تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
دیدار کمبود برخی داروهای مهم سرطان در کشور را بررسی می‌کند

این گزارش نیست؛ هشدار است/ رهاورد عین‌اللهی از قاهره چیست؟

مشاور پیشین وزارت بهداشت زمانی از کمبود برخی دارو‌های بیماران مبتلا به سرطان در کشور گلایه می‌کند که این دارو‌ها با مبالغ هنگفتی در بازار سیاه فروخته می‌شود؛ مطلب پیش رو یک هشدار است نه گزارش.

کد خبر: ۱۵۶۸۵۳
۱۸:۱۷ - ۱۶ مهر ۱۴۰۲

این گزارش نیست؛ هشدار است/ عین اللهی در راه کشف اهرام ثلاثه!

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: یکی از بزرگترین عوامل تغییر سبک زندگی برای انسان‌ها ابتلا به انواع بیماری بوده که نگران کننده‌ترین آن "سرطان" است. پزشکان و متخصصان هشدار‌های جدی را درباره میزان ابتلا افراد به این بیماری صادر می‌کنند و البته جامعه هدف اصلی آن‌ها جوانان هستند.

هر چند این بیماری پیر و جوان نمی‌شناسند، اما مهم‌ترین موضوع در زمان ابتلا به این بیماری وجود دارو است، دارو‌هایی که به گفته سید محسن رضوی مشاور پیشین وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو حدود ۵۰ درصد آن در ایران تولید می‌شود، اما مدتی است کمبود برخی از دارو‌های بیمار‌ها بدون دلیل مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است که مسئولان باید در این زمینه پاسخگو باشند.

فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان راه برون رفت از این شرایط را بهره مندی از انکولوژیست‌ها در زمینه دارو‌های جدید دانست و تاکید کرد که تصمیم گیران باید با مشورت و مشاوره یا به سوی تولید حرکت کنند با در نهایت دارو‌های مورد نیاز را وارد کنیم.

درست در روزی که مشاور پیشین وزارت بهداشت این صحبت‌ها را بیان می‌کرد و از مسئولان خواسته بود کمبود دارو‌های بیماران سرطانی را بررسی کنند دو اتفاق افتاد، نخست اینکه خبر رسید بهرام عین اللهی وزیر بهداشت فرصت شرکت دومین سمینار سرطان در جوانان را نداشته و خود را برای سفر چهار روزه به مصر (قاهره) و شرکت در ﻫﻔﺘﺎﺩﻣﯿﻦ ﻧﺸﺴﺖ ﮐﻤﯿﺘﻪ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺍﯼ ﺩﻓﺘﺮ ﻣﺪﯾﺘﺮﺍﻧﻪ ﺷﺮﻗﯽ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ آماده می‌کند و دوم اینکه دارو‌های بیماران سرطانی از داروخانه به قیمت ۴۰ هزار تومان خریداری و در بیرون داروخانه تا ۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

این موضوع را سید محسن رضوی مشاور پیشین وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مطرح می‌کند و می‌گوید: کمبود موقت داروها، باعث ایجاد بازار کاذب موازی شده است طوری که یک آمپول ۳۰ تا ۴۰ هزار تومانی، مقابل داروخانه معروف در تهران به قیمت ۵ تا ۱۰ میلیون به فروش می‌رسد.

این فوق تخصص خون و سرطان ادامه می‌دهد: مسئولان نظام سلامت باید پاسخ بدهند، در حالی که دارو‌های بسیار گران قیمت وارد کشور می‌شود، چرا یک آمپول که قیمت زیادی ندارد، وارد نمی‌شود.

متخصصان می‌گویند دارو‌های جدید در سال‌های اخیر، برای نجات جان بیماران و افزایش طول عمر آنان، تولید و وارد بازار دارویی شده که ما هم بخشی از این دارو‌ها را به طور روزمره استفاده می‌کنیم و این دارو‌ها در نجات جان بیماران و افزایش طول عمر آن‌ها نقش دارند، از این رو کمبود دارو از یک سو و بازار کاذب از سوی دیگر می‌تواند نقطه اعتراض برای جامعه پزشکی و کشور باشد که چرا چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد.

رضوی معتقد است: وزارت بهداشت باید تیمی را برای بررسی این قبیل مشکلات در نظر بگیرد که وقتی دارویی در داروخانه نیست، چرا باید همان دارو در دست دلالان باشد.

البته کمبود دارو در کشور نه مربوط به دیروز است نه امروز و نه مربوط به بیماری خاص. همان روز‌هایی که ویروس کووید ۱۹ در کشور جولان می‌داد روزی حدود هزار نفر جان را از دست می‌دادند و دارو‌های کرونایی در بیمارستان‌ها پیدا نمی‌شد، اما در بازار سیاه به راحتی در دسترس بود، اما با قیمت‌های گزاف.

مسئول مستقیم این نقیصه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است و هر زمانی که موضوعات این چنین پررنگ می‌شود و بعد رسانه‌ای آن بیشتر می‌شود تازه مدیران یادشان می‌آید که باید کاری بکنند و حرفی بزنند. البته انکار کردن و پاسخگو نبودن وزیر بهداشت از صفات بارز بهرام عین اللهی است، اما با بالا رفتن آمار ابتلا به انواع بیماری‌های سرطان در کشور، توجه به بحث دارو چه در تولید و چه در واردات باید بیش از گذشته باشد البته اگر بازدید‌های میدانی و سفر‌های داخلی و خارجی فرصتی را به وزیر محترم بدهد.

در نهایت این امید وجود دارد که بهرام عین اللهی از ﻫﻔﺘﺎﺩﻣﯿﻦ ﻧﺸﺴﺖ ﮐﻤﯿﺘﻪ ﻣﻨﻄﻘﻪ‌ﺍﯼ ﺩﻓﺘﺮ ﻣﺪﯾﺘﺮﺍﻧﻪ ﺷﺮﻗﯽ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺟﻬﺎﻧﯽ بهداشت در قاهره با دست پر برگردد یعنی یا با خود قرارداد واردات دارو‌های مختلف را بیاورد یا خود دارو‌های ضروری را و مردم هم با تغییر سبک زندگی و آموزش های اساسی راه‌های مقابله و حتی پیشگیری از انواع سرطان‌ها و سایر بیمارهای خطرناک را بیاموزند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی