تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

مخبر در بلاروس: هژمونی آمریکایی‌ها به هم ریخته

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در جریان سفرش به بلاروس و نشست مشترک هیات‌های عالی ایران و بلاروس گفت: هژمونی آمریکایی‌ها کاملا به هم ریخته و دشمنان ما نمی‌توانند حرف آخر را در دنیا بزنند.

کد خبر: ۱۵۷۲۸۱
۱۹:۵۵ - ۲۵ مهر ۱۴۰۲

مخبر در بلاروس: هژمونی آمریکایی‌ها به هم ریخته

دیدارنیوز: معاون اول رئیس‌جمهور در نشست مشترک هیأت‌های عالی ایران و بلاروس، گفت: امروز معادلات بین‌المللی کاملاً تغییر کرده و هژمونی آمریکایی‌ها کاملاً به هم ریخته و دشمنان ما نمی‌توانند حرف آخر را در دنیا بزنند.

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه سفر یک روزه خود به بلاروس در نشست مشترک هیأت‌های عالی دو کشور، اظهار کرد: دولت بلاروس در منظومه تنظیمی ارتباطات بین‌المللی جمهوری اسلامی جایگاهی ویژه دارد و راهبرد جدی دولت در ایران ارتقای روابط تهران-‌مینسک در همه حوزه‌هاست.

وی افزود: امروز معادلات بین‌المللی کاملاً تغییر کرده و هژمونی آمریکایی‌ها کاملاً به هم ریخته و دشمنان ما نمی‌توانند حرف آخر را در دنیا بزنند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ایران و بلاروس، اظهار کرد: تحریم زحمت‌آفرین، اما قابل مدیریت است؛ کما اینکه تحریم‌های اقتصادی برای تقابل با ما راه به جایی نبرده است.

وی با بیان اینکه هیچ مانعی نباید همکاری‌های دو کشور را مختل کند، تصریح کرد: با اراده‌ای که بین ایران و بلاروس وجود دارد لازم است با قدرت و سرعت تصمیمات لازم را برای رفع نیاز‌های دو ملت اتخاذ کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با ابراز خرسندی از تحقق بخش زیادی از توافقات دو کشور در جریان سفر سال گذشته رئیس‌جمهور بلاروس به تهران، بر لزوم تدوین یک برنامه زمان‌بندی شده برای نقشه راه جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور تأکید کرد.

مخبر افزود: ایران عضو بریکس و شانگ‌های است و از عضویت بلاروس در این سازمان‌ها حمایت می‌کند و جمهوری بلاروس نیز عضویت سازمان تجارت آزاد اوراسیا و پیمان‌های منطقه‌ای دیگر را دارد که با تعاملات بیشتر از طریق این سازوکار‌های بین‌المللی می‌توان موفقیت‌های بزرگی در حوزه اقتصادی رقم زد.

وی تصریح کرد: ایران در مرکز ۱۵ کشور قرار دارد و بلاروس می‌تواند بدون هیچ دغدغه‌ای از ظرفیت کُریدوری کشورمان برای صادرات و ترانزیت کالا استفاده کند.

معاون اول رئیس‌جمهور، از تبادلات تجاری ایران و بلاروس با استفاده از پول ملی دو کشور به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار‌های تقویت اقتصاد دو طرف یاد کرد و با تأکید بر لزوم دلارزدایی، گفت: دلیلی ندارد مبادلات اقتصادی خود را با پول دشمن انجام دهیم.

مخبر از تهاتر و تسهیل صدور ویزا به ویژه برای بازرگانان و تجار به‌عنوان دیگر الزامات ارتقای روابط اقتصادی بین تهران-مینسک یاد کرد و گفت: توجه به این دو موضوع در کنار استفاده از ارز محلی در تبادلات تجاری اتفاقات بزرگی را رقم می‌زند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های ایران در حوزه‌های مختلف، آمادگی کشورمان را برای انتقال تجربیات در زمینه مقابله با تحریم‌ها و سرمایه‌گذاری مشترک در بخش‌های صنعت به ویژه صنایع های‌تک، معدن، کشاورزی، نفت، گاز، پتروشیمی و پزشکی اعلام کرد.

توسعه همکاری‌ها در حوزه آموزش و صدور خدمات فنی و مهندسی از دیگر تأکیدات معاون اول رئیس‌جمهور در این نشست بود.

گلاو‌چنکو نخست‌وزیر بلاروس هم با صادقانه توصیف کردن تعاملات مشترک تهران و مینسک، تأکید کرد: ایران و بلاروس حرف‌های زیادی در عرصه بین‌الملل دارند و همکاری‌های دوجانبه، منشأ توسعه صلح در جهان خواهد بود.

وی با تأکید بر توسعه روابط دو کشور به توافقات انجام شده در جریان سفر سال گذشته رئیس‌جمهور بلاروس به تهران اشاره کرد و از اجرایی شدن بخش عمده توافقات خبر داد.

نخست‌وزیر بلاروس گفت: در سایه نتایج توافقات صورت گرفته، حجم تبادلات تجاری ایران و بلاروس در یک سال گذشته سه برابر شد و امسال نیز ۲۵ درصد افزایش داشته است.

«گلاوچنکو» با بیان اینکه تولیدات دو کشور در زمینه تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته پیروزی مشترک ماست، از ایران به‌عنوان شریک کلیدی بلاروس در زمینه نوسازی تجهیزات کشورش قدردانی کرد.

وی همچنین با اشاره به میزان بالای دانشجویان ایرانی مقطع دکتری در بلاروس خواستار توسعه همکاری‌های آموزشی و تسریع در فرآیند به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی دانش‌آموختگان مراکز علمی کشورش از سوی جمهوری اسلامی ایران شد.

نخست‌وزیر بلاروس توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه کشاورزی را نیز متذکر شد و گفت: بلاروس حجم زیادی از محصولات کشاورزی مورد نیاز خود را که پیش از این از اروپا وارد می‌کرد، از ایران خریداری و تأمین می‌کند.

در این نشست وزرای صنعت، نفت و کشاورزی ایران و بلاروس به بیان راهکار‌های خود برای تقویت همکاری‌های دو کشور در این حوزه‌ها پرداختند که آمادگی ایران برای تأمین قطعات و تجهیزات مورد نیاز بلاروس در حوزه نفت و گاز و محصولات پتروشیمی، تسهیل صدور ویزای بلندمدت بازرگانی و امضای توافق‌نامه برای همکاری در بخش جنگلداری و دامپروری برای تأمین نیاز‌های غذایی دو کشور از جمله موضوعات مطرح شده توسط آن‌ها بود.

در این نشست مقرر شد وزرای صنعت ایران و بلاروس به‌عنوان رؤسای کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور، ظرف یک ماه برنامه زمان‌بندی شده برای اقدام مشترک در جهت پیگیری توافقات دوجانبه را در راستای زمینه‌سازی سفر رئیس جمهور کشورمان به بلاروس تهیه و ارائه کنند.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی