تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا مطرح کرد

جنگ حماس و اسرائیل؛ «روسیه» بیشترین سود را برد

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا با تاکید بر مبارزه با یهودی ستیزی، اسلام ستیزی و تفرقه‌افکنی گفت: کشوری که بدون شک به طور غیرمستقیم، اما به میزان زیادی از جنگ اخیر سود برده روسیه است. روسیه در عین حال بر روایت‌سازی علیه اروپا و تاکید بر اتخاذ «استاندارد دوگانه» از سوی اروپا در برابر این مساله تاکید دارد. موضوعی که نباید حواس ما را پرت کند.

کد خبر: ۱۵۷۲۹۸
۱۰:۰۰ - ۲۶ مهر ۱۴۰۲

جنگ حماس و اسرائیل؛ «روسیه» بیشترین سود را برد

دیدارنیوز: شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا پس از اتمام نشست مجازی رهبران ۲۷ کشور عضو این شورا در جمع خبرنگاران از حمله اخیر به بیمارستانی در غزه اظهار نگرانی کرد. او بر رایزنی برای استفاده از مرز مصر جهت کمک‌رسانی به غزه تاکید کرد و اینکه ذی‌نفع اصلی جنگ اخیر حماس و اسرائیل روسیه بوده است.

او همچنین در ادامه نشست به جمع‌بندی نکات مختلف درباره جنگ اخیر میان اسرائیل و حماس پرداخت و بر موضع یکپارچه اتحادیه اروپا بر سر این مساله تاکید کرد.

میشل تصریح کرد که اتحادیه اروپا باید در مواجهه با چنین بحران بزرگی بر اصول خود از جمله تاکید بر صلح پایدار و پایبندی بر قوانین بین‌المللی تاکید کند.

او توضیح داد: «ما حملات حماس علیه اسرائیل و مردم اسرائیل را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کنیم. همچنین بار دیگر بر حق اسرائیل برای دفاع از خود مطابق با قوانین و حقوق بشردوستانه بین‌المللی تاکید می‌کنیم و به عنوان اتحادیه اروپا برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به آسیب‌پذیرترین و شکننده‌ترین انسان‌ها بسیج شده‌ایم. ما همچنین متعهدیم تا صلح پایدار مبتنی بر رسیدن به راه حل شکل‌گیری دو-دولت را در دستور کار قرار دهیم و بر حمایت خود از تشکیلات خودگردان فلسطین ادامه دهیم.»

بستن آب و غذا به روی مردم غزه با قوانین بین‌المللی همخوانی ندارد

او درباره جمع‌بندی آنچه در جلسه شورای اتحادیه اروپا مطرح شده بود، گفت: «نخست بر این نکته تاکید شد که پیش از هر اعلام نظری تبادل اطلاعات و هماهنگی حداکثری میان دولت‌های عضو صورت بگیرد.»

به گفته او «برای ارسال کمک‌های بشردوستانه در تلاشیم تا این اقدام با همراهی سازمان ملل انجام شود تا اطمینان حاصل کنیم که شهروندان به غذا، آب، دارو و برق دسترسی دارند.»

او در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسیده بود آیا قطع دسترسی مردم غزه به امکانات مورد نیازشان با قوانین بین‌المللی سازگاری دارد یا نه؟، نیز پاسخ داد: «وقتی زیرساخت‌های اولیه را قطع می‌کنید، وقتی دسترسی به آب را قطع می‌کنید، وقتی برق را قطع می‌کنید و اجازه نمی‌دهید مواد غذایی به مردم تحویل داده شود و مکانی را به طور کامل محاصره می‌کنید، این اقدام با قوانین بین‌المللی همخوانی ندارد.»

خواهان آزادی فوری گروگان‌ها هستیم

رئیس شورای اروپا همچنین به حمله به بیمارستانی در غزه واکنش نشان داد و آن را حادثه‌ای تراژیک خواند.

او در ادامه تاکید کرد که کشور‌های عضو خواستار آزادی سریع و بدون قید و شرط تمام افراد به گروگان گرفته شده از سوی حماس هستند. تخلیه شهروندان خارجی که در غزه به سر می‌برند نیز از دیگر محور‌های جلسه شورای اتحادیه اروپا بوده است.

این مقام بلند پایه اروپایی همچنین به «رسیدن به یک برنامه سیاسی و دیپلماتیک و مسالمت‌آمیز در همراهی با اسرائیل و دیگر کشور‌های متحد حاضر در منطقه» تاکید کرد.

میشل در ادامه سخنان افزود که آنچه در خاورمیانه روی داده موجی از تفرقه‌افکنی و تقسیمات و دسته‌بندی‌ها را در دل اروپا رقم زده است که باید نسبت به آن آگاه بود.

باید جلوی یهودی ستیزی، اسلام ستیزی و تفرقه‌افکنی گرفته شود

به گفته او «در کوتاه مدت و میان مدت، اقدامات ما بر جلوگیری از تشدید تنش منطقه‌ای متمرکز است. می‌دانیم که تشدید این وضعیت به شکل‌گیری خطری بزرگ در منطقه منجر خواهد شد. ابعاد آن نخست گریبانگیر منطقه و سپس اروپا و جهان خواهد شد.»

او تاکید کرد: «باید اطمینان حاصل شود که با تمام اشکال نفرت پراکنی، یهودی ستیزی، اسلام ستیزی، تفرقه‌افکنی و نژاد پرستی مبارزه می‌شود.»

شارل میشل در پایان سخنانش به مساله مهاجرت به عنوان یکی دیگر از محور‌های مورد تاکید در این نشست اشاره کرد و گفت: «در این موضوع ما در اروپا ایتالیا را داریم که در صف ورود مهاجران قرار دارد و با مشکلات ویژه‌ای دست به گریبان است. در وضعیت کنونی نیز مصر را داریم که همین حالا هم میزبان میلیون‌ها مهاجر است. مصر در تماس‌های مکرر دیپلماتیک و سیاسی عنوان کرده که مایل به گشودن مرزهایش نیست. احتمالا نخست به خاطر میزبانی‌اش از میلیون‌ها مهاجر و دلیل دیگر اینکه شاید این مساله برای رسیدن به راه حل دو-دولت فلسطینی و اسرائیلی تهدیدی به شمار بیاید.»

انتقاد شارل میشل از روایت سازی اشتباه روسیه علیه اروپا

او همچنین تاکید کرد: «کشوری که بدون شک به طور غیرمستقیم، اما به میزان زیادی از جنگ اخیر سود برده روسیه است. روسیه در عین حال بر روایت‌سازی علیه اروپا و تاکید بر اتخاذ «استاندارد دوگانه» از سوی اروپا در برابر این مساله تاکید دارد. موضوعی که نباید حواس ما را پرت کند. باید بتوانیم بر برنامه و خواست اصلی خودمان در این موضوع متمرکز باقی بمانیم. در همین راستا وظیفه ما این است تا به حمایت خود از اوکراین به هر میزانی که لازم است ادامه دهیم.»

فن‌درلاین: در حال ایجاد یک پل به سمت مصر نزدیک به غزه هستیم

اورزولا فن‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز در ادامه این نشست گفت: «ما در حال ایجاد یک پل هوایی به سمت مصر، نزدیک به غزه، هستیم تا بتوانیم به سرعت کمک‌ها را ارسال کنیم. ما با مقام‌های مصری در تماس هستیم تا کمک‌هایمان از مصر وارد غزه شود و کارکنان کمیسیون در مصر هستند تا برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه آماده شوند.»

او ادامه دارد: «برخی بر این باورند که آن‌ها می‌توانند حواس ما را از حمایت از اوکراین منحرف کنند و ما باید میان این دو وضعیت یکی را انتخاب کنیم. اما به آن‌ها ثابت خواهیم کرد که اشتباه می‌کنند. ما تا آنجا که لازم باشد در کنار دوستان اوکراینی خود خواهیم ایستیم. می‌دانیم که اوکراینی‌ها برای ارزش‌های ما می‌جنگند و تا زمانی که جنگ در آنجا طول بکشد در کنار آن‌ها خواهیم ماند.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی