تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
هشتمین برنامه «با فرهنگ» در گفت‌و‌گو با محمد رسولی شاهنامه‌پژوه

بررسی شخصیت‌های زن شاهنامه برای امروز (بخش دوم)

در قسمت دوم از هشتمین برنامه‌ی با فرهنگ، دکتر محمد رسولی میهمان دیدارنیوز است و در ادامه قسمت اول، سخن از ویژگی‌های فرهنگی برخی از شخصیت‌های برجسته‌ی شاهنامه است.

کد خبر: ۱۵۷۳۶۲
۱۷:۵۰ - ۲۸ مهر ۱۴۰۲

با فرهنگ رسولی 3

 

دیدارنیوز ـ حسین قنواتی: بخش دوم از هشتمین برنامه‌ی با فرهنگ با موضوع «شخصیت‌های فرهنگی شاهنامه» با حضور دکتر محمد رسولی، با اشاره به کی‌کاووس و فریدون آغاز می‌شود.

سپس با پرسش حسین قنواتی، تهیه‌کننده و میزبان برنامه، دکتر رسولی به بازشناسی شخصیت رستم، نامی‌ترین شخصیت شاهنامه می‌پردازد. دکتر رسولی دیگر زوایای شخصیت رستم را به عنوان پهلوانی نوازنده‌ی موسیقی و دانش‌آموخته معرفی می‌کند و در این باره به شواهد آن در شاهنامه اشاره می‌کند.

ویدیو این برنامه را اینجا و کانال دیدار در آپارات ببینید

 

ادامه‌ی برنامه معطوف می‌شود به شخصیت‌های زن در این کتاب تاریخ فرهنگی ایرانیان. به این ترتیب شخصیت فرانک، مادر فریدون که پس از شکستن استبداد و ستم ضحاک به پیشنهاد کاوه‌ی آهنگر و انتخاب انجمن به پادشاهی ایران در می‌آید.

دکتر رسولی هم‌چنین به پادشاهی هما، نخستین زن پادشاه ایران و تدبیرهای او می‌پردازد و روایت شاهنامه را از پادشاهی او تشریح می‌کند.

 
 
با فرهنگ رسولی 3
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی