تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
«آقایان دولتی باید پاسخ دهند که چه اشخاصی نمی‌گذارند واردات آزاد شود؟»

دست‌های پنهان مقابل آزادیِ واردات خودرو!

حسن لطفی، نماینده مجلس با اشاره به دست‌های پنهانی که اجازه نمی‌دهند واردات خودرو آزاد شود، گفت: به باور من، وقتی آمار‌ها را در کنار شرکت‌های تولیدکننده قرار می‌دهیم، می‌بینیم که دست‌های پنهانی هست که نمی‌گذارد واردات خودرو آزاد شود.

کد خبر: ۱۵۶۹۱۹
۱۹:۱۱ - ۱۷ مهر ۱۴۰۲

دست‌های پنهان مقابل واردات خودرو!

دیدارنیوز: حسن لطفی نماینده مجلس شورای اسلامی درباره ساماندهی صنعت و بازار خودرو به مسائلی اشاره کرد که در ادامه می‎‌خوانید.

به نقل از کیان آنلاین، با وجود قول‌های سید ابراهیم رئیسی در خصوص ساماندهی صنعت و بازار خودرو در سال ۱۴۰۰ و گذشت بیش از دو سال از عمر دولت سیزدهم، همچنان کام مردم در این رابطه شیرین نشده است.

حسن لطفی نماینده رزن در مجلس یازدهم درباره همین مسئله گفتگویی کرده است که در ادامه می‌توانید مهمترین بخش‌های این مصاحبه را بخوانید:

* چند هفته پیش در قالب کمیسیون اجتماعی، یک بازدید از ایران خودرو داشتیم. طبق آمار‌های رسمی که در اختیار داریم و در بازدید از ایران خودرو هم مطرح کردم، ۱۶ هزار نفر در سال در جاده‌های کشور کشته می‌شوند و چیزی در حدود ۶۰ هزار نفر هم معلول و آسیب‌دیده تحویل جامعه بهزیستی می‌شود.

* تولیدکنندگان داخلی خودرو معتقد هستند که ما ۴۰ درصد مقصر این داستان هستیم و ۳۰ درصد خطای رانندگان و ۳۰ درصد هم مشکلات جاده‌ای کشور است که انتقاد به وزارت راه و شهرسازی داریم. حال اگر همان ۴۰ درصد، ۱۶ هزار نفر را حساب کنیم، سالانه چیزی بالای شش هزار نفر به واسطه کیفیت و امنیت پایین خودرو‌های تولید داخلی، کشته می‌شوند که این آمار اصلاً کم نیست. تبعات اجتماعی و آسیب‌هایی که از کانال این کشته‌شده‌ها به خانواده‌ها وارد می‌شود، بسیار وحشتناک است؛ هم از نظر روانی و اجتماعی و هم اقتصادی.

* از طرفی، ۴۰ درصد، ۶۰ هزار نفر هم می‌شود ۲۴ هزار نفر معلول و آسیب‌دیده که فقط از ناحیه خودرو‌ها و نه خطای انسانی و جاده‌ای تحویل جامعه می‌شود. عملاً شرکت‌های تولیدکننده داخلی کشور، سالی شش هزار کشته و ۲۴ هزار معلول تحویل کشور می‌دهند و هیچ‌کس هم پاسخگو این مشکل بزرگ نیست، حال بماند که چقدر در سوخت، حیف و میل می‌شود و بنزین مصرف می‌کنیم و چقدر بیمه‌ها به علت خسارت‌هایی که می‌دهند متضرر می‌شوند و چقدر مردم برای بیمه‌های گران‌قیمت هزینه می‌کنند.

* مدیرعامل ایران خودرو به ما می‌گفت تولید خودرو را به دست خود ما بدهید، ولی به ما تحمیل نکنید که سالی فلان تعداد خودرو باید تولید شود و بگذارید واردات خودرو آزاد شود تا تولید من هم آزاد شود. مثلاً به جای ۳۰۰ هزار، ۱۰۰ هزار عدد تولید می‌کنیم، ولی باکیفیت. به باور من، وقتی آمار‌ها را در کنار شرکت‌های تولیدکننده قرار می‌دهیم، می‌بینیم که دست‌های پنهانی هست که نمی‌گذارد واردات خودرو آزاد شود.

* بخشی از مافیای خودرو در ایران، تولیدکنندگان عمده قطعات هستند. هیچ‌کدام از تولیدکنندگان قطعات سایپا و ایران خودرو، خودشان ماشین ایرانی سوار نمی‌شوند. شما تولیدکننده‌ای را پیدا کنید که در خارج از کشور، خانه نداشته باشد. تولیدکننده‌ای نیست که ثروت و خانه خوب در ایران نداشته باشد؛ پس ببینید که چه سودی از این راه می‌کنند.

* حاکمیت اگر واقعاً می‌خواهد در این قسمت کار کند، باید مرکز پژوهش‌های مجلس و بقیه قسمت‌ها یک عزم ملی با یکدیگر داشته باشند و آسیب‌شناسی بکنند که چه افرادی پشت این داستان هستند. یک مافیای قدرتمند پشت این قضیه وجود دارد. این مافیا از تولیدکنندگان قطعات که سهامداران عمده این شرکت‌ها هستند شروع می‌شود تا به سیستم می‌رسد. وقتی می‌بینند قرار است بازار از دستشان دربیاید و منافعشان به خطر بیفتد، حتی با راه‌های خلاف قانون هم سنگ‌اندازی می‌کنند تا این اتفاق نیفتد. این مافیا باید کنار گذاشته شوند. حالا ممکن است نفوذ این مافیا در قانون‌گذاری و دولت هم باشد.

* مجلس به وظیفه قانونی خودش عمل کرده است، یعنی واردات خودرو چه کارکرده و چه نو را آزاد کرده است. مجلس می‌گوید برای اینکه بتوانم رفاه و رضایت مردم را تامین کنم، اجازه دادم که واردات خودرو آزاد باشد. حالا آقایان دولتی باید پاسخ دهند که چه اشخاصی نمی‌گذارند واردات آزاد شود؟ اراده جدی در باز کردن دامنه واردات خودرو را نمی‌بینم. تعارض منافع وجود دارد و عده‌ای فکر می‌کنند که سودشان به خطر خواهد افتاد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی