تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
هشتمین برنامه «با فرهنگ» در گفت‌و‌گو با محمد رسولی شاهنامه‌پژوه

بازشناسی شماری از شخصیت‌های فرهنگی شاهنامه برای امروز (بخش نخست)

در هشتمین برنامه‌ی با فرهنگ نیز دکتر محمد رسولی میهمان دیدارنیوز است و این‌بار سخن از ویژگی‌های فرهنگی برخی از شخصیت‌های برجسته‌ی شاهنامه است.

کد خبر: ۱۵۷۰۵۰
۲۱:۳۲ - ۲۱ مهر ۱۴۰۲

با فرهنگ محمد رسولی

 

دیدارنیوز: در این برنامه که بنا بر استقبال مخاطبان از گفت‌وگو پیرامون فرهنگ در شاهنامه و کتاب تاریخ ایران زمین تهیه شده، حسین قنواتی به عنوان میزبان، شخصیت‌های شاهنامه را مورد پرسش و دقت قرار می‌دهد و دکتر رسولی ویژگی‌های بارز فرهنگی در هر یک از این شخصیت‌ها را شرح می‌دهد.

در بخش نخست این گفت‌وگو، رویارویی «هجیر» مرزبان ایرانی با «سهراب» پسر «رستم»- «منوچهر» و ساختار سیاسی نظام حاکمیت پادشاهی در دوران او مورد دقت قرار می‌گیرد و هم‌چنین شخصیت «کاوه» به عنوان صنعت‌گری که نماینده و بزرگ مردم اصفهان است و تنها کسی که برابر «ضحاک» می‌ایستد و حکومت او را برمی‌اندازد و سپس به حکمت خود از اعدام و کشتن این منفورترین شخصیت شاهنامه جلوگیری می‌کند، مورد سخن قرار می‌گیرد.

ویدیو این گفت‌و‌گو را اینجا و در کانال آپارات دیدار ببینید

این که کاوه اذعان می‌کند که کار او پادشاهی نیست و برای قدرت حکومت ضحاک را براندازی نکرده نیز از نمادین‌ترین رویکردهای فرهنگی یک شخصیت تاریخی ایران‌زمین است.

دکتر رسولی پیرامون «فرانک» و فرزندش «فریدون» که پادشاهی دادآور و دانا بوده است نیز شرح می‌دهد و از ابعاد دیگر شخصیت رستم که فرزند سیستان و هنرمند است هم سخن به میان می‌آید.

با فرهنگ محمد رسولی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی