تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
گفت و گوی دیدار در برنامه اصل ۲۷ با دکتر روح الامین سعیدی، استاد دانشگاه امام صادق (ع) / قسمت اول

مهندس موسوی به کشور خیانت کرد/ تاجزاده می‌دانست ۸۸ آرا جا‌به‌جا نشده/ احمدی‌نژاد می‌خواست همیشه در قدرت باشد/ رئیسی از کارتش درست استفاده کرد

برنامه اصل ۲۷ در یکی دیگر از قسمت‌های برنامه خود میزبان دکتر روح الامین سعیدی، تحلیلگر مسایل سیاسی و بین الملل و استاد دانشگاه امام صادق (ع) بود.

کد خبر: ۱۵۷۵۲۴
۱۷:۲۱ - ۰۱ آبان ۱۴۰۲

مهندس موسوی به کشور خیانت کرد/ آقای تاجزاده می‌دانست ۸۸ آرا جا به جا نشد/ احمدی نژاد می‌خواست مثل پوتین همیشه در قدرت باشد/ رئیسی از کارت‌ش درست استفاده کرد

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: دکتر روح الامین سعیدی، تحلیلگر مسایل سیاسی و بین المللی و استاد دانشگاه امام صادق (ع) در قسمت اول این گفت‌و‌گو با نگاهی به دلایل اتفاقات سال ۸۸ و ۱۴۰۱، نقد جدی را به جریان‌های سیاسی کشور داشت.

قسمت اول این گفتگو را اینجا، کانال یوتیوب و آپارات ببیند.


او در ابتدا بررسی دلایل اتفاق‌های سال ۸۸ را موضوع مهمی می‌داند و می‌گوید: «موضوع آن قدر مهم هست که به وقایع سال ۸۸ برگردیم. در آستانه انتخابات سال ۸۸ تحلیل اکثر قدرت‌های دنیا این بود که جمهوری اسلامی یک پدیده تثبیت شده است، کارت بقا دارد، قابل تغییر نیست و در نهایت باید با آن کنار آمد و موجودیت آن را در غرب آسیا پذیرفت. دلیل اصلی این برداشت هم حضور و مشارکت ۸۰ درصدی مردم در انتخابات همان سال بود. قدرت‌های دنیا به این نتیجه رسیده بودند که حکمرانی در ایرانی آن قدر خوب است که مردم آن با درصد بالایی در انتخابات شرکت می‌کنند و این آرزوی هر کشوری است که مردم‌‌اش اینطور باشند.

این تحلیلگر مسایل سیاسی و بین الملل ادامه می‌دهد: «اما دعوا‌ها و اختلاف‌های به وجود آمده این فرصت تاریخی را از بین برد. من آدم سیاسی و جناحی نیستم، زیرا جناحی بودن را برای یک تحلیلگر خسارت‌بار می‌دانم، اما فکر می‌کنم سران جبهه اصلاحات به ویژه آقای میرحسین موسوی به کشور خیانت کرد و باید پاسخگو مردم ایران باشد که فرصت‌ها را سوزاند و در برهه حساس منافع ملی را قربانی جناح کرد.»

دکتر سعیدی این را هم اضافه می‌کند که اصلاح طلبان و جناح طرفدار مسیر حسین موسوی خود را در موضوع تقلب در آرا محق می‌دانستند و ادعا می‌کردند که حق با آن‌ها است، اما از همان ماه‌های ابتدایی طرح این ادعا تا امروز که سال‌ها از آن اتفاق گذشته مدرکی بر این ادعا نشان ندادند و نتوانستند این ادعا را ثابت کنند و همین ادعای دروغ منجر به شعله ور شدن آتش شد.

استاد دانشگاه امام صادق می‌افزاید: «البته سایر گروه‌ها و جناح‌های سیاسی هم اشتباهاتی داشتند از این رو هر جریانی باید سهم اشتباه خود را بپذیرد. از طرفی تنها موضوع تقلب نبود، آقای میر حسین موسوی اعلام کرد که من انتخابات را بردم و نظام شخص دیگری را انتخاب کرد.»

این تحلیلگر مسایل سیاسی و بین الملل به این موضوع هم اشاره می‌کند که رهبری هم گفتند که به خیلی از آقایان در جلسات خصوصی گفتیم که برای طرح این ادعا دلیل و مدرک ارائه دهند، اما چنین اتفاقی نیافتاد.

سعیدی، حصر میرحسین موسوی را مورد اشاره قرار می‌دهد و می‌گوید: «حصر بعد از ماجرا‌های سال ۸۸ اتفاق افتاد و آن‌ها فرصت کافی داشتند تا ثابت کنند که تقلب شده است. یادمان نرفته همان موقع هم خانم رهنورد می‌گفت همسر من آذربایجانی است و رای مردم این استان برای آقای موسوی است؛ من لر هستم و آراء مردم لرستان هم برای ما بود، اما این حرف‌ها سطحی و عوامانه است.»

استاد دانشگاه امام صادق این را هم اضافه می‌کند که در همان جریان، جبهه اصلاحات آقای تاجزاده را در وزارت کشور داشتند و می‌توانستند این موضوع را پیگیری کنند، اما خود شخص آقای تاجزاده هم می‌دانست امکان این میزان جا به جایی آرا امکان ندارد.

مهندس موسوی به کشور خیانت کرد/ آقای تاجزاده می‌دانست ۸۸ آرا جا به جا نشد/ احمدی نژاد می‌خواست مثل پوتین همیشه در قدرت باشد/ رئیسی از کارت‌ش درست استفاده کرد

عکس ها: آرش راهبر

 

این تحلیلگر مسایل سیاسی و بین الملل معتقد است که اتفاق‌های ۸۸ به پرستیژ جمهوری اسلامی آسیب زد و این باور را به وجود آورد که می‌شود به تغییر رژیم امیدوار بود، از این رو دنیای غرب از طریق حمایت از اپوزیسیون و دست گذاشتن روی گسل‌های اجتماعی امیدوار شدند که یا جمهوری اسلامی را تغییر می‌دهیم یا در رفتار آن تغییر ایجاد می‌کنیم.

به گفته سعیدی دهه ۹۰ دوران تلخی برای مردم کشور بود و دلیل این تجربه تلخ هم سوء مدیریت دولت احمدی نژاد و حسن روحانی بود؛ در آن دهه فشار‌های اقتصادی و معیشتی روی مردم بیشتر و نتیجه آن حوادث سال ۹۶ و ۹۸ و در نهایت ماجرای سال ۱۴۰۱ بود.

او روی سوء مدیریت در دولت دوم احمدی نژاد تاکید می‌کند و می‌گوید: «در آن دوره دولت دهم دستخوش حواشی زیادی هم در سیاست داخلی هم سیاست خارجی شد و این باعث شد زمان برای توسعه و پیشرفت کشور از بین برود؛ تقابل رئیس جمهور وقت با مجلس و گروه‌های سیاسی خسارت‌هایی را به کشور وارد کرد و نکته مهمتر اینکه احمدی نژاد می‌خواست مثل پوتین همیشه در قدرت بماند.»

این استاد دانشگاه یادآور می‌شود که احمدی نژاد تصوراتش این بود که تحریم‌ها مهم نیستند و می‌توانیم آن را کنترل کنیم؛ دنیا به ما نیاز دارد ما به کسی نیاز نداریم و این تصورات نادرست از محیط بین الملل سبب شد تحریم‌ها به شکل صعودی پیش برود. شاید در ابتدا این تحریم‌ها نمایان نبود، اما بعد مشخص شد که تاثیر زیادی دارد و در نهایت کاهش سرمایه گذاری خارجی ایران را به سمت منزوی شدن برد.

سعیدی این را هم اضافه می‌کند که در دوران حسن روحانی ماجرا جور دیگری پیش رفت؛ حس خوشبینی‌های مفرط که در قبال اروپا و آمریکا داشتیم سبب شد بر اساس یک تصورات ساده انگارانه فکر کنیم که می‌توانیم توافق کنیم، برجام را درست می‌کنیم، تحریم را برداریم و در نهایت مشکلات را حل کنیم.

او روی این موضوع تاکید می‌کند که این ما بودیم که به غربی‌ها گفتیم که ابزار تحریم جواب می‌دهد و آن‌ها هم چوب تحریم را روی سر جمهوری اسلامی نگه داشتند و تا جمهوری اسلامی به آن‌ها امتیاز دهد و این فشار را از طریق افکار عمومی و رفتار‌های جناح‌های سیاسی بیشتر و بیشتر کردند.

او درباره عملکرد دولت ابراهیم رئیسی هم می‌گوید: توقع نداشته باشید وقتی دولت عوض می‌شود در عرض چند ماه همه چیز عوض شود، ارتباط ما با کشور‌های غربی به بن بست رسیده بود و ترامپ رفت و بایدن آمد چرا چیزی درست نشد؟ البته که رفتن مطلق به سمت چین و روسیه هم اشتباه است باید با همه همسایه‌ها رابطه داشته باشیم هم عراق هم هند و ...

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
جواد پیمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
0
0
ای کاش ازاین اقای باصطلاح استاددانشگاه امام صادق یعنی اقای سعیدی می پرسیدید به نظر شما میشه کسی استاددانشگاه امام صادق باشه اما نسبت به مهندس موسوی بی طرف یاایشان را خا











































ای کاش دربرنامه اصل 27 ازاقای سعیدی می پرسیدید.میشه کسی به اصطلاح استاد دانشگاه امام صادق باشه اما اقای مهندس موسوی را خاین ندانه؟؟؟
جواد پیمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
0
0
تورا بخدا ازین دانشگاه امام صادق میهمان برای گفتگو دعوت نکنید مثالش اقای سعیدی که مرغ پخته هم به خنده درمیاد میگه من سینه چاک هیچ جریانی نیستم اما همه انهایی که مخالف دولت وتفکر اقایان هستند همگی دارند خیانت میکنند وتنها قبیله این ها خادمان مردمند!!!انچنان این دوستان دچار توهم وخودشیفتگی هستند که فکر میکنندمردم باید دستبوس انه باشند.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی