تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
گزارش دیدار از یک شوک بی‌سابقه در کنگره آمریکا

دلایل برکناری مک‌کارتی از ریاست مجلس نمایندگان آمریکا/ ترامپ بر آشفت!

مک‌کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در حالی از جایگاه خود کنار گذاشته شد که از سال ۱۸۷۶ به این سو، ریاست او کوتاه‌ترین دوره در کنگره آمریکا محسوب می‌شود.

کد خبر: ۱۵۶۷۰۷
۱۳:۳۱ - ۱۲ مهر ۱۴۰۲

دلایل برکناری مک‌کارتی از ریاست مجلس نمایندگان آمریکا/ ترامپ بر آشفت!

 

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: «کوین مک‌کارتی» به دلیل همکاری با دموکرات‌ها برای جلوگیری از تعطیلی دولت آمریکا، با طرح هم حزبی جمهوری‌خواه خود یعنی «مت گاتز» صبح روز چهارشنبه با ۲۱۶ رای از ریاست مجلس نمایندگان آمریکا کنار گذاشته شد. هشت رای از این ۲۱۶ رای اعضای جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا بودند.

مک کارتی جمهوری‌خواه زمستان گذشته، هنگام انتخاب هم با مخالفت هم حزبی‌های تندروی خود روبرو بود که پس از ۱۵ دور رای‌گیری توانست بر کرسی ریاست مجلس نمایندگان تکیه بزند و تنها ۲۶۹ روز رئیس بود که از سال ۱۸۷۶ به این سو، مک‌کارتی کوتاه‌ترین دوره ریاست مجلس نمایندگان آمریکا را داشته است.

برای اولین بار در تاریخ آمریکا

کوین مک‌کارتی به دلیل مخالفت یک جناح راستگرا در حزب به‌سختی برای ریاست مجلس رای آورده بود و حالا با اقدام همان‌ها برکنار شده است. این نشان می‌دهد از همان زمان هم طیفی از جمهوری‌خواهان راضی به ریاست او نبوده‌اند. به هر حال مجلس نمایندگان کنگره آمریکا بعد از فرآیندی نفسگیر و طولانی، که لازمه آن ثبت رای تک تک اعضا بود، به برکناری کوین مک‌کارتی از ریاست این مجلس رای داد. این اولین بار در تاریخ آمریکاست که نمایندگان به برکناری رئیس مجلس رای می‌دهند. این یک پیروزی بزرگ برای طیفی از جمهوری‌خواهان راست‌گرا به رهبری مت گاتز از فلوریداست.

همه کارشناسان و رسانه‌ها از این نظر این برکناری را بدیع و عجیب می‌دانند که برای اولین بار اتفاق افتاده، در عین حال نکته مهم دیگری هم در این اتفاق وجود دارد که کمتر کسی به آن توجه کرده است. آنگونه که از نطق‌ها و اظهارنظر‌های قبل و بعد از برکناری بر می‌آید، مهمترین دلیل بر کناری مک‌کارتی "همکاری با دموکرات‌ها برای جلوگیری از تعطیل شدن دولت آمریکا" بوده است و این اقدام رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا موجب شد که مت گاتز دیگر نماینده این مجلس علیه او قطعنامه‌ای تنظیم و به مجلس ارائه دهد.

طبیعتا و با توجه به دلایل برکناری این رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، دموکرات‌ها نباید رای به عزل او می‌دادند، لذا نکته جالب این رویدا آن است که قطعنامه را هم حزبی‌اش علیه او آماده می‌کند و نمایندگان حزب رقیب پای آن را امضا و همکاری او به خود را فراموش می‌کنند. آنچه در رابطه با دموکرات‌ها در ساعاتی قبل از رای گیری گفته شده این است که آن‌ها «بعد از شور داخلی تصمیم گرفتند به نجات رئیس مجلس نروند». در این اتفاق فقط ۸ نماینده جمهوری‌خواه به برکناری هم حزبی خود رأی دادند.

از سویی گویا جو بایدن رئیس جمهور دموکرات ایالات متحده، دل خوشی از مک‌کارتی نداشته است، چون پیش‌تر بایدن، از مک‌کارتی انتقاد کرده بود که در مصوبه بودجه دولت فدرال آمریکا برای افزایش کمک آمریکا به اوکراین تصمیمی گرفته نشده است. همین مسئله موجب اختلاف بین بایدن و مک‌کارتی شده است و در این سوی ماجرا شاهد همکاری او با همکاران دموکرات خود در مجلس نمایندگان آمریکا، در جهت ممانعت از تعطیلی دولت آمریکا است، که البته این همکاری مانع برکناری خودش نشد و نهایتا با رای رقبای دموکراتش خلع شد.

دلایل برکناری مک‌کارتی از ریاست مجلس نمایندگان آمریکا/ ترامپ بر آشفت!

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، گاتز ماه‌ها بود که تهدید می‌کرد که از یک رویه قانونی در مجلس نمایندگان آمریکا - به نام پیشنهاد تخلیه - برای برکناری مک‌کارتی از ریاست این نهاد قانونگذاری استفاده می‌کند، گویا او را جدی نگرفتند و او این رویه قانونی که کمتر از آن استفاده شده بود را به کار گرفت. درخواست تخلیه یک ابزار قانونی نادر و قوی است که تنها دو بار در قرن گذشته علیه رؤسای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا استفاده شده است.

گاتز در نشست خبری بعد از ارائه رسمی درخواست برکناری مک‌کارتی از سمت ریاست مجلس نمایندگان، در پاسخ به این سوال که آیا از «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا درباره این اقدام مشورت گرفته، تایید کرد که با او در ارتباط است. اما بعد معلوم شد که در ارتباط بودن طراح برکناری رییس مجلس، با ترامپ به معنی هماهنگ بودن با او نیست. چون به فاصله کمی پس از برکناری مک‌کارتی از جایگاه خود، دونالد ترامپ در حساب کاربری خود نسبت به این اقدام جمهوری‌خواهان اعتراض کرد و به آن‌ها انذار و هشدار داد.

ترامپ چه گفت؟

برکناری «کوین مک‌کارتی» با واکنش تند «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا همراه شد. ترامپ طی بیانیه‌ای در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «تروث سوشال» نوشت: «چرا جمهوری‌خواهان همواره در حال جنگ با خودشان هستند، چرا با دموکرات‌های چپ افراطی که کشور ما را ویران می‌کنند، مبارزه نمی‌کنند؟»

بعد از این رأی‌گیری، گاتز با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: «مک‌کارتی توافقاتی را که با ما در ژانویه حاصل شده بود، نقض کرد. مک‌کارتی مجلس نمایندگان را فلج کرد و لوایح تخصیصی را در نظر نگرفت. بهترین راه برای پیشبرد دستور کار محافظه‌کاران، پیشبرد انتخاب رئیس جدید مجلس است».

«جری کانولی» نماینده دموکرات کنگره آمریکا نیز در واکنش به این اقدام اظهار داشت: «انتظار دارم اعضای دو حزب روز چهارشنبه به‌طور جداگانه برای انتخاب نامزدی برای ریاست مجلس نمایندگان دیدار کنند. حکیم جفریز، نامزد ما برای ریاست مجلس نمایندگان است، ولی جمهوری خواهان هنوز موضع خود را روشن نکرده‌اند».

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، کانولی تصریح کرد: «جمهوری خواهان در شرایط سختی قرار دارند و در تلاش هستند فردی را بیابند که بتواند اکثریت را به دست آورد».

دلایل برکناری مک‌کارتی از ریاست مجلس نمایندگان آمریکا/ ترامپ بر آشفت!

«نانسی میس» نماینده جمهوری‌خواه نیز گفت: «مک‌کارتی با هیچ حزبی صادق نبود و اگر در سمت خود باقی می‌ماند، باعث هرج و مرج می‌شد. ما یک رئیس مجلس نمایندگان صادق می‌خواهیم که به وعده‌هایی که می‌دهد عمل کند».

در ادامه، «پرامیلا جایاپول» نماینده دموکرات کنگره آمریکا هم اظهار داشت: «ما به یک کنگره کارآمد نیاز داریم و مسئول حزب حاکمی نیستیم که نمی‌تواند حکومت کند. حزب جمهوری خواه نشان داده است که قادر به حکومت برای مدت طولانی نیست».

رئیس برکنار شده مجلس نمایندگان سه شنبه شب به وقت محلی در حساب کاربری خود در شبکه "ایکس" (توئیتر سابق) اعلام کرد: من دیگر به دنبال کاندیداتوری برای ریاست مجلس نخواهم بود.

مک کارتی تصریح کرد: ممکن است امروز یک رای را از دست داده باشم، اما برای چیزی که به آن اعتقاد داشتم جنگیدم. خدمت کردن به آمریکا باعث افتخار من بود.

مک‌کارتی همچنین در سخنانی در پی برکناری‌اش از ریاست مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «از اینکه برای تصویب بودجه نهاد‌های فدرال و جلوگیری از تعطیلی دولت آمریکا با دموکرات‌ها توافق کرده و این موضوع موجب برکناری‌اش شده است، اصلا پشیمان نیست، زیرا اصل کشورداری را بر اختلاف‌های سیاسی برگزیده است.»

رئیس بعدی چه کسی است؟

نمایندگان جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده اند مجلس نمایندگان آمریکا هفته آینده در یکی از روز‌های سه‌شنبه یا چهارشنبه برای انتخاب رئیس جدید این مجلس رای گیری خواهد کرد.

بر اساس گزارش‌ها تا انتخاب رئیس بعدی مجلس نمایندگان آمریکا، این نهاد قانون گذاری با سرپرست و توسط یک جمهوری‌خواه اداره خواهد شد. طبق قانون ایالات متحده آمریکا، نامزد ریاست مجلس نمایندگان قبل از رای‌گیری، فهرستی برای جانشینی خود یا سرپرستی مجلس برای زمان‌هایی که رئیس حضور نداشته باشد یا با مشکلی مواجه شود، تقدیم مجلس می‌کند، بنابراین تا انتخاب رئیس بعدی یک نفر از همان افرادی که مک‌کارتی در فهرست خود ارائه داده است، سرپرست مجلس نمایندگان آمریکا خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی