تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
یادداشتی از علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری

تله خالص‌سازی برای قوه قضائیه؛ یک شهروند عادی می‌تواند به مشاور رهبر انقلاب اتهام وارد کند؟

علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری درباره اظهارات اخیر پدر مرحوم روح الله عجمیان در صداوسیما نوشت: آیا یک شهروند عادی هم به همین راحتی می‌تواند روی آنتن زنده به مشاور رهبر انقلاب و دستگاه قضایی مملکت اتهام وارد کند؟ اگر نه، فرق آقای عجمیان با دیگر شهروندان چیست؟ آیا صرف اینکه ایشان پدر مرحوم روح الله عجمیان هستند، حقوق و مصونیتی بیشتر از شهروندان عادی برایشان ایجاد می‌کند؟

کد خبر: ۱۵۷۹۹۹
۰۹:۴۱ - ۱۳ آبان ۱۴۰۲

تله خالص‌سازی برای قوه قضائیه

دیدارنیوز: یک وکیل دادگستری به اظهارات اخیر پدر مرحوم روح الله عجمیان روی آنتن صداوسیما پرداخت.

علی مجتهدزاده در صفحه اجتماعی خود نوشت: «رفتار پدر مرحوم روح الله عجمیان روی آنتن زنده تلویزیون در دو روز اخیر سوژه داغ فضای مجازی شده. این نوع رفتار و مطالبه‌گری هیچ نسبتی با قانون ندارد. کما اینکه تجزیه و تحلیل واکنش‌ها و صف‌کشی‌های پس از اظهارات این فرد روی آنتن زنده نشان واضحی بر این است که ما با یک تقابل سیاسی طرف هستیم که طی آن طرفداران تیم سعید جلیلی و نزدیکان جبهه پایداری مشغول حمله به علی اکبر ولایتی هستند. دلیل این حمله و تقابل سیاسی هر چه باشد، در نگاه آسیب شناسانه به این اتفاق اهمیتی ندارد. نکته مهم و اساسی آن است که یک پرونده قتل که با حداکثر حساسیت در دستگاه قضایی بررسی شده چطور می‌تواند ابزار چنین تقابل سیاسی قرار بگیرد و اساسا چرا باید چنین شود؟ مهمتر از آن اینکه به نظر می‌رسد روی اصلی حمله پدر مرحوم عجمیان و افراد حامی ایشان، قوه قضائیه است نه صرفا آقای ولایتی. به عبارتی با اندکی دقت می‌توان متوجه شد که احتمالا این حرکت از بارقه‌های کلید زدن پروژه «خالص‌سازی» در قبال قوه قضائیه باشد.

پدر مرحوم عجمیان در ازاء قتل فرزند خود مطالبه محاکمه و اعدام افراد بیشتری دارد. تا همینجا بابت این قتل دو نفر اعدام و تعداد بیشتری محکوم به حبس‌های طولانی مدت شده اند. مسلم است که اگر همین حرف‌ها توسط اولیاء دم یک قتل دیگر زده می‌شد، برخورد و مواجهه با آن کاملا متفاوت بود. کما اینکه بابت اعتراضات سال‌های اخیر ده‌ها مورد کشته و مجروح داریم که هیچ نشانی نه از قاتلان و ضاربان آن‌ها یافت شده و نه نشانی از اندکی تلاش برای روشن شدن پرونده‌های آن‌ها دیده می‌شود. دادگستری استان البرز پس از اظهارات پدر مرحوم عجمیان در اطلاعیه‌ای توضیحاتی درباره فرایند بررسی این پرونده اعلام کرد. سوالی که اینجا پیش می‌اید این است که دستگاه قضایی قرار است در قبال این رفتار و مواجهه معترضانه چگونه عمل کند؟ آیا صرف اینکه این رفتار توسط پدر مرحوم عجمیان صورت گرفته، برخوردی متفاوت با دیگران را در پی خواهد داشت؟ اگر چنین باشد معنایش چیزی نیست جز تضییع قانون، عدالت و انصاف در دستگاه قضایی.

خصوصا در همین روز‌هایی که می‌شنویم و اطلاع داریم که پدر محمدمهدی کرمی، یکی از افراد اعدام شده در پرونده مرحوم عجمیان زیر فشار‌های بسیار جدی و سختی است، اظهارات آقای عجمیان حساسیت‌ها را دو چندان می‌کند. حداقل انتظار این است که ایشان و کسانی که از ادعا‌های وی حمایت می‌کنند، اسناد و مدارک و استدلال‌های حقوقی خود در تائید ادعای اعمال نفوذ در این پرونده را ارائه دهند. آیا یک شهروند عادی هم به همین راحتی می‌تواند روی آنتن زنده به مشاور رهبر انقلاب و دستگاه قضایی مملکت اتهام وارد کند؟ اگر نه، فرق اقای عجمیان با دیگر شهروندان چیست؟ آیا صرف اینکه ایشان پدر مرحوم روح الله عجمیان هستند، حقوق و مصونیتی بیشتر از شهروندان عادی برایشان ایجاد می‌کند؟ در حقیقت آرزوی هر فرد هوادار آزادی این بود که تمام شهروندان بتوانند به راحتی ایشان حرف خود را در قبال همه ارکان کشور بزنند، اما وقتی چنین نیست باید علت مصونیت و حقوق بیشتر امثال ایشان مشخص شود.

مسکوت گذاشتن آنچه که عجمیان در تلویزیون آغاز کرد و عدم ارائه توضیح شفاف به عموم مردم، اول از همه باعث ضربه به شانیت خود دستگاه قضایی می‌شود. مضافا اینکه اکنون دیگر کاملا واضح و روشن است که عاملان پروژه «خالص‌سازی» نهاد قضایی کشور را در تیررس خود قرار داده و آن را به عنوان سنگر بعدی برای فتوحات سیاسی خویش می‌بینند. انفعال در این زمینه، از همین جهت دادن پاس گل به خالص‌سازان هم خواهد بود.

مهمتر اینکه خواسته‌ها و مطالبات فراقانونی خالص‌سازان و توقعات آن‌ها از همسویی کامل نهاد‌های رسمی با این مطالبات، حد یقف و نقطه پایانی ندارد. به عبارتی این تصور که با لحاظ کردن بخش‌های مشخصی از مطالبات فراقانونی این گروه‌ها می‌شود رضایت آن‌ها را فراهم کرد، یک تصور غلط است. خالص‌سازان اکنون تسلط نسبی بر نهادهایی، چون دولت، مجلس و صدا وسیما دارند و قوه قضائیه از معدود نهاد‌هایی است که از تسلط حداکثری آن‌ها در امان مانده. اتفاقات اخیر نشانه‌های روشنی است از اینکه پروژه خالص‌سازان برای قوه قضائیه وارد فاز اجرایی شده است.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی