تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
سخنگوی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان:

عکس مربوط به وجود موریانه در پایه‌های چهلستون قدیمی است!

روز گذشته عکس‌های زیادی از وجود موریانه در پایه‌های چهلستون اصفهان در فضای مجازی دست به دست شد که سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی استان این خبر را تکذیب کرد.

کد خبر: ۱۵۷۹۳۸
۱۵:۱۷ - ۱۰ آبان ۱۴۰۲

عکس مربوط به وجود موریانه در پایه‌های چهلستون قدیمی است!

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: انتشار عکس‌های مربوط به وجود موریانه در پایه‌های چهلستون اصفهان دیدار را بر آن داشت تا صحت و سقم این خبر را از مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان پیگیری کند.

این خبر از روز گذشته علاوه بر انتشار گسترده در فضای مجازی، در برخی از رسانه‌ها هم منتشر شد و تیترهای متنوعی برای آن زده شد از جمله: "ببینید موریانه چه بلایی سر چهلستون اصفهان آورده است"، "حمله موریانه‌ها به چهلستون"، "فاجعه‌ای هولناک در اصفهان، حمله موریانه‌ها به چهلستون". این‌ها بخشی از عناوین خبری بود که رسانه‌ها با استناد به آن عکس‌ها، منتشر کردند.

عکس مربوط به وجود موریانه در پایه‌های چهلستون قدیمی است!

 

شهرام امیری، سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در گفت‌وگو با دیدارنیوز ضمن رد این موضوع، تاکید کرد که این عکس‌ها مربوط به دهه‌های گذشته است و جدید نیست.

او می‌گوید: عمارت عالی قاپو و چهلستون قدیمی‌ترین سازه‌های چوبی کشور را دارند و در حال حاضر در کاخ چهلستون، سه عملیات مرمتی در ایوان آن در حال انجام است.

کاخ عالی‌قاپو ساختمانی است که در ورودی دولت‌خانه صفوی بوده و در ابتدا شکلی ساده داشته، به مرور زمان و در طول سلطنت شاه عباس طبقاتی به آن افزوده شدند و در زمان شاه عباس دوم ایوان ستون‌دار به آن افزوده شد. این بنا در ضلع غربی میدان نقش جهان و روبروی مسجد شیخ لطف‌الله واقع شده‌است. ارتفاع آن ۴۸ متر است و ۶ طبقه دارد که با راه‌پله‌های مارپیچ می‌توان به آن‌ها رسید.

عکس مربوط به وجود موریانه در پایه‌های چهلستون قدیمی است!

سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان می‌گوید: در دهه‌های گذشته به دلیل اینکه تخصص مانند امروز وجود نداشت برخی از سازه‌های چوبی بنا‌های تاریخی مهم به دلیل حضور موریانه آسیب می‌دید.

او در توضیح بیشتر می‌افزاید:، اما سه دهه است که تمام این سازه‌های چوبی با سم‌های قوی، سم‌پاشی شده و برای سلامت گردشگران و کارمندان، به مدت دو تا سه روز بنا تعطیل می‌شود.

تنها خبری که صحت صحبت‌های سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان را تائید می‌کند مربوط به خبرگزاری ایرنا و سال ۹۷ است که به نقل از مدیر مجموعه کاخ موزه چهلستون اصفهان گفته شده که از ۱۴ تا ۱۶ خرداد بنا به دلیل سم پاشی تعطیل است. عاصفه بدر گفته بود بخش‌های چوبی برخی بنا‌های تاریخی اصفهان در سال‌های اخیر مورد هجوم موریانه قرار گرفته و بدین سبب عملیات دفع حیوانات موذی در این بنا‌ها صورت گرفته است.

عکس مربوط به وجود موریانه در پایه‌های چهلستون قدیمی است!

کاخ چهلستون یکی از نمونه باغ‌های سلطنتی به جامانده از دوره صفوی در شهر اصفهان است که با نام باغ موزه چهلستون نیز شناخته می‌شود. در واقع، این باغ بخش کوچکی از باغ وسیع جهان‌نما است که شاه عباس اول با احداث کوشکی در میان آن هسته نخستین کاخ چهلستون را ایجاد کرد. این میراث تاریخی از جمله مشهورترین و محبوب‌ترین جا‌های دیدنی اصفهان محسوب می‌شود که با وجود آسیب‌های وارد شده، هنوز هم زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای برای عرضه به دیدگان گردشگران و بازدیدکنندگان دارد.

امیری با اشاره به اینکه ممکنه در برخی از خانه‌های تاریخی به دلیل عدم رسیدگی موریانه داشته باشد، اما به طور قطع عالی قاپو و چهل ستون سال‌هاست که با آفت موریانه درگیر نبوده و نیست.

این مقام مسئول در اداره میراث فرهنگی استان اصفهان یادآور می‌شود: سقف عمارت چهلستون با وسعت ۷۰۰ متر یکی از بزرگترین سازه‌های تاریخی است که در حال حاضر در دست مرمت است.

سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان با این توضیح که امروز همه گوشی‌های دوربین دار دارند، می‌گوید: هر کسی موریانه‌ای بر پایه‌های چهلستون و عمارت عالی قاپو دید عکس بگیرد و بفرستد و شما هم گزارش آن را برای ما ارسال کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی