نباید موزه دریانوردی این شهر را از قلم انداخت. موزه دریانوردی یا عمارت کلاه‌فرنگی بوشهر همواره یکی از انتخاب‌های اصلی گردشگران برای موزه‌گردی در بوشهر است. افزون بر زیبایی‌های این عمارت قاجاری، به نمایش درآمدن کشتی‌های قدیمی و تسلیحات جنگی گذشتگان در این موزه بازدیدکنندگان زیادی را جذب می‌کند.

بوشهر؛ نگین گردشگری خلیج‌فارس

در سفر به استان بوشهر حتما از کاخ‌های سه‌گانه هخامنشی هم بازدید کنید. این کاخ‌های سه‌گانه در نزدیکی برازجان قرار دارند که یکی از آن‌ها با نام کاخ زمستانی کوروش شناخته می‌شود.

در شهر بوشهر نیز بنا‌های تاریخی متعددی وجود دارد؛ عمارت گلشن با بیش از ۱۷۰ سال قدمت یکی از آن عمارت‌های تاریخی دلنشین این شهر است که در محل‌های قدیمی بهبهانی قرار دارد. عمارت ملک بوشهر نیز یکی دیگر از خانه‌های تاریخی شاخص این شهر است که با سبک معماری قدیمی جنوبی و با مصالح بومی ساخته شده است. این خانه در دوره‌ای نیز توسط نظامیان انگلیسی تسخیر شده و به عنوان مقر استقرار نظامیان انگلیسی مورد استفاده قرار گرفته است.

جاذبه‌های تفریحی بوشهر

در سفر به شهر‌های ساحلی نمی‌توان بازدید از دریا را فراموش کرد. شهر بوشهر ساحل‌های زیبا و متعددی داشته که بازدید از آن‌ها همواره جزو انتخاب‌های اصلی گردشگران قرار دارد. یکی از سواحل زیبای بوشهر ریشهر بوده که در ۱۲ کیلومتری جنوب شهر قرار گرفته است. با بازدید از این ساحل باستانی می‌توانید افزون بر تماشای طبیعت سحرانگیز خلیج‌فارس از امکان قایق‌سواری و پیاده‌روی در ساحل نیز بهره‌مند شوید.

اگر حال و حوصله خارج شدن از شهر را ندارید، انتخاب بوستان‌ها و پارک‌های ساحلی نیز در بوشهر در دسترس است. بوستان ساحلی شغاب و پارک ساحلی صدف از جمله سواحل بوشهر هستند.

اگر اهل طبیعت‌گردی هستید حتما سری به ساحل «بنود» بزنید، این ساحل که در کنار روستایی با همین نام واقع شده محل تلاقی کوه و دریای نیلگون خلیج‌فارس بوده و مناظری کارت پستالی را خلق کرده است. تماشای موج‌های خروشان، غار‌های طبیعی، صخره‌های ساحلی و البته امکان آب‌تنی در منطقه باعث شده که این ساحل طبیعی به انتخاب اول طبیعت‌گردان برای کمپ زدن و شب‌مانی تبدیل شود.

اگر قصد دارید پارکی زیبا، با چشم‌اندازی زیبا را در ساحل خلیج‌فارس ببینید، حتما سری به پارک «باسیدون» بزنید. فضای سبز این پارک در کنار نزدیکی به بافت تاریخی شهر و امکان تماشای لنگرگاه کشتی‌های بارانداز، این پارک را در بین گردشگران محبوب کرده است.

بوشهر امکان دسترسی به چشمه آبگرم را نیز به شما می‌دهد. چشمه آب گرم اهرم که در یکی از دهکده‌های بوشهر واقع شده جزو پنج چشمه برتر کشور است. این آبگرم با برخورداری از دو استخر و ۱۰ حمام همواره پذیرای گردشگرانی از سراسر ایران است. در سفر به بوشهر بازدید از نخلستان‌های زیبای اطراف این شهر را به هیچ وجه از دست ندهید. بیشتر این نخلستان‌ها در بخش‌های جم، دشتستان، دشتی و آبپخش قرار گرفته‌اند.

به عنوان نکته آخر در نظر داشته باشید که اقامت در مراکز بومگردی و بازدید از روستا‌های گردشگری اطراف بوشهر می‌تواند فرصتی ویژه برای آشنایی بیشتر با آداب و رسوم و سنن مردمان خونگرم خطه جنوب کشور به شما بدهد.

نادر نینوایی - جهان صنعت

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی