تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

حملات آذربایجان به قره‌باغ؛ ۱۰۰ کشته و صدها زخمی

در دومین روز حملات نظامی جمهوری آذربایجان به قره‌باغ که این کشور از آن به عنوان «عملیات ضدتروریستی» یاد می‌کند، ۱۰۰ نفر کشته و صدها تن زخمی شده‌اند.

کد خبر: ۱۵۶۰۲۷
۱۱:۳۸ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۲

حملات آذربایجان به قره‌باغ؛ ۱۰۰ کشته و صدها زخمی

دیدارنیوز: قره‌باغ کوهستانی در حالی برای دومین روز پیاپی زیر آتش آذربایجان است که الهام علی‌اف، رئیس جمهوری این کشور روز چهارشنبه در تماسی تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد تنها در صورتی به این درگیری‌ها پایان می‌دهد که نیرو‌های جدایی‌طلب ارمنی اسلحه‌های خود را زمین بگذارند.

وزارت امور خارجه ارمنستان روز گذشته در بیانیه‌ای از «تجاوز گسترده تازه» جمهوری آذربایجان به قره‌باغ کوهستانی خبر داد و آن را تداوم سیاست «پاکسازی قومی» باکو در این منطقه توصیف کرد.

آذربایجان که این حملات را «عملیات ضدتروریستی» می‌خواند، روز چهارشنبه اعلام کرد که برای دومین روز متوالی به اقدامات نظامی خود ادامه می‌دهد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان بامداد چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد تجهیزات نظامی متعلق به نیرو‌های نظامی ارمنی از جمله خودرو‌های جنگی، توپخانه و تاسیسات موشکی ضدهوایی ارمنستان را «خنثی» کرده است.

رئیس سابقِ تشکیلات اجرایی ارمنی‌های قره‌باغ کوهستانی روز چهارشنبه به رویترز گفت که در پی حمله آذربایجان تا کنون نزدیک به ۱۰۰ نفر در این منطقه کشته و صد‌ها تنِ دیگر زخمی شده‌اند. روبن واردانیان افزود: «آذربایجان یک عملیات همه‌جانبه و جنگی بزرگ را آغاز کرده که اساسا هدفش پاکسازی قومی است، اما هم روسیه و هم غرب در قبال این اقدام باکو سکوت کرده‌اند.»

آذربایجان اتهامات مبنی بر این که هدفش پاکسازی قومی قره باغ است را رد می‌کند و می‌گوید که از حقوق غیرنظامیان ارمنی قومی منطقه بر اساس قانون اساسی خود محافظت خواهد کرد.

حملات آذربایجان به قره‌باغ؛ ۱۰۰ کشته و صدها زخمی

تنش‌ها در قفقاز جنوبی ماه‌هاست که در مناطق جدایی‌طلب ادامه دارد.

برغم درخواست آتش‌بس و گفتگوی جدایی طلبان ارمنی در روز سه‌شنبه، از اولتیماتوم آذربایجان مبنی بر «تسلیم سلاح تشکیلات نظامی غیرقانونی ارمنی» مشخص بود که باکو قصد دارد این منطقه کوهستانی را به طور کامل فتح کند.

نیکول پاشینیان بار دیگر آذربایجان را به «پاکسازی قومی» متهم کرد. اما صد‌ها معترض ارمنی که نسبت به پاسخ کشورشان به این عملیات نظامی خشمگین بودند، با یورش به پارلمان این کشور در ایروان، پاشینیان را به خیانت متهم کرده و خواستار استعفای او شدند.

آذربایجان می‌گوید گفتگو‌ها می‌توانند در شهر یلواخ، در ۶۰ کیلومتری شمال شهر خانکندی (استپاناکرت)، مرکز منطقه قره‌باغ آغاز شود.

تخمین زده می‌شود که حدود ۱۲۰ هزار ارمنی در منطقه قره‌باغ زندگی می‌کنند. روسیه می‌گوید که سربازانش نزدیک به ۵۰۰ غیر نظامی را از مناطق پرخطر خارج کرده‌اند و جدایی طلبان می‌گویند در مجموع به هفت هزار نفر یاری رسانده‌اند.

آذربایجان می‌گوید این عملیات را در پاسخ به مرگ شش نفر از جمله چهار پلیس بر اثر انفجار مین‌های زمینی در صبح روز سه‌شنبه آغاز کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در سخنرانی روز گذشته خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «قره‌باغ جزء قلمرو آذربایجان است و هیچ حالت دیگری هم قابل قبول نیست.»

در همین حال، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار «توقف فوری درگیری‌های فزاینده» در منطقه قره‌باغ کوهستانی شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی