تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
در هفته نهم لیگ برتر چه گذشت؟

کارشناسی داوری؛ پنالتی‌های اشتباهی!

جنجال‌های داوری در فصل جاری لیگ برتر فوتبال و اعتراض‌های پی‌درپی و رسانه‌ای تیم‌ها فشار بر داوران را افزایش داده و هفته نهم هم یک روند پراشتباه دیگر را سپری کرد؛ هفته‌ای که به اعتقاد مسعود مرادی، کارشناس داوری پنالتی‌های اشتباه به سود سرخابی‌ها اعلام شده است.

کد خبر: ۱۵۸۰۶۶
۰۹:۴۸ - ۱۴ آبان ۱۴۰۲

کارشناسی داوری؛ پنالتی‌های اشتباهی!

دیدارنیوز: نهمین هفته از رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران با جنجال‌های پرشمار داوری به پایان کار خود رسید.

فوتبال ایران همچنان از فقدان تکنولوژی (VAR) رنج می‌برد و در حالی‌که گفته می‌شود قرار است دستگاه‌های مرتبط با این تکنولوژی که در ورزشگاه‌های آزادی تهران و نقش جهان اصفهان نصب شده‌اند، بعد از پایان مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در ایران باقی بمانند، اما همچنان خبری از عملیاتی‌شدن وعده استفاده از تکنولوژی کمک‌داور ویدئویی در ایران نیست و همین مسئله باعث شده تا در غیاب (VAR)، سریال اشتباهات داوری در فوتبال باشگاهی ایران ادامه داشته باشد.

هفته نهم لیگ برتر فوتبال ایران یکی از جنجالی‌ترین و پراشتباه‌ترین هفته‌های فصل جدید از حیث تصمیمات داوری بود. مسعود مرادی کارشناس داوری «فوتبال ۳۶۰»، صحنه‌های بحث‌برانگیز هفته نهم را مورد بررسی قرار داده که بازخوانی نظرات کارشناسی مرادی نشان می‌دهد که در هفته‌ای که گذشت، نتایج به‌ثبت رسیده تحت‌تاثیر اشتباهات پرشمار داوری بوده و بیش از تمامی هفته‌های گذشته لیگ بیست‌وسوم، فقدان تکنولوژی (VAR) و خط دروازه به چشم آمد.

پرسپولیس تهران - صنعت‌نفت آبادان

در دقیقه ۴۵ و برخورد حسین سنگیرگیر با علیرضا بیرانوند، باید از سوی داور مسابقه یک ضربه آزاد به سود پرسپولیس بدون جریمه بازیکن زردپوش اعلام می‌شد.

در لحظه برخورد توپ ارسالی از سوی دانیال اسماعیلی‌فر به‌دست بازیکن صنعت‌نفت، دست از بدن بازیکن فاصله نگرفته و در هنگام افتادن حکیم نصاری، این دست به عنوان دستِ تکیه‌گاه استفاده می‌شود و به همین علت، پنالتی اعلامی از سوی داور مسابقه اشتباه بود و ادامه بازی بهترین تصمیم در این صحنه بود.

حرکت امیرمحمد پناهی بازیکن صنعت‌نفت در دقیقه ۷۰ و لمس داور مسابقه، مستحق دریافت کارت زرد بود؛ چرا که بازیکن حق لمس داور را ندارد و داور در این‌باره تصمیم درستی گرفت.

در دقیقه (۳+۹۰) و صحنه ثبت گل دوم تیم صنعت‌نفت، به نظر می‌رسد که توپ از خط عبور کرده، اما اینکه تمام توپ عبور کرده یا خیر، به سختی قابل‌تشخیص است. اینکه توپ قبل از رسیدن به خط دروازه پرسپولیس و در صحنه درگیری دو بازیکن بر سر توپ، آیا به‌دست بازیکن زردپوش برخورد کند یا خیر، با توجه به اینکه تنها از یک زاویه، تصویربرداری شده، تشخیص این صحنه ممکن نیست. در صحنه گل صنعت‌نفت، نیاز به تکنولوژی خط دروازه مشهود است و با توجه به جای‌گیری خوب کمک‌داور، باید به نظر او بسنده کرد.

شمس‌آذر قزوین - استقلال تهران

برخورد مهرداد محمدی با مدافع شمس‌آذر در محوطه جریمه در دقیقه ۳ کاملاً فوتبالی و طبیعی بود و خطایی در محوطه جریمه شمس‌آذر رخ نداد.

در صحنه اعلام پنالتی برای استقلال در دقیقه ۲۳، بررسی صحنه‌های موجود نشان می‌دهد که خطایی از سوی مدافع شمس‌آذر انجام نشده و داور به اشتباه به سود تیم استقلال اعلام پنالتی کرد.

در دقیقه ۴۳، هیچ نیرویی از سوی بازیکن استقلال اعمال نشد و خطایی در محوطه جریمه آبی‌ها به سود شمس‌آذر قزوین رخ نداد و تصمیم داور برای ادامه مسابقه صحیح بود.

تراکتور تبریز - نساجی مازندران

برخورد دو بازیکن در دقیقه ۱۹ در محوطه جریمه نساجی، هیچ‌گونه خطایی نیست و داور به درستی دستور به ادامه بازی داد.

در مورد گل اول تراکتور در دقیقه ۳۰ که کمک‌داور به درستی اعلام آفساید کرد، جای سوال است که چرا کمک‌داور در تصمیم صحیح خود تجدیدنظر کرد؛ چرا که در این صحنه آفساید به وضوح مشخص بود.

در دقیقه (۱+۹۰)، حرکتی از ریکاردو آلوز برای دریافت اخطار مشخص نیست مگر اینکه از لفظی استفاده کرده باشد که در تصاویر قابل‌تشخیص نیست. بعد از آن اطلاعات تکمیلی را داور چهارم در اختیار امیرسامان سلطانی قرار داد و او تصمیم به اخراج آلوز گرفت که تصاویر تلویزیونی نشان می‌دهد که بازیکن تراکتور این جریمه را پذیرفته، اما در تصاویر مشخص نیست علت نشان دادن کارت قرمز به ریکاردو آلوز چه بوده است.

سپاهان اصفهان - ملوان بندرانزلی

اعلام ضربه پنالتی به سود تیم ملوان در دقیقه ۱۴، کاملاً به درستی اتفاق افتاد؛ به‌طوری‌که نیلسون جونیور مدافع سپاهان با دست خود پیراهن مهاجم ملوان را می‌کشد و تصمیم داور مسابقه صحیح بود.

در دقیقه ۲۸، زاویه دید داور مسابقه مناسب بود و همین مسئله باعث شد تا او به درستی ضربه بازیکن ملوان به توپ را به درستی تشخیص بدهد و همین مسئله سبب شد تا گل تیم سپاهان پذیرفته شود؛ گلی که در شرایط سالم به‌ثمر رسیده بود و تصمیم کمک‌داور مسابقه در اعلام آفساید اشتباه بود.

آلومینیوم اراک - ذوب‌آهن اصفهان

مدافع آلومینیوم در دقیقه ۲۳ با ران پای خود به پای سجاد آشوری ضربه می‌زند و مانع حرکت بازیکن ذوب‌آهن می‌شود که در این صحنه اعلام ضربه پنالتی صحیح بود.

در دقیقه ۵۳، اعلام آفساید بازیکن ذوب‌آهن اصفهان به اشتباه انجام شد. در دیگر صحنه مهم این مسابقه، تکل مدافع آلومینیوم اراک به درستی انجام شد و خطای پنالتی‌ای به سود ذوب‌آهن رخ نداد.

در درگیری به‌وجود آمده میان نادر محمدی و مربی آلومینیوم اراک، داور مسابقه به درستی در دقیقه (۷+۹۰) هر دو نفر را اخراج کرد.

مس رفسنجان - فولاد خوزستان

در تصویر در دقیقه ۲۷ کاملاً مشخص است که بازیکن مس در آفساید قرار ندارد و تصمیم کمک‌داور مسابقه کاملاً اشتباه بود.

در دقیقه ۴۸، توپ در شرایط عادی به دست مدافع مس رفسنجان برخورد کرد و تصمیم داور برای ادامه بازی صحیح بود.

جفرسون باهیا در هنگام سرنگونی در محوطه خودی کاملاً آگاهانه از دست خود استفاده می‌کند و اعلام پنالتی به سود مس رفسنجان صحیح بود.

استقلال خوزستان - گل‌گهر سیرجان

اخراج شهرام سالاری در وقت‌های تلف شده کاملاً صحیح بود و مهاجم استقلال خوزستان از دست خود استفاده کرد و باید کارت زرد دریافت می‌کرد که با توجه به دریافت کارت زرد دوم، او از زمین مسابقه اخراج شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی