تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
هفتمین برنامه «با فرهنگ» در گفت‌و‌گو با دکتر محمد رسولی شاهنامه‌پژوه

حکومت غیر ایرانی بر ایران محکوم به فروپاشی است/ فره ایزدی در شاهنامه، همان مقبولیت مردمی حکومت است

در هفتمین برنامه «با فرهنگ»، حسین قنواتی در استودیو دیدار میزبان دکتر محمد رسولی بوده که در مورد شاهنامه فردوسی این میراث فرهنگی سترگ گفت‌و‌گوی ارزشمندی صورت گرفته است.

کد خبر: ۱۵۶۷۴۷
۱۶:۳۱ - ۱۴ مهر ۱۴۰۲

با فرهنگ محمد رسولی

 

دیدارنیوزـ حسین قنواتی: هفتمین برنامه‌ با فرهنگ از پایگاه خبری و تحلیلی دیدارنیوز با حضور دکتر محمد رسولی، شاهنامه‌پژوه به موضوع «شاهنامه و فرهنگ» پرداخته است

در این گفت‌وگو دکتر رسولی از راز عناصری مانند «سیمرغ»، «دیو»، «مارها بر دوش ضحاک» و عمر طولانی شخصیت‌های شاهنامه، که متن این کتاب سترگ را به گمانِ ابهام و افسانه در می‌اندازد، پرده بر می‌دارد و فرّه ایزدی در حکومت را مقبولیت مردمی عنوان می‌کند. او معتقد است که شاهنامه دانشنامه‌ای است که پیش از فردوسی وجود داشته و محتوای آن را تاریخ محض اعلام می‌کند.

ویدیو این گفت‌و‌گو را اینجا و در آپارات و یوتیوب دیدار ببینید

این پژوهشگر تایید می‌کند که حکومت فریدون پس از پیروزی مردم به رهبری کاوه بر ضحاک و پایان دادن به هزاره‌ ستم او بر ملت ایران، نخستین دموکراسی و جمهوریت واقعی تاریخ جهان بوده است.

شاهنامه پُرآوازه‌ترین کتاب تاریخی و فرهنگی ایرانیان است که همواره مرجع پژوهش‌های بسیاری بوده و هست. در سال‌های اخیر مراجعه به شعرهای حماسی فردوسی بزرگ بیش از پیش است.

به این ترتیب به روشنی می‌توان دوره‌ی نوینی در پژوهش شاهنامه و ارائه نتایج آن قائل شد که در آن پژوهندگان متخصص به استناد دیگر علوم، کشف‌های درخشان تازه‌ای از آن را ارایه می‌کنند که کتاب حاوی تاریخ تمدن و فرهنگ ایرانی را از گمان افسانه‌گونگی یا نمادین و اسطوره بودن پاک می‌کند. به جز پژوهشگران، اقبال بیش‌تر هم در مردم برای فهم دقیق‌تری از شاهنامه جریان دارد که حاکی از میل بازگشت به اصالت فرهنگی و تاریخی است.

برنامه‌ی با فرهنگ در دعوت از دکتر محمد رسولی، تلاش کرده است طی گفت‌وگو با وی، دستاوردهای نوین در این زمینه را مورد دقت قرار دهد.

با فرهنگ محمد رسولی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی : ۲
غیر قابل انتشار : ۰
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
0
3
درود. دکتر رسولی پدیده ای است. پدیده ای که حقوق عمومی و علوم سیاسی را در خدمت شاهنامه و فرهنگ به کار گرفته است.
سارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
0
3
سلام، ممنون، خسته نباشید. پر از نکته بود، فراوان از این مصاحبه آموختم.
رضا سماک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
0
3
عالی.سپاس
fateme
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
0
3
هرچقدرهم که تلاش کنند برای نابودی با تاریخ وتمدن یک ملت چکار میتونن بکنن؟ سپاس از دکتررسولی برای زنده نگه داشتن میراث و یادآوری آن
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی